Jump to content

OMC 3,8l V6 skal byttes med 4,3 l bilmotor.


laffenxxx

Recommended Posts

Jeg har idag en 3,8l 1985 V6 og skal bytte den med en 4,3 L . Har noen spørsmål:

 

Den gamle motoren har forgasser, bil motoren har innsprøytning (stor dyse der forgasser sitter) . Er det noen problemer med å bruke motoren med innsprøytning med tanke på sikkerhet og brann eller burde jeg bygge den om til forgasser ?

Denne motoren har elektronisk tenning den gamle stift tenning.

Det er sagt at jeg må bytte kammen i motoren til en som er bygget for bruk i båt. Det som sitter i bilen er en motor for bruk i varebil med bra dreimoment men bare 163 hk .

 

Håper noen kan gi meg noen tips :)

Link to post

bruk den akkurat som den er! :cheers: denne motoren er så stor og seig med lite hk i forhold til volumet at det er ingen problemer med dreimomentet. propell må nå tilpasses til max turtall uansett. sikkerhetsspørsmålet med den innsprøytninga er ingen problemer. kor vidt den er noe særlig meir økonomisk i en båt med mykje statisk belstning er nå en annen sak.. men om den fungerer og er driftsikker bare la alt være som det er.

Link to post

Du har noen utfordringer som du bør tenke på før du montere en bilmotor i båten.

 

På bilmotor med innsprøytning så har du lamdasonde på eksosrøret denne får du ikke brukt i båt , så med andre ord innsprøytning fra bil kan ikke brukes i båt .

 

Hvis du skal kjøre sjøvann i motoren må du bytte til frostplugger i messing.

 

Du må også montere ny el.bensinpumpe siden den ny blokka ikke har hull til mekanisk pumpe.

 

Du bør sjekke om ditt gamle svinghjul passer på den nye motoren.

Link to post
Du har noen utfordringer som du bør tenke på før du montere en bilmotor i båten.

 

På bilmotor med innsprøytning så har du lamdasonde på eksosrøret denne får du ikke brukt i båt , så med andre ord innsprøytning fra bil kan ikke brukes i båt .

 

bare ett spørsmål. tviler overhode ikke på påstanden, lurer bare på hvorfor man ikke bare kan montere lamdasonden i eksosrøret fra motoren i båt? den skal jo bare justere motoren/hjernen i forhold til avgasser? opplys meg :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post

Hvis det er OMC 800 sterndrive du har så får du probl.m.dette !!!

Svinghjul og medbringer passer ikke(annen boltsirkel).

V.bruk av 4,3 svinghjul så er dette større og vil butte i svinghjulskåpe.

OMC 3,8 manufoiler butter i toppdeksler på 4,3L.

Marinemotor har hel annet moment enn bilmotor derfor bør kamaxel byttes over sammen med løftere og støtstenger,må også maskinere kammen noe på fremre lagerleie,hvis bytte av kam må også gamle stiftefordeler også brukes.

V.bruk av forgasser må du ha el.bensinpumpe m.stor kappasitet(IKKE STEMPELPUMPE ALA BILTEMA EL.LIGN.) og helst m.trykkregulator.

Bytte alle frostplugger hvis kjøring i saltvann.

Er en stund siden jeg bygde om samme selv og husker ikke allt men tror jeg måtte bruke bunnpanne å vannpumpe fra gamlemotoren.

Sikkert flere ting også som jeg ikke kommer på nå.

 

Absolutt ikke å annbefale hvis en ikke har endel mekanisk erfaring da mye må lages og maskineres.

Alt i alt mye hodebry og jobb !!!

 

Har du også gamle dårlige manufoiler og risere så ville jeg nok annbefale å fjerne gamle OMC marinisering(motor/drev/transom)og bygge om til nyere og mere kurant.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...