bjoris Startet 17.September.2008 Link til dette innlegget Startet 17.September.2008 (redigert) Det snakkes mye om at nå går verden til dunders og alt blir billigere, dette skal jo slå hardt ut på båtmarkedet og det blir spennende å se. Det har likevel vært vanskelig å finne de store bombene til nå syns jeg uten at jeg har lett så veldig, jeg er ikke akkurat på jakt etter ny båt, men det er jo alltid interessant å følge med... Som sagt det har vært vanskelig å finne de store bombene, men så kom jeg over denne Bav 42 Cruiser til under 1 mill!!!!! Dette virker jo sinnsykt rimelig, mulig det kan forklares, men veldig interessant om andre legger ut tilsvarende eksempler på "kanontilbud", jeg snakker da om 20-40% under normal pris, annet er uinteressant i denne sammenhengen... Redigert 17.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
alma Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Dette er vel tråden man ikke finner noe egentlig galt i, men som alle oss mulige båtkjøpere ikke kan fordra? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Bav 42 Cruiser til under 1 mill!!!!![/url] Den er vel ikke verdt mer! Siden den snart har lagt til salgs i en måned så er den vel verdt mindre, ellers hadde den vel vært solgt! Redigert 18.September.2008 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Det er nesten slik at jeg vurderer å kjøpe usett og legge den i opplag til jeg kommer hjem... Rett årsmodell er det også... Dette er da et virkelig et godt kjøp, men det kan jo bli ennå bedre om man har litt is i magen Redigert 18.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alidal Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Bavaria Match 42 2005 til 1,1 er vel også billig eller...... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Ja match 42 er vel egentlig billigere selv om den koster 100mer. Men bav cruiser 42 til under millionen det har vi vel ikke sett i nærheten av før , ser den ligger 250 000.- under nærmeste lik båt Redigert 18.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Tja, her er det mye psykologi. Det er jo ikke i nærheten av dårlige tider ennå. Økonomien er jo bare i ferd med å normalisere seg etter å ha glødet etpar år. Med den renten og de prisene folk har kunnet ta for varer og tjenester, er det ikke rart om båtsalget har vært kunstig høyt. Nå skal vi altså ned på jorda igjen, og enkelte MÅ selge til spottpris, synd for dem, gledelig for dem som var forsiktige i de gode tidene. Nå er det igjen mulig å gjøre en god handel. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Dette er vel tråden man ikke finner noe egentlig galt i, men som alle oss mulige båtkjøpere ikke kan fordra? Du vil ha gobitene for deg selv? Ikke så lett når de ligger på finn.no, men selvsagt det er så mye båt der at det er vanskelig å ha oversikt over alle. Bavaria Match 42 2005 til 1,1 er vel også billig eller...... Mja, denne er jo rimelig, men det er vel slik med preformenc cruisere at de faller mer i pris? Sun Flyer vet jo en del om det. I tillegg har jo denne et frynsete rykte tross at ting er fikset 100% og vel så det slik jeg forstår? Her har vi en til Jeanneau 36i til under 1 mill! Denne hadde nok vært høyaktuell om jeg skulle kjøpt båt nå, når jeg kjøpt var det minst 200.000 dyrere for en slik, men sånn er det... Dessuten har denne bare 2 kabiner så det er jo alltid ett eller annet en skulle hatt annerledes, men det er rart med det, noen 100.000 i rabatt så kan et ta en kamel og to til frokost. Det blir nok mange kupp utover vil jeg tro. Har liten tro på at verdensøkonomien snur de første to årene... Redigert 18.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
hos Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Her har vi en til Jeanneau 36i til under 1 mill! Denne hadde nok vært høyaktuell om jeg skulle kjøpt båt nå, når jeg kjøpt var det minst 200.000 dyrere for en slik, men sånn er det... Dessuten har denne bare 2 kabiner så det er jo alltid ett eller annet en skulle hatt annerledes, men det er rart med det, noen 100.000 i rabatt så kan et ta en kamel og to til frokost. Det blir nok mange kupp utover vil jeg tro. Har liten tro på at verdensøkonomien snur de første to årene... Jeg så nettopp den jeg også - ok pris for en lekker båt. Vi har noen venner som har en slik, og de er veldig godt fornøyd med den. Jeg ville hatt en med 3 kabiner, og i tillegg er det en del "seilmessige" ting jeg gjerne skulle sett annerledes (bl.a. ikke opplegg for storseilskjøte fra rormannsplass, ikke akterstagsstrammer, kjølprosent på under 26, at linen til rulleforstaget er ført på en måte som gjør at folk vil snuble i