liquerizia Startet 18.September.2008 Link til dette innlegget Startet 18.September.2008 (redigert) motor er en velholdt VP MD2B ferskvanns kjølt og problemet med KNALL sort vann ut av eksosen skjer kun ved høy turtall. Da stiger temp også frem til rød sone. Ved å redusere turtallet vannet blir "ren" igjen og temperaturen synker til det normale. Det er ellers ingen problem ved vanlig turtall, siste helg kjørte jeg for motor i over 3 timer uten problemer. Hva kan dette skyldes, er det noe med gode råd. - olje, oljefilter og impeller er nye- nyskiftet. - har tatt nylig systemrens i sjøvannsystem - det er ingen tegn til lekkasje av vann/olje ellers Jeg har lest en del i alle innlegene i BP men er ingen mekaniker altså.... - toppakning? - urent diesel? - tett ferskvanns system (hvordan tapper man ut vannet??) - tett eksos? - eller noe så enkelt som termostat??? Redigert 18.September.2008 av liquerizia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Dersom du har kjørt systemrens nylig vil det vell dra gjennom en del rask og evt sot fra eksosanlegg når gjennomstrømningen blir stor ved høyt turtall. Kanske en forklaring som er for enkel... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Dette tyder rett og slett på at motoren jobber litt for tungt på max turtall, slik at den ikke klarer å forbrenne alt tilført diesel. Hvis motoren fungerer greit på vanlig marsjfart ville jeg ikke ha brydd meg om dette. Du kan naturligvis bytte til en lettere propell, for å få en mer korrekt belastning på motoren. Eller kanskje det bare skyldes mye begroing under båten etter en varm sommer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Slik er min yanmar også. Svart eksos ved toppturtall. Rekner med eg har for tung propell... Men ser ingen grunn til å skifte da båten virker for å vere overmotorisert, og eg oppnår marsjfart ved lavere turtall ved større propell Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 presisering til John: systemrens ble kjørt først nå som en følge av at vannet nettopp var sort ved høyt turtall. Og båten er fin og ren under vann, ikke tegn til groe. Propellen er nok riktig dimensjonert...dette med sort vann har skjedd nå nylig. Skal prøve å demontere og sjekke termostat i helgen..... Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Du overbelaster motoren! Når vannet blir sort er det sot partikler i kjølevannet. Har du sjekket ev luft filter? Sot partiklene kommer sansynligvis fra uforbrent diesel! Har det vert gjort noe med motoren i senere tid. Tenning kan være feil ev kan det være feil på dyse! Er lyden normal? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.