bjorngb Startet 17.September.2008 Del på Facebook Startet 17.September.2008 (redigert) Tidligere i år (en gang på våren) begynte vindinstrumentet på båten å oppføre seg litt rart før det til slutt tok kvelden. Det er an typen Raymarine ST60+. Dette ble levert med ny båt våren 2007. Nå etter at vindgiveren er byttet mener forhandler at dette ikke er reklamasjon/garanti. Jeg kan ikke se hvordan de kan mene dette. Jeg har ikke krasjet masten i noe som helst. Er det noen som har synspunkter på hvordan dette ikke kan være en garanti/reklamasjonssak? Redigert 17.September.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hvis båten er solgt i Norge har du 2 år ombord garanti og 3 år til i butikken. Jeg anbefaler deg å kontakte en SERIØS forhandler eller prate direkte med Belamarin. Jeg tok en liknende sak om dagen og der var display med feil. Flere ganger har klargjøringstaff skadet giverkabel i masta også. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg har sent mail til Belamarin, men jobben er allerede gjort. Jeg hadde forståelsen av at dette var en garantisak når jeg har snakket med folk hos forhandleren (før jeg leverte båten inn). Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hvis du har ikke hatt maste ned eller utført någet stort arbeid på båten er dette garantisak. Båtforhandler er pligtig til oppfølging av saken til dette har ordnet seg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Nei, mast har ikke vært nede. Jeg har heller ikke rørt noen av koblingene - nettop fordi jeg ikke ville ha det på meg at det var jeg som hadde rotet det til... Hvordan foreslår du at jeg tar det videre med forhandler? De mener jeg ikke kan hente båten før vi er enige om dette er en garantisak eller ikke. Nå skal jeg ikke ut med båten før til neste helg. Jeg tenker uansett å ta dette til forliksrådet eller noe slikt. Skal jeg evt. betale det som de sier jeg skal betale? Skal jeg hente båten uten at vi er enige (jeg tenker at de da kan argumentere med at jeg hentet båten - ergo jeg aksepterte at det ikke var garantisak)? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 (redigert) Hei bjorngb Var det ikke en bavaria du hadde kjøpt?? I så fall har du sikkert kjøpt båten av Lundebåt, eller?? Dette syntes jeg var svært merkelig. Har aldri opplevd Lundebåt så vanskelige. Hvem har du snakket med der?? Redigert 18.September.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hadde det vært en Bavaria tror jeg ikke det hadde vært noe problem... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Jeg har kun opplevd Belamarin som greie. Men mitt problem har kun vært med instrumenter som er lette å demontere. Da har jeg sendt det som ikke virker dit og de har kommet tilbake i orden. Fikset du dette før du tok kontakt med dem? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
oddgeir Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Mitt vindinstrument har også tatt kvelden etter 3 måneders bruk. Jeg ringte Heitmann, og de ba meg komme innom med båten så skulle de fikse det. Åpenbar garantisak. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Jeg har hatt supre erfaringer med Belamarin, men dette har jeg ansett som en sak mellom meg og forhandleren som jeg kjøpte ny båt av - ikke mellom meg og Belamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hvilken forhandler er dette? Virker utrolig useriøst! Jeg har også byttet mange vindgivere, kabler og instrumenter på forholdsvis nye båter, og vet kun om ett tilfelle hvor kunden ble fakturert, og det var fordi han hadde kjøpt båten uten klargjøring og montert alt utstyret selv. Da hadde han røket kabelen i masta under montering Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Du bør ikke betale reperasjon på systemet uten dem kan påvise feilbruk av din side. Vis forhandleren nekter deg om garanti har du muligheten å få uavhengig sertifisert reperatør til at utføre oppgaven. Hvis dette gjelder ikke feil fra Raymarine betaler du den fakturen og krever forhandleren om erstatning. De er du mer sikker om at feil hos installatør blir rapportert en at forhandler med den holdningen utfører arbeidet og innrømmer sin egen feil. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 OK, problemet er at dette allerede er blit fikset av forhandler - så det er vanskelig for meg å få en uavhengig reperatør til å ta det. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Har du fått rapport over hvilken feil dem fant? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Nei, ikke enda. Men tidligere har de sett på koblingen ved mastefot og på selve instrumentet (ved konsollen). Det ble ikke funnet feil på disse. Nå leverte vi båten til dem en dag de skulle ha mastekranen i nærheten. De skiftet da vindgiveren og har testet at systemet nå virker. