Jump to content

Kartplotterplasseringen i en vanlig seilbåt

OT-flyktning

Emnetittelen sier jo alt - hvorfor enda en tittel?  

75 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vel har man ikke pidestall så blir det vel naturlig at man foretrekker en annen plassering vil jeg tro... Noen liker det ene mens andre det andre... Personlig så synes jeg det er greit med både og.... nede ved kartbordet og på pidestallen om båten er utsyrt med slikt... men ved rormannsplassen er uansett førstevalget mitt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det var jeg som skrev dette i den andre tråden og jeg har kommet fram til dette etter å ha levd med begge variantene i noen båter nå.

Vind og logg er noe alle i cocpit har glede av å lese , sitter man med autopilot og trimmer seil så blir det upraktisk å slippe alt og løpe bak og sjekke hva som skjer ved justeringer.

Da jeg hadde plotteren på pidestallen så ble det til at jeg ble der bak og sto med trynet ned i skjermene mer enn jeg ville , med plotteren ved siden av nedgangen så kan den som sitter med kart i cocpit kontrollere seg selv mot plotter enkelt uten å fly bak på hekken for å titte.

Smak og behag men jeg føler ihvertfall at mye av stresset er borte ved å få flyttet det fram så alle kan se det.

Vi har seilt litt regatta i en båt med alt på pidestallen og det fungerer rett og slett ikke praktisk nok.

Om avstemningen i tillegg hadde hatt hvor ville du hatt den om du fikk velge noe annet enn det som var standard for den båten du har så ville kanskje resultatet vært annerledes. Men det er vel bare snakk om kartplotter her og ikke resten av instrumentrøkla

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg har plotter'n montert på pidestallen, men fra og med i år har jeg lagt til en forbedring slik at jeg kan vri den rundt og se den fra siden eller forfra. Det er en kjempeforbedring, fordi jeg ofte sitter på cockpitkarmen, eller, i surt vær med autopilot, kryper i le av sprayhooden. Ettersom synet er blitt dårligere har jeg ikke mulighet til å se en kartplotter montert ved nedgangen når jeg selv befinner meg bak i cockpiten - særlig ikke når jeg har fått sjøsprøyt på brillene.

Ettersom synet er blitt dårligere har jeg ikke mulighet til å se en kartplotter montert ved nedgangen når jeg selv befinner meg bak i cockpiten -

Godt jeg ikke er alene om dette i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har en 12" panelPC med kart og radarbilde på ute på pirestall og en bærbar PC med det samme nede. Når det er kalt og surt er det greit og kunne sitte nede og ha ful kontroll. Og når man går i mørket i trange farvann er det greit med radarbildet oppå kartet ute. På pirestalen har jeg også autopilot vindinstrument og tridata med log og dybdemåler. Disse kan jeg jo også lese av på PC en nede. På den måten har jeg to helt uavhemgige systemer så om et ryker blir keg ikke fri.

Redigert av BMP (see edit history)

Når jeg er i båten er jeg egentlig ganske sjelden bak rattet. Mye av tiden er man jo for autopilot , sitter ved siden av rattet og styrer skjøter eller er under sprayhood hvis været er dårlig. Klart det hadde vært topp med en skjerm i pidestall også ved f.eks inn og ut av fremmede havner men ettersom jeg kjører pc ombord blir dette enten for dyrt eller for hjemmemekket. Meget godt fornøyd med dagens løsning med stor pc skjerm ved kartbord.

Blander meg inn her,men som en som farter runde med motorbåt så er det naturlig å ha dette instrument foran nesa mi der jeg sitter.

Javel?

Det kommer vel egentlig an på om du er ute i båten alene eller ikke. Jeg foretrekker at når det er flere i båten holder rorgjenger utkikk i tillegg til å følge med på styrekompass og windex. Det er navigatøren som har behov for å se på plotter og radar. Ettersom jeg seiler såpass mye solo som jeg gjør bruker jeg en flyttbar plotter.

