Fantino Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Når det gjelder utvikklingen av båtpriser fremover er det mange aspekter. Ett av dem er verdensøkonomien. Den Amerikanske sentralbanksjefen Allan Greenspan sier at det som nå skjer har han ikke sett før. Han avviser ikke at dette kan være en 50 eller 100 års krise, men dette blir som å se inn i en krystallkule. Uansett bør man merke seg slike uttalelser.<>Mange aspekter som teller inn, det eneste som er sikkert er at vi ikke kan være sikkre Greenspan gikk av i 2006. Ikke et sekund for tidlig etter min mening. Har aldri forstått hvorfor verdensøkonomien skulle danse pipe etter de amerikanske oljelagrene som representerer noe sånt som 2 dagers verdensproduksjon (men som er det eneste lagervolumet en har skikkelig oversikt over). Blårussene burde på generell basis basere seg noe mer på substans og fakta i stedet for rykter seg i mellom. Men avslutningen din er jeg helt enig i! (oops, blir jeg bannet for politisk agitasjon nå??) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Har du fått noe LYS-tall på Jeanneauen? De jeg har funnet på nettet varierer mellom 1,22 til 1,25 med spi, og 1,13 til 1,15 uten. En ting er lystall, noe helt annet er å få ut potensialet i båten. Der er jeg langt fra i mål. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
hos Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Jeg hadde en slik et halvt års tid. Kjekk båt, det. Den du linker til ligger i Kroatia og har en grunnere kjøl enn standard. Dette forverrer seilegenskapene litt. Men man skal lete lenge for å finne en like gunstig pris på en "norsk" båt. Var ikke klar over at den ligger i Kroatia - forståelig med såpass lav pris da. Mja, jeg skulle jo seilt omkapp med Oddgeir før jeg uttalte meg om det. Antakelig seiler Jeanneauen godt, men jeg er pt høyt oppe etter å seilt rundt en Bav 36 AC... bokstavlig talt. Jeg er iallefall kjempefornøyd med måten 350en seiler... og det er vel en stor fare for at LYStallet blir betydelig høyere er jeg redd. Flott at du er fornøyd med båten! Hva er LYS-tallet på Hansen? De jeg har funnet på nettet varierer mellom 1,22 til 1,25 med spi, og 1,13 til 1,15 uten. Det var da utrolig stor forskjell på med og uten spinnaker. Fra "gamle" dager husker jeg at Comfortina 32 hadde ca 1.14 og Contrast 33 ca 1.15, og fra nyere tid har vel f.eks. HR 31 ca 1.14 og HR 34 ca 1.18 (Enzo kan sikkert korrigere meg her). Er disse tallene med eller uten spinnaker? Hvordan tror du Jeanneauen seiler sammenliknet med f.eks. HR 34 (i utgangspunktet ville jeg trodd at Jeanneauen er litt raskere på de fleste "kurser" i lett til moderat vind, men at HRen er bedre på bidevind i sterk vind)? Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
fem@il Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 De jeg har funnet på nettet varierer mellom 1,22 til 1,25 med spi, og 1,13 til 1,15 uten. Hvordan i all verden kan diff.lystall med og uten spinnaker væreså stor? Pleier å være diff på 0,02 mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Hvordan i all verden kan diff.lystall med og uten spinnaker væreså stor? Pleier å være diff på 0,02mvh fem@il Ja det var stor forskjell. Det kan være et man blander inn performance-utgaven som har høyere mast og dypere kjøl (bly). Det er vel noen som vet dette her? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
bjoris Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) De jeg har funnet på nettet varierer mellom 1,22 til 1,25 med spi, og 1,13 til 1,15 uten. En ting er lystall, noe helt annet er å få ut potensialet i båten. Der er jeg langt fra i mål. Tror nok det er mye mer her enn bare spinn. Den utgjør vel aldri mer enn 0,03? Litt på tynn is her, men tror ikke jeg er helt på jorde. Mulig det er performence-utg... Flott at du er fornøyd med båten! Hva er LYS-tallet på Hansen? Ja, det var det da. Ingen er målt i Norge, har sett en med 1,24 i Sverige, men er usikker på om det er sammenlignbart. Snakket med Lysmåler i dag og det er visst et styr å få den målt som første båt, må på land osv osv... Tror derfor jeg får noen andre til å gjøre denne jobben, syns produsenten kunne tatt den regningen... Redigert 19.