Marna Startet 17.April.2004 Link til dette innlegget Startet 17.April.2004 Trenger litt hjelp og råd, da jeg er blank på området. En venn har kjøpt seg ny brukt seilbåt, en Ballad. I denne sitter en ensyl. 10hk Faryman diesel med hydraulisk gear, hvis jeg har forstått riktig. Motoren står der for seg selv, og har en pumpe i bakkant. Herfra går tre slanger til en "klump", gearet (?) som sitter foran av motoren, på denne er propellerakslingen koblet. Problemet er at båten har dårlig fart forover, maks 4 knop, bakover er det masse drag. Nevnte slager er nylig byttet, men ikke av min venn. Kan det tenkes at slangene er byttet om? Og ødelegger man noe ved å forsøke å bytte om slangene? HVordan virker et slikt gear, er det en foroverskovle, og en bakoverskovle? Takknemlig for kunnskap her. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Hulda Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Muilig det Hulda skriver er riktig. Til motoren er det koblet en hydrulikkpumpe. Til porpellakslingen er det koplet en hydraulikkmotor. Den ene slangen er for retur av olje fra hyd.motor til pumpe. De to andre slangene er for trykkolje h.h.v. for- og akterover bevegelse. Det er ikke noe problem å bytte om på disse to trykkslangene. Trolig har trykkslangene samme dimensjonen, og returen er noe større dia. Man bør ikke la returslangen bli forbyttet med trykslangene. Hvis er dette to vingepumper er trolig også effekten lik begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.