den på fordekket (kan vel føres på annen måte) osv). Bjoris, hvordan vurderer du seilegenskapene på denne i forhold til Hansen din? Ellers synes jeg også denne ser ut til å være et godt kjøp. 725.000,- for en Sun Odyssey 35 fra 2004 er ikke så verst, men jeg regner med at de skal lenger ned i pris etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Det tilsvarende tall og se på motorbåter Bavaria B-35 2006 1.550.000 W37 2006 2.500.000 (bud ønskes). Viknes 1030 1.695.000 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Mja, denne er jo rimelig, men det er vel slik med preformenc cruisere at de faller mer i pris? Sun Flyer vet jo en del om det. I tillegg har jo denne et frynsete rykte tross at ting er fikset 100% og vel så det slik jeg forstår? Joda, noen performancecruisere faller gjerne litt mer i pris, men bav match 42 har dårligst statistikk. En kompis satte sin til 1050000,- i sommer men fikk ingen respons. Det endte med at han skiftet ut kona i stedet. Men det blir jo fort enda dyrere... Jeg så nettopp den jeg også - ok pris for en lekker båt. Vi har noen venner som har en slik, og de er veldig godt fornøyd med den. Jeg ville hatt en med 3 kabiner, og i tillegg er det en del "seilmessige" ting jeg gjerne skulle sett annerledes (bl.a. ikke opplegg for storseilskjøte fra rormannsplass, ikke akterstagsstrammer, kjølprosent på under 26, at linen til rulleforstaget er ført på en måte som gjør at folk vil snuble i den på fordekket (kan vel føres på annen måte) osv). Hvis man forventer virkelig gode seilegenskaper fra denne båten bør man se etter en med performance rigg og kjøl. Da blir det fort litt dyrere. Ellers synes jeg også denne ser ut til å være et godt kjøp. 725.000,- for en Sun Odyssey 35 fra 2004 er ikke så verst, men jeg regner med at de skal lenger ned i pris etter hvert. Jeg hadde en slik et halvt års tid. Kjekk båt, det. Den du linker til ligger i Kroatia og har en grunnere kjøl enn standard. Dette forverrer seilegenskapene litt. Men man skal lete lenge for å finne en like gunstig pris på en "norsk" båt. Selv syns jeg denne ser gunstig ut som et rimelig jordomseilingsprosjekt: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14799713 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
oddgeir Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Her har vi en til Jeanneau 36i til under 1 mill! Denne hadde nok vært høyaktuell om jeg skulle kjøpt båt nå, når jeg kjøpt var det minst 200.000 dyrere for en slik, men sånn er det... Dessuten har denne bare 2 kabiner så det er jo alltid ett eller annet en skulle hatt annerledes, men det er rart med det, noen 100.000 i rabatt så kan et ta en kamel og to til frokost. Det blir nok mange kupp utover vil jeg tro. Har liten tro på at verdensøkonomien snur de første to årene... Ny kostet nok denne båten rundt 1.150. Den har samme utstyret som min unntatt microbølgeovn (!). Så da er spørsmålet om en nedgang på 150 er mye for en 1,5 år gammel båt. 8,5 % verditap pr år er vel ikke så ille? En bil i tilsvarende prisklasse hadde vel gått ned 20% første året? Bare noen løse tanker i full fart. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Oddgeir: Enig og man har jo ikke tapt pengene før man evt har solgt uten å kjøpe ny i samme markedet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
VannTro Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Når det gjelder utvikklingen av båtpriser fremover er det mange aspekter. Ett av dem er verdensøkonomien. Den Amerikanske sentralbanksjefen Allan Greenspan sier at det som nå skjer har han ikke sett før. Han avviser ikke at dette kan være en 50 eller 100 års krise, men dette blir som å se inn i en krystallkule. Uansett bør man merke seg slike uttalelser. Andre aspekter er jo for norsk del, hvordan er det med økonomien til mannen i gata, har han store gjeldsbyrder eller er situasjonen bedre enn på slutten av 80- tallet. Er markedet av båter mettet ? Endres folks vaner (sydenferie/båtliv/andre feriemåter). Har også båtmarkedet vært så opphetet at prisene har vært urealistiske. Mange aspekter som teller inn, det eneste som er sikkert er at vi ikke kan være sikkre Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