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blue_Dragon Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Windy GM37,- Pris: 2.090.000 Mulighet for bud også... Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Tilbud i uke 38 Jeg FORVENTER at prisen skal opp igjen i uke 39 :lol: Ble den ikke det? Slutt på tilbudsteksten i annonsen (foreløpig)..... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Windy GM37,- Pris: 2.090.000Mulighet for bud også... Det skulle vel bli rundt regnet 200.000 kr i verditap per sesong det, får håpe selger har fått brukt den mye. Hvis vi regner 50 bruksdøgn per sesong blir det 4.000 kr døgnet + driftskostnader, forsikring og opplagskostnader. Jeg syntes det var bedre før - da en fikk igjen samme kronebeløp etter noen sesonger. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jammen ble teksten til Grandezza`n endret gitt....de fortsatte tilbudet i uke 39 også. Skulle ikke forundre meg om den blir enda rimeligere utover høsten/vinteren. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bjoris Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Nimbus 35 Nova 2006 modell med 2 * D4 260 til under 1,7 mill! Billig? Dette må vel være knallbillig? Før vi konverterte fikk vi "tilbud" på en Nimbus 320 til 1,8 mill, da manglet bare plotter som han sa... Det var da vi tok til fornuft og kjøpte seilbåt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Careka Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 å tror nok de med store "D" dyr i kjelleren vil blir billige fremover. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
BårdK Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Denne har i alle fall fått ny pris: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Redigert 3.Oktober.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Dette må vel være billig, men er det ikke litt lite med 19 hk motor i en 35-foter? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 "Den" båten har jeg seilt i noen regattaer, og er helt klart en båt som burde falle utenfor de vanlige Bavariadiskusjonene. Anbefales til den prisen. Motoren burde dog vært et nummer større. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
baatsman Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Ikke gal pris dette. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Ikke gal pris dette. Utleiebåt, litt uklart om det faktisk er NOK den selges i inkl. mva... mistenker at det er uten MVA, men det er for dumt Redigert 3.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
fem@il Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) men jeg er pt høyt oppe etter å seilt rundt en Bav 36 AC... bokstavlig talt. Jeg er iallefall kjempefornøyd med måten 350en seiler... og det er vel en stor fare for at LYStallet blir betydelig høyere er jeg redd. Du regner vel ikke med at Lystalet for din Hanse 350 ligger på 1.17-1.18 som den Bavaria 36 du -bokstavelig talt"rundseilte? :c"onfused: Lystallet på din Hanse er vel beregnet til ca.1.24+-,og jeg seilte "bokstaveligtalt rundt" en Hanse 350 i sommer med min Bavria 38(Lys 1.23),uten at jeg var høyt oppe av den grunn. Vet ikke engang hva slags "seilfolk " som var ombord i Hansen(Dansker),og hvor alvorlig de tok denne "høyst private miniregattaen" fra Marsttrand til Hönø,men dog alikevel,de varsjanseløse mvh fem@il Redigert 3.Oktober.2008 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Dette må vel være billig, men er det ikke litt lite med 19 hk motor i en 35-foter? 19hk i den båten er nok noe lite men slett ikke totalt undermotorisert , den båten sklir lett i vannet så det rekker nok i massevis , Match 35 er etter min ydmyke mening en veldig fin båt og til under 700 000.- så må det være et kupp Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Du regner vel ikke med at Lystalet for din Hanse 350 ligger på 1.17-1.18 som den Bavaria 36 du -bokstavelig talt"rundseilte? :c"onfused: La nå glunten få lov til å være høyt oppe, det betyr nok meget for han siden han flagger det i det en tråd som omhandler nedgang båtpriser... Redigert 3.