Jump to content

Reparasjon/overhaling av alu-propeller

Larspo

Recommended Posts

Propellene jeg har begynner å bære preg av bruk. De har også vært "borti" en tømmerstokk ved en annledning for noen år siden. Stort sett har jeg banket og rettet på disse etter øyemål, men tenkte nå å virkelig kontrollere de om de er dugendes videre (evt. fixe litt) eller om de må byttes ut.

Har nye liggendes som jeg kan kontrollere mot. Er det noen som har noen erfaringer med måling av propeller og hvordan de forskjellige vridningene kan kontrolleres opp mot en "referanse-propell"? Propellene er hele ellers, men kanskje ikke helt riktig "vridd" alle steder (er det jeg ønsker å kontrollere).

Tenkte også å sandblåse og lakke de opp på nytt. Tips til bruk av grunning og lakk-type?

Har du sjekket pris hos Winrace? Da får du strøkne propeller i retur.

Sist gang jeg snakket med de, så kostet det rundt 2000,- pr. propell (er noen år siden og kan hende jeg surrer litt). Det blir 8000,- for 4 propeller.

Jeg er kun ute etter å kontrollere de. Dvs. at de ikke er skjevere enn hva som er akseptabelt. Hadde propellene vært i dårlig forvatning, så hadde jeg kjøpt nye.

Er de litt "skjeve", mindre enn hva øyet kan se, så innebærer det at belastningen rundt akselen ikke blir konstant. Dette vil igjen kunne resultere i langt mer slitasje på lagre og i værste fall brudd i aksel. Hvordan vet du at dine propeller er helt perfekte uten å måtte betale 2000,- hver gang for å finne ut det pr. propell?

Redigert av Larspo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...