baatsman Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Joda, noen performancecruisere faller gjerne litt mer i pris, men bav match 42 har dårligst statistikk. En kompis satte sin til 1050000,- i sommer men fikk ingen respons. Det endte med at han skiftet ut kona i stedet. Men det blir jo fort enda dyrere... Den samme historien fikk jeg høre av han også. . Han har prøvd lenge og selge den også. Men han kan jo sitte å kjøre båter med 2 spaker også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Ny kostet nok denne båten rundt 1.150. Den har samme utstyret som min unntatt microbølgeovn (!). Så da er spørsmålet om en nedgang på 150 er mye for en 1,5 år gammel båt. 8,5 % verditap pr år er vel ikke så ille? En bil i tilsvarende prisklasse hadde vel gått ned 20% første året? Bare noen løse tanker i full fart. Nei, det er jo ikke så stor katastrofe og en må forvente en del verdifall om en selger så ny båt. Mener mitt tilbud var over 1,2, men så var det vel med performenpakken, om jeg ikke husker feil... Bjoris, hvordan vurderer du seilegenskapene på denne i forhold til Hansen din? Mja, jeg skulle jo seilt omkapp med Oddgeir før jeg uttalte meg om det. Antakelig seiler Jeanneauen godt, men jeg er pt høyt oppe etter å seilt rundt en Bav 36 AC... bokstavlig talt. Jeg er iallefall kjempefornøyd med måten 350en seiler... og det er vel en stor fare for at LYStallet blir betydelig høyere er jeg redd. Finishen på Jeanneauen er 2-3 hakk opp ifht Hanse, dessverre for Hanse. Men det er mye som for meg taler for Hansen, blant annet prisen, men den selvslående fokka er fantastisk deilig og den vil det bli veldig vanskelig å skille seg fra (dvs det vil sitte laaangt inne å bytte til båt uten dette). Med slikt oppsett har en mulighet til å få en båt med svært mye seil for lettvindsseilas også... Redigert 18.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
oddgeir Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Mja, jeg skulle jo seilt omkapp med Oddgeir før jeg uttalte meg om det. Antakelig seiler Jeanneauen godt, men jeg er pt høyt oppe etter å seilt rundt en Bav 36 AC... bokstavlig talt. Jeg er iallefall kjempefornøyd med måten 350en seiler... og det er vel en stor fare for at LYStallet blir betydelig høyere er jeg redd. Då må bli til neste sommer. Vi kan møtes i Kristiansand og seile regatta til Skagen. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
MT. Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Det endte med at han skiftet ut kona i stedet....en med performance rigg og kjøl. Litt kreativ sitering gjør underverker for fantasien. Daycruisere rundt 22 fot har så langt ikke falt nevneverdig, ser det ut til. Hvertfall ikke norskproduserte. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mulligan Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Ja match 42 er vel egentlig billigere selv om den koster 100mer. Den båten må jo ha seil for 1/4 M. Jeg liker egentlig Match serien. Grei og ujålete seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Noen ganger henger selgerne seg så langt ut av vinduet at de faller ned........ Jeg lurer litt på hva som gjøres med prisen på denne båten når den ikke er solg og uke 39 står for døren.... Tilbud i uke 38 Jeg FORVENTER at prisen skal opp igjen i uke 39 :lol: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Virker ihvertfall som bilsalget går bedre enn båtsalget for tiden. Jeg har de siste 2ukene sendt masse mailer til forhandlere som annonserer biler , sikkert 20 mailer , jeg har fått svar på 3-4 , resten er enten ikke interessert i å selge eller så selger de så mye biler at de ikke har tid å svare på mail. Var og så på en bil i morges og kommenterte noen feil , de bestemte seg for å rette feilene og satte opp prisen med 15000.- etter at jeg var dratt jeg kjøpte en annen Redigert 18.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Den båten må jo ha seil for 1/4 M.Jeg liker egentlig Match serien. Grei og ujålete seilbåt. Der er jeg enig med deg. Hadde jeg hatt en mill+ ville jeg byttet ut min trofaste Nova (selv om det ville vært tungt ). Her får man en bra kombinasjonsbåt. Tross i ryktene til 42 Match hadde jeg lett tatt sjansen. Den er også enkel å seile shorthanded, med litt modifisering. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Seiljåtten Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Tipper de norske Match båtene blir populære bruktbåter med tiden. De er jo forsterket, og på bruktmarkedet er de priset lavere enn nødvendig pga. verftets elendige håndtering av saken. Tilliten til lundebaat og måten det i Norge ble fikset opp, gjør nok de norske båtene populære når de prises riktig. Finnes nok en og annen som har lyst på en slik når man kommer under 1,1 mill. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Då må bli til neste sommer. Vi kan møtes i Kristiansand og seile regatta til Skagen. Ja, kanskje det. Vi har vel en plan om å havne på Sørlandet til neste år ihvertfall. Har du fått noe LYS-tall på Jeanneauen? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.