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bjoris Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Du regner vel ikke med at Lystalet for din Hanse 350 ligger på 1.17-1.18 som den Bavaria 36 du -bokstavelig talt"rundseilte? :c"onfused: Lystallet på din Hanse er vel beregnet til ca.1.24+-,og jeg seilte "bokstaveligtalt rundt" en Hanse 350 i sommer med min Bavria 38(Lys 1.23),uten at jeg var høyt oppe av den grunn. Vet ikke engang hva slags "seilfolk " som var ombord i Hansen(Dansker),og hvor alvorlig de tok denne "høyst private miniregattaen" fra Marsttrand til Hönø,men dog alikevel,de varsjanseløse mvh fem@il Oisann! Det må være lov å være høyt oppe av og til, jeg har også inngående beskrevet det forsmedelig tapet jeg led for nettopp en Bav 38 i regatta i lettvind her! Vi hadde ikke snøballsjans hverken på fart eller høyde. Vi skal ut i Windjammeren her på Stord i morgen, 54 båter deltar og vi stiller i TUR pga manglende LYSbevis og der stiller det en bunke store Bavariaer, det går vel ikke bedre denne gangen. I morgen er det meldt opp mot liten storm og vi har ingen erfaring med slik seiling så vi får nå se, det blir vel å reve maks å håpe at vi ikke ødlegger noe. Plassering får vi ta som det kommer tror jeg. Tapet mot 38en skjedde rett før jeg fikk prøvd meg mot 36en og jeg var jo redd de skulle slå oss i sokkene, men det gjorde de altså langt i frå... Seilingen mot Bav 36 foregikk etter kunstens regler, Bav 36 ble satt til 1,14 og vår til 1,20 (vi fikk ikke bruke gennakeren siden Baven ikke hadde slikt). En 350 får neppe 1,24+. Husk båten er 6,3 tonn og ikke overlappende seil. Det sistnevnte er et stort problem i regatta, høyden blir dårlig og båtfarten i vind under 6 knop er ikke konkurransedyktig. Det må til en skikkelig fokk, det vet alle Hanse eiere, men jeg tar meg neppe råd til det nå. Vurderer å legge noen få lapper i å få sydd om den fokka som leveres som standard, den har en håpløs profil som gir altfor mye krenging... Spiler i akterliket skal hjelpe mye sier seilmakerene, dette har de gjort flere ganger med suksess... La nå glunten få lov til å være høyt oppe, det betyr nok meget for han siden han flagger det i det en tråd som omhandler nedgang båtpriser... Ja, la meg nå være høyt oppe... Selvsagt betyr det mye å seile fra en Bavaria Jeg syns dere Bavaria forsvarere er litt hårsåre, men, men... Glem nå ikke at jeg er langt fra en Bavaria-hetser Utleiebåt, litt uklart om det faktisk er NOK den selges i inkl. mva... mistenker at det er uten MVA, men det er for dumt Sendte en mail og prisen var inkl. mva og er i NOK, en god pris, forutsatt at båten er shipshape... Redigert 3.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
hos Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Her er et par andre eksempler på "gode" priser: 2003 Bavaria 29 Sport til 899.000 inkludert opplag, vårservice og klargjøring 2007 Bavaria 35 Sport til 1.450.000 (åpen for bud) Redigert 8.Oktober.2008 av hos (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
SF Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 2007 Bavaria 35 Sport til 1.450.000 (åpen for bud) Synes denne kommentaren i annonsen var litt beskrivende: Selges grunnet utenlandsopphold. Kan eventuelt ta fast eiendom i bytte. Åpen for bud. Kanskje dette er en som har innsett at prisene på Bavaria er i fritt fall Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Enzo Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 De var fine de bavaria båtene der og prisen er det vel ingenting å si på , nå blir det litt off topic men jeg lurer på en ting. Det gjelder ikke bare disse BMB båtene men de fleste andre lignende båter. Når man ligger med baug inn og skal ha en stor hund på land , hvordan klarer man dette uten å bære hunden langs siden , det er jo ikke noe vindu som kan åpnes foran så man man gå over "dashbordet" og ut på baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Da kjøper du en amerikaner hvor dette allerede er tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.