Rui lui Startet 18.September.2008 Link til dette innlegget Startet 18.September.2008 ja det meste står vel i emnetittelen:-)) Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 noen som har peiling på johnson påhengser?begynnelsen på 90 tallet. 50hk. Sitér dette innlegget ] Link to post
SkipsrederGranli Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Med fare for å tråkke noen på tærne her så ville jeg holdt meg unna både Evinrude og Johnson når det gjelder eldre påhengere.... Men dette utsagnet er basert på egne og nære venner og familie sin erfaring.... Så kan jo hende vi har vært uheldige alle sammen... Men skulle jeg anskaffet meg en påhengsmotor fra den tid hadde jeg ikke vært i tvil; YAMAHA! Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 ok..har null peiling på påhengser..har nå et par til som kan være intr..den ene er en 97mod honda 4 strok 50hk. den andre er en mercury 150 hk fra 86??tar imot tips og råd takk takk. Sitér dette innlegget ] Link to post
Daffy Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Er disse motorene til samme båten? Jeg ser utelukkende etter Yamaha, Suzuki eller Tohatsu de gangene jeg ser etter motorer. Ihvertfall i den alderen du snakker om i starten her. Tilfeldig? Feil? mulig men jeg har også den samme erfaringen som Skipsreder Granli. Dessuten er det noe som heter at det skal selges igjen... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
sap_2000 Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Mener bestemt at det er tryggest å gå for en Yamaha. Spessielt når det er snakk om 15-20 år gammelt... Uansett merke er det viktig at motoren er blitt godt tatt vare på og vedlikeholdt. En 15-20 år gammel utenbordsmotor som er gitt f*** i, er høyrisiko uansett merke Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Rui lui Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette åhengser. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 hei Daffy nei dette er 3 forskjellige båter....burde ha forandra tittelen..men ....hva med hondaen? Sitér dette innlegget ] Link to post
Mouche Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 noen som har peiling på johnson påhengser?begynnelsen på 90 tallet. 50hk. Hadde en 92-model 50hk Johnson en tre/fire sesonger og kan ikke huske at jeg hadde noe problem av noen art med denne motoren. Hadde en 95-model 150hk Johnson i tre sesonger, en 115hk Evinrude fra 1997 i to sesonger og en 1997-model 115hk Johnson i 8 år, alle uten noen problemer det jeg kan huske. Har også hatt 10, 18, 20 og 25hk Johnson/Evinrude-motorer fra 60-tallet og utover på 80-tallet og de feil som disse motorene hadde var relativt bagatellmessige og aldri noen havarier, men for all del; Yamaha-motorer er sikkert ok de også? Personlig ville jeg aldri kjøpt en motor som var 15/20 år gammel og ville i allefalll ikke bekymret meg om jeg fikk solgt den igjen, eller ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 dette hørtes jo mer bra ut..slettet noen båter pga di hadde johnson og evenrude..tror gjerne jeg bare må høre motoren ann.høres det bra ut ser bra ut ..ja da er det vel bra. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 men generelt ang den hondaen 50hk 4 stroke 97 mod??noen som har noen erfaring der? Sitér dette innlegget ] Link to post
roesok Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Hadde tidligere en 40 hk 4-takts Honda. Det var vel en rundt 2000-mod. og trolig ganske lik denne. Fungerte utmerket den. Husk at Honda var og er ledende i utviklingen av 4-takts untenbordsmotorer. Honda = kvalitet. Om denne ser fin og velholdt ut så er det nok en bra motor, bruker lite drivstoff og går stille og pent disse. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Storskarv Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 men generelt ang den hondaen 50hk 4 stroke 97 mod??noen som har noen erfaring der? Jeg har en 93 modell Honda bf45 hester (lik 50 hesteren) og er superfornøyd! Har hatt denne i 3 år og kjørt den veldig mange timer. Stille, bensingjerrig og god kvalitet på både lakk og det tekniske. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 ok.takker for innspill..tror gjerne valget blir litt lettere nå....bare prute litt nå Sitér dette innlegget ] Link to post
VannTro Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Hvis du ikke har noen personlige preferanser i henhold til motormerke og kunne tenke deg å beholde moteren i noen år ville jeg sett etter følgende: Kun benyttet i ferskvann ! Hvis motoren er godt tatt vare på for øvrig, så er dette gode kjøp uansett merke.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Jeg har en 93 modell Honda bf45 hester (lik 50 hesteren) og er superfornøyd! Har hatt denne i 3 år og kjørt den veldig mange timer. Stille, bensingjerrig og god kvalitet på både lakk og det tekniske. Lykke til! hva vil det si at den er gjerrig?i forhold til en 2 takter så bruker denne hondaen? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Hvis du ikke har noen personlige preferanser i henhold til motormerke og kunne tenke deg å beholde moteren i noen år ville jeg sett etter følgende: Kun benyttet i ferskvann !Hvis motoren er godt tatt vare på for øvrig, så er dette gode kjøp uansett merke.... denne er levert til service hvert år sier selger.så bortsett fra saltvannet så skal dette være en godt vedlikeholt motor. Sitér dette innlegget ] Link to post
roesok Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 hva vil det si at den er gjerrig?i forhold til en 2 takter så bruker denne hondaen? I dag har vel alle de store motormerkene 4-taktere, og forbruket er noenlunde likt. På midten av 90-tallet så dominerte 2-taktere av den tradisjonelle typen. Og sett i forhold til disse var Hondaen mye mer bensingjerrig. Dette gjelder i alle fartsområder, men spesielt ved tomgangskjøring er forskjellen stor. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 men jeg lurer på hvor stor forskjellen er på 50 hk 4 takt.og 50 hk 2 totakt?vist du vet? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 har nå kommet ned til 2 valg..enten blir det båten med hondaen 50hk 97mod..eller en båt me denne motoren 85 HK YAMAHA 91 mod..så da er mitt spørsmål hvilken skal jeg velge???hva hadde dere valgt?? Sitér dette innlegget ] Link to post
Daffy Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Kom med noen bilder så kanskje vi kan se litt. Det er noen motorer som av en merkelig grunn blir yngre med årene. 85 hk høres ut til å kunne være det men det er ikke sikkert. Ellers er sikkert Hondaen det sikreste valget i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) hva mener du yngre?har ikke bilde av yamahaen..bilde av hondaen viser bare dekselet men det ser bra ut:-))men må si at magefølelsen har i grunnen hele tiden sagt hondaen:-) Redigert 20.September.2008 av båtløs!!!! (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
Daffy Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Jeg mener at en 82 modell motor fort kan bli solgt som en 90 modell Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Rui lui Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 aha ....ok.men nå har jeg bestemt meg for båten med hondaen. takker for innspill. Sitér dette innlegget ] Link to post
Storskarv Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 hva vil det si at den er gjerrig?i forhold til en 2 takter så bruker denne hondaen? Ca 0,5 l pr nautisk mil på 25 knop bruker jeg på en bunkete Buster L. Litt lavere på 18-22 knop. Jeg tror denne motoren kan måles med hvilken som helst ny firetakter ang forbruk. Har også hatt en Pioner Viking (samme vekt som Busteren) med ny Tohatsu 40 totakter (2001). Uten å ha gått vitenskapelig til verks føles forbruket mer en halvert med Buster/Honda. Vannsportaktiviteter på full gass var totakteren veldig tørst! Tohatsuen var "akseptabel" ang forbruk på halv gass. Akselerasjonen var også meget bra på totakteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.