Personlig så synes jeg det er greit med både og.... nede ved kartbordet og på pidestallen om båten er utsyrt med slikt... men ved rormannsplassen er uansett førstevalget mitt

Enig med Sydvesten :yesnod:

Har både oppe og nede ved kartbordet, men den ved pidestallen er førstevalget, og den som blir brukt når vi er underveis :smiley:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Ingen tvil om at jeg foretrekker plotteren ved rattet, det er spesielt viktig når en tar seg inn i urene farvann og må ha god oversikt over hvor en er samtidig som en skal styre båten. I tillegg har jeg en slaveskjerm nede ved at TVen i salongen er koblet direkte til plotteren (Ray E80). TVen står på en dreibar arm ved kartbordet og kan vris slik at den er synlig både når en sitter ved nedgangen til salongen, er på do eller står ved ovnen når kaffetørsten blir stor.

Slik ser det ut ute i cockpit hos meg:

instrumentplassering.jpg

Det hadde selvfølgelig vært kjekt også å kunne se plotteren når en sitter ute i borde på styrbord side. Vi får se om det blir en liten vanntett slaveskjerm der også med tiden. Opprinnelig sto min plotter i bakkant av cockpitbordet, men der ble den i veien syntes jeg. På andre litt større båter ser jeg at den får en fin plassering der (f.eks oceanis 40 og lignende).

Bildet viser også den "nye" plasseringen av vind og tridata instrumentene, disse er det kjempekjekt å ha på skottveggen slik at alle kan se dem fra overalt. Har også kontroll av autopilot ved begge styreposisjoner.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Slik jeg bruker båten må plotteren må jo være i nærheten av styreposisjonen. Med autopilot og fjernkontroll er jo på en måte styreposisjonen ikke en fast definert plass... Min løsning pr. i dag er laptop på kartbordet nede og en trådløs touchskjerm (Panasonic CF-08) som jeg tar med meg der det måtte passe:

CF-08_Left.gif

En slik skjerm gjør jobben med fjernstyring av laptopen for så vidt greit nok men da Panasonic har forkrøpla programvaren i den til det nesten ubrukelige og Micro$oft har snubla i sine egne lisensregler er den alt for høyt priset (heldigvis har jeg en på jobb som jeg kan stjele med meg i helger o.l.).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har nylig godt over fra snekke til seilbåt. Plotter må jeg ha, (har inntil nå tapet opp en Lowrance 527 lånt fra skjærgårdsjeepen på pidestallen men tiden er kommet til å ordne en permanent løsning. Har anskaffet en C80 (hadde en C120 i snekka, den var jeg knakende godt fornøyd med) og hadde tenkt å plassere denne ved pidestallen. Det har tidligere stått en AP navigator under sprayhood ved nedgangen men jeg synes dette blir for langt vekk til å se skjermen skikkelig og så er det jo tungvint å betjene plotteren når den står langt der framme.

I dag har jeg autopilot panelet (Raymarine ST400?), lodd (gammel Eagle fishfinder), logg (Silva av eldre type) og vindinstrumenter hastighet/retning (VDO gamme type) ved nedgangen, tenkte å flytte autopiloten til pidestall. Enklere å lese info/betjene den) men beholde resten ved nedgangen (over luka) slik at resten av mannskapet også kan følge med på dybde/vind/hastighet.

Loddet synger på siste verset og ligger an til å bli byttet ut med en ST60+ Depth, tenkte å sette displayet over luka men samkjøre det mot plotteren slik at jeg får dybdevisning der også.

Ang innfesting av plotter, har vurdert å sette denne i en Navpod, andre alternativer? Hvor mye er plotteren evt. i veien eller hvor utsatt er den for skade ved pidestall plassering?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg har E-80 med radar i pod plassert i akterkant av cokpitbord og kan vri den 360 grader. Den er koblet opp med SeaTalk-NG til stasjoner PC og TV skerm. Instrumenter har jeg fastmontert, ett sett på pidestall og annet over nedgangsluke i tillegg til vind og grafisk ved kartbord og multi i kabinen. Har fått en C-80 og antenne jeg vurderer å montera i kabinen som reserveplotter. Reglen er at alt kan alt gå galt og faren blir ikke mindre etter som systemet blir større og mer komplisert. Den plotteren kan jeg bruke som ankervakt og til planlegging og kan ta den opp i cokpit i nød. Kannskje er de enkleste altid best :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...