seeman Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Hei. Vi var 17 stykker av sted i uke 42, vi var fordelt på 2 båter ,2008 mod, Sun Odyssey 45 og 49 fot, vi betalte pr person kr 1670 i 45 foteren og litt mere i 49 foteren. Det var mange landkrabber med, men de fleste vil med i april 09 igjen. Vi reiser i uke 17 start 18. april. Denne gangen håper vi at vi blir flere båter, tror vi har "skippere" nok, så det er bare å melde seg. Det var morro å seile 2 båter sammen, blir vi flere blir det enda bedre. Med vennlig hilsen Petter G. Lie mobil 9208 6767 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Hvar by har dårlig plass, så der må man passe på å komme veldig tidlig. Palmizana marina er en grei havn hvis det er fullt i Hvar og det går taxi-båter inn til Hvar derfra. Men i seg selv er det ikke noe spesielt interessant etter min mening. Veldig "Disney-land" følelse og med dyre og dårlige restauranter. Da er det mange andre plasser som er mye koseligere, en mengde små byer som f.eks Milna og en drøss med bukter/naturhavner - neoen med utlagte bøyer. Men det var kanskje buktene rundt Palmizana du tenkte på? Turen opp til Skradin er jo flott, men det er jo veldig populært, og disse fossene de reklamerer sånn for er jo en skikelig turistmaskin som ikke er noe spesielt for oss Nordmenn..... Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Men det var kanskje buktene rundt Palmizana du tenkte på? Det er sikkert riktig som du sier!, men jeg var det nede for over 20 år siden (før krigen) og relativt tidlig på sesongen, og da fremsto både Palmizana og Skradin som perler! Servicen var enestående, det sto alltid en representant fra ACY (som det het den gangen ikke ACI som nå) og tok imot når man skulle legge til, og hjalp til med å ta imot, koble strøm, fylle ferskvann, sette gangvei o.s.v. Å jada, vi var også på vest/ sørvest-siden av Palimizana buktene - glimrende Vi hadde en fantastisk uke og levde på Scampi og hummer og reiste ned året etter også. All over; et fantanstisk farvann og et utrolig klart vann med nydelig vær. Men ble (som påpekt tidligere i denne tråden) overrasket et par ganger over hurtig væromslag med heftig vind (tror det var Bora) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Joda, de er forsatt veldig hjelpsomme og det er som sagt en grei havn, men alt er jo bygget opp kunstig og når man har så mange flotte små landsbyer i nærheten og en mengde naturhavner er det litt unødvendig etter min mening. Men ble (som påpekt tidligere i denne tråden) overrasket et par ganger over hurtig væromslag med heftig vind (tror det var Bora) Bora'en er som regel relativt snill i området rundt Split på sommeren, som regel ikke mer enn en stiv kuling, og innbyr da til litt sportslig seiling - siden det er en fralandsvind er det ikke noe bølger. Men får du de nom natten i en naturhavn kan det være litt guffent. Jeg ville heller ikke ha ligget på utsiden av Moloen på Korcula (som det nederste bildet til NOR-Gandsfjor viser) hadde en skikkelig Bora der en gang og lå trygt på innsiden, men båten ble sprayet ned av sjøsprøt over molo'en. Lenger nord, ved Pula og i Kværner bukt og innenfor øya Pag kan det være heftigere også på somemren. for et par år siden var det en Bora med orkan i kastene i september. I november 2004 var det en Bora i Split området med opp mot 115 knop i kastene. Vi fikk skader på vår båt pga. uværet. Men det heftigste jeg har opplevd er likevel når det kommer et skikkelig tordenvær med en sk. Garbin. har opplevd det to ganger, og jeg er glad jeg har ligget på moringstau begge gangene. Sist var i Mali Losinj, og vinden var oppe i 60 knop i tillegg til ekstreme mengder regn. Men heldigvis veldig kortvarig. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Jeg ville heller ikke ha ligget på utsiden av Moloen på Korcula (som det nederste bildet til NOR-Gandsfjor viser) hadde en skikkelig Bora der en gang og lå trygt på innsiden, men båten ble sprayet ned av sjøsprøt over molo'en. Nei, helt enig. Det er ikke 'vår' båt som er med på bildet. Vi kom til Korcula kvelden før, og da var det fullt i marinaen (litt 'guffent' vær etter Kroatisk standard, men ikke noe å bekymre seg for ). Så da la vi oss på svai i en bukt i det sundet som ligger sør-øst for Korcula - på vei ned mot Lombardo. Kunne bare ha gått til marinaen på Lombardo, men den fant vi ikke før 8-9 dager senere - på returen til Dubrovnik. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.