Jump to content

Hvor lenge skal sikaflex tørke?

jorhei

Recommended Posts

Jeg har i dag klint på sikaflex 290 DC på båten og lurer på hvor lang tid det tar før den tørker eller før jeg kan lakke over den. Har hittil brukt interpreg som impregnering og fikk på trebåten høre at jeg deretter skulle bruke sikaflex og så til slutt lakke. Jeg ønsker selvfølgelig å begynne å lakke allerede i morgen og lurer derfor på om det er mulig?

Står ikke på tuben hvor lang tid den trenger på å tørke.

Er det noen som vet eller har erfaring med dette?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ut fra hukommelsen:

Sikaflex herder vha oxygen i luften (eller var det vanndamp?). Dvs hvis du har en dyyyyyyp fuge med sikaflex så tar det lenger tid enn om du sparkler ut et flat område.

Men hvor mange timer det tar per mm fugedypde, det husker jeg ikke. Og så kan du jo egentlig begynne å lakke så snart det har herdet nok uten at hele fugen må være gjennomherdet. Men lakken burde da tillate at dampen/oksygene fortsatt kann nå sikaflexen.

Ut fra hukommelsen:

Sikaflex herder vha oxygen i luften (eller var det vanndamp?).

Sikaflex herder ved hjelp av luftfuktigheten.  :confused:

Her link til pdf-fil med leggeanvisninger. http://www.sika.no/download/files/3456/Mar...+ny+versjon.pdf

Beste måten å fjerne herdet Sikaflex fra hendene på er med sandpapir og vinkelsliper.  :lol:  Min erfaring var at hyppig kontakt med såpe og vann (som f.eks. manuell oppvask) var det som hjalp. Det meste var borte etter 2 - 3 dager.  :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg var i kontakt med Sika norge når jeg natet om dekket mitt, og de sa at jeg skulle vente en uke før sliping og en uke til før lakkering.

Praksis hos de båtbyggerene jeg har snakket med sier at du kan slipe etter et par dager (hvis temperaturene er ok) og lakkere en uke etter dette.

Slik har jeg gjort:

- Jeg slipte dekk etter et par dager (vær forsiktig og føl deg frem om natemassen er bløt)

- Beiset med Mahogneybeis etter en uke.

- Oljet med Rå Linolje og Terpentin etter beisen hadde tørket.

- Tørket over med rødsprit og startet lakkeringen etter 2 uker.

Ventet et par uker da det har vært meget lave nattemperaturer her i Østfold de siste 2 ukene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...