Jump to content

Motor Volvo Penta MD2B med sort vann ut av eksosen

liquerizia

Recommended Posts

motor er en velholdt VP MD2B ferskvanns kjølt og problemet med KNALL sort vann ut av eksosen skjer kun ved høy turtall. Da stiger temp også frem til rød sone. Ved å redusere turtallet vannet blir "ren" igjen og temperaturen synker til det normale.

Det er ellers ingen problem ved vanlig turtall, siste helg kjørte jeg for motor i over 3 timer uten problemer. Hva kan dette skyldes, er det noe med gode råd.

- olje, oljefilter og impeller er nye- nyskiftet.

- har tatt nylig systemrens i sjøvannsystem

- det er ingen tegn til lekkasje av vann/olje ellers

Jeg har lest en del i alle innlegene i BP men er ingen mekaniker altså....

- toppakning?

- urent diesel?

- tett ferskvanns system (hvordan tapper man ut vannet??)

- tett eksos?

- eller noe så enkelt som termostat???

Redigert av liquerizia (see edit history)

Dette tyder rett og slett på at motoren jobber litt for tungt på max turtall, slik at den ikke klarer å forbrenne alt tilført diesel. Hvis motoren fungerer greit på vanlig marsjfart ville jeg ikke ha brydd meg om dette. Du kan naturligvis bytte til en lettere propell, for å få en mer korrekt belastning på motoren. Eller kanskje det bare skyldes mye begroing under båten etter en varm sommer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...