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Eg har også problem med kartplotter og den ble kjøpt ny i 2006 og, eg har levert den til forhandleren og klaget i august mnd, fram til no og har ikke hørt noe på 1 mnd og eg etterlyste den og de sier den er fremdeles i reparasjon og visste ikke om garantiet dekker, hva gjør eg og hvor står eg? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hvis giveren har ikke skade etter fulg eller sammanstøt har dem litt vansker med å kreve deg om betaling. Feilsøking av defekte enheter i garanti høres under garantiarbeid. Raymarine har 2 år ombordservice som siger at ombordarbeid med garantiservice betales av Raymarine via Belamarin. I 2006 og 2007 ble någen giverer sendt ut med feil fra fabriken og fleste av dem har vært byttet men ikke alle vært funnet enno. Fleste forhandlerer tar ikke betalt for ombordarbeid i feilsøking på utstyr som dem leverer disse 5 årene dem har ansvar i Norge. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Eg har også problem med kartplotter og den ble kjøpt ny i 2006 og, eg har levert den til forhandleren og klaget i august mnd, fram til no og har ikke hørt noe på 1 mnd og eg etterlyste den og de sier den er fremdeles i reparasjon og visste ikke om garantiet dekker, hva gjør eg og hvor står eg? Dem bør opplyse deg om hvofor dem tror feilen ikke er innenfor garantilovene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Etter å ha snakket med forhandleren (av båten) sier de at dette er en VANNSKADE - og blir ikke dekket av garantien. Grunnen er at de ikke tror de får det dekket av Belamarin - og da dekker de det ikke for meg. Poenget mitt er at dette enten er en fabrikasjonsfeil eller monteringsfeil. Jeg har betalt for rigging av båten - og dette er et stykke arbeid som denne forhandleren har gjort. Nå ringer jeg Belamarin... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Belamarin melder at disse er lagt for å stå ute - og dersom det ikke er fysisk skade på giveren er dette "garantert" enten fabrikkasjonsfeil eller monteringsfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Instrument og vindgiver har standarden halv time på en meters vanndypte. Vannskade kan ikke oppstå uten feil i montering eller fra fabrikk. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Selg om det har vært en fugl borti? Jeg vet at jeg ikke har vært borti hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Fulgene kan være veldig glade i windex men jeg har en gang sett kråke ødelegge ving på vindgiver men den var gammel og plast i den blitt krakelert. Display blir ikke defekt av sånn terrorister men viser helt feil. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Det er stor forskjell på hvordan forhandlere behandler reklamasjon på instrumenter det har jeg førstehånds kjennskap til. På forrige båt (var 3år gml da) en xxxxxx så var det feil med giveren til tridataen og etter flere måneder med kontakt nå og da og at jeg til slutt reiste og besøkte forhandleren og ble lovet at de skulle kontakte meg på et gitt tidspunkt 2-3dager etter så hadde jeg stor tro på at det skulle ordne seg , de ringte ikke og da jeg etter en stund purret de så fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde tid , jeg ba de da bare om å glemme hele driten og ordnet det selv. I båten jeg kjøpte nå så var det også en instrumentfeil (raymarine denne gangen også) , tok kontakt med verft og fikk svar på mail på under en time om at ny del var på vei , ingen spørsmål ingen vissvass og her snakker vi om en båt som er 4år gammel. Har også vært i kontakt med belamarine et par ggr angående andre ting som autopilot feil , dugg i plotter osv og hver gang så er det bare å sende inn , de fikser det omtrent på dagen og sender i retur , eneste det har kostet meg er porto en vei Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Vi var ute og snakket med dem. Nå var det ment at det var bedre å si at det ikke var garanti, for så å kunne si at det var garanti - enn i si at det var garanti for senere å trekke dette tilbake. Jeg så på giveren - det var ikke tegn til "fysiske" skader. Forhandleren mener at siden giveren tidligere har virket, er det ikke en monteringsfeil... Dette er jeg ikke helt enig i. De skal sende giveren til Belamarin - dersom de får ny giver av dem, regnes dette som en garantisak... Det som kunne være interessant å vite er hvordan vi står som forbrukerei forhold til dette. Jeg driter egentlig i hvordan forhandleren får tak i sine varer (hyggelig om det er på lovlig vis da), men det er dem jeg har et kundeforhold til - ikke leverandørene deres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.