Jump to content

Defekt Raymarine (ST60+?) vindgiver.Garanti/reklamasjon?

bjorngb

Recommended Posts

Tidligere i år (en gang på våren) begynte vindinstrumentet på båten å oppføre seg litt rart før det til slutt tok kvelden. Det er an typen Raymarine ST60+. Dette ble levert med ny båt våren 2007. Nå etter at vindgiveren er byttet mener forhandler at dette ikke er reklamasjon/garanti.

Jeg kan ikke se hvordan de kan mene dette. Jeg har ikke krasjet masten i noe som helst. Er det noen som har synspunkter på hvordan dette ikke kan være en garanti/reklamasjonssak?

Redigert av bjorngb (see edit history)

Nei, mast har ikke vært nede. Jeg har heller ikke rørt noen av koblingene - nettop fordi jeg ikke ville ha det på meg at det var jeg som hadde rotet det til... Hvordan foreslår du at jeg tar det videre med forhandler? De mener jeg ikke kan hente båten før vi er enige om dette er en garantisak eller ikke. Nå skal jeg ikke ut med båten før til neste helg. Jeg tenker uansett å ta dette til forliksrådet eller noe slikt. Skal jeg evt. betale det som de sier jeg skal betale? Skal jeg hente båten uten at vi er enige (jeg tenker at de da kan argumentere med at jeg hentet båten - ergo jeg aksepterte at det ikke var garantisak)?

Hvilken forhandler er dette? Virker utrolig useriøst! Jeg har også byttet mange vindgivere, kabler og instrumenter på forholdsvis nye båter, og vet kun om ett tilfelle hvor kunden ble fakturert, og det var fordi han hadde kjøpt båten uten klargjøring og montert alt utstyret selv. Da hadde han røket kabelen i masta under montering

Du bør ikke betale reperasjon på systemet uten dem kan påvise feilbruk av din side. Vis forhandleren nekter deg om garanti har du muligheten å få uavhengig sertifisert reperatør til at utføre oppgaven. Hvis dette gjelder ikke feil fra Raymarine betaler du den fakturen og krever forhandleren om erstatning. De er du mer sikker om at feil hos installatør blir rapportert en at forhandler med den holdningen utfører arbeidet og innrømmer sin egen feil.

Hvis giveren har ikke skade etter fulg eller sammanstøt har dem litt vansker med å kreve deg om betaling. Feilsøking av defekte enheter i garanti høres under garantiarbeid. Raymarine har 2 år ombordservice som siger at ombordarbeid med garantiservice betales av Raymarine via Belamarin. I 2006 og 2007 ble någen giverer sendt ut med feil fra fabriken og fleste av dem har vært byttet men ikke alle vært funnet enno. Fleste forhandlerer tar ikke betalt for ombordarbeid i feilsøking på utstyr som dem leverer disse 5 årene dem har ansvar i Norge.

Eg har også problem med kartplotter og den ble kjøpt ny i 2006 og, eg har levert den til forhandleren og klaget i august mnd, fram til no og har ikke hørt noe på 1 mnd og eg etterlyste den og de sier den er fremdeles i reparasjon og visste ikke om garantiet dekker, hva gjør eg og hvor står eg? :confused:
Dem bør opplyse deg om hvofor dem tror feilen ikke er innenfor garantilovene. :smash:

Etter å ha snakket med forhandleren (av båten) sier de at dette er en VANNSKADE - og blir ikke dekket av garantien. Grunnen er at de ikke tror de får det dekket av Belamarin - og da dekker de det ikke for meg. Poenget mitt er at dette enten er en fabrikasjonsfeil eller monteringsfeil. Jeg har betalt for rigging av båten - og dette er et stykke arbeid som denne forhandleren har gjort. Nå ringer jeg Belamarin...

Det er stor forskjell på hvordan forhandlere behandler reklamasjon på instrumenter det har jeg førstehånds kjennskap til.

På forrige båt (var 3år gml da) en xxxxxx så var det feil med giveren til tridataen og etter flere måneder med kontakt nå og da og at jeg til slutt reiste og besøkte forhandleren og ble lovet at de skulle kontakte meg på et gitt tidspunkt 2-3dager etter så hadde jeg stor tro på at det skulle ordne seg , de ringte ikke og da jeg etter en stund purret de så fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde tid , jeg ba de da bare om å glemme hele driten og ordnet det selv.

I båten jeg kjøpte nå så var det også en instrumentfeil (raymarine denne gangen også) , tok kontakt med verft og fikk svar på mail på under en time om at ny del var på vei , ingen spørsmål ingen vissvass og her snakker vi om en båt som er 4år gammel.

Har også vært i kontakt med belamarine et par ggr angående andre ting som autopilot feil , dugg i plotter osv og hver gang så er det bare å sende inn , de fikser det omtrent på dagen og sender i retur , eneste det har kostet meg er porto en vei

Vi var ute og snakket med dem. Nå var det ment at det var bedre å si at det ikke var garanti, for så å kunne si at det var garanti - enn i si at det var garanti for senere å trekke dette tilbake. Jeg så på giveren - det var ikke tegn til "fysiske" skader. Forhandleren mener at siden giveren tidligere har virket, er det ikke en monteringsfeil... Dette er jeg ikke helt enig i. De skal sende giveren til Belamarin - dersom de får ny giver av dem, regnes dette som en garantisak...

Det som kunne være interessant å vite er hvordan vi står som forbrukerei forhold til dette. Jeg driter egentlig i hvordan forhandleren får tak i sine varer (hyggelig om det er på lovlig vis da), men det er dem jeg har et kundeforhold til - ikke leverandørene deres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...