Jump to content

hvilken påhengs er å anbefale 50-60hk rundt 90 mod?


Rui lui

Recommended Posts

Med fare for å tråkke noen på tærne her så ville jeg holdt meg unna både Evinrude og Johnson når det gjelder eldre påhengere.... Men dette utsagnet er basert på egne og nære venner og familie sin erfaring.... Så kan jo hende vi har vært uheldige alle sammen...

 

Men skulle jeg anskaffet meg en påhengsmotor fra den tid hadde jeg ikke vært i tvil; YAMAHA!

Link to post

Er disse motorene til samme båten?

 

 

Jeg ser utelukkende etter Yamaha, Suzuki eller Tohatsu de gangene jeg ser etter motorer.

Ihvertfall i den alderen du snakker om i starten her.

 

Tilfeldig? :nonod:

Feil? mulig :smiley: men jeg har også den samme erfaringen som Skipsreder Granli.

Dessuten er det noe som heter at det skal selges igjen...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
noen som har peiling på johnson påhengser?begynnelsen på 90 tallet. 50hk.

 

Hadde en 92-model 50hk Johnson en tre/fire sesonger og kan ikke huske at jeg hadde noe problem av noen art med denne motoren. Hadde en 95-model 150hk Johnson i tre sesonger, en 115hk Evinrude fra 1997 i to sesonger og en 1997-model 115hk Johnson i 8 år, alle uten noen problemer det jeg kan huske. Har også hatt 10, 18, 20 og 25hk Johnson/Evinrude-motorer fra 60-tallet og utover på 80-tallet og de feil som disse motorene hadde var relativt bagatellmessige og aldri noen havarier, men for all del; Yamaha-motorer er sikkert ok de også?

 

Personlig ville jeg aldri kjøpt en motor som var 15/20 år gammel og ville i allefalll ikke bekymret meg om jeg fikk solgt den igjen, eller ikke! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hadde tidligere en 40 hk 4-takts Honda. Det var vel en rundt 2000-mod. og trolig ganske lik denne. Fungerte utmerket den. Husk at Honda var og er ledende i utviklingen av 4-takts untenbordsmotorer. Honda = kvalitet. Om denne ser fin og velholdt ut så er det nok en bra motor, bruker lite drivstoff og går stille og pent disse.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Hvis du ikke har noen personlige preferanser i henhold til motormerke og kunne tenke deg å beholde moteren i noen år ville jeg sett etter følgende: Kun benyttet i ferskvann !

Hvis motoren er godt tatt vare på for øvrig, så er dette gode kjøp uansett merke....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hvis du ikke har noen personlige preferanser i henhold til motormerke og kunne tenke deg å beholde moteren i noen år ville jeg sett etter følgende: Kun benyttet i ferskvann !

Hvis motoren er godt tatt vare på for øvrig, så er dette gode kjøp uansett merke....

denne er levert til service hvert år sier selger.så bortsett fra saltvannet så skal dette være en godt vedlikeholt motor.

]

Link to post
hva vil det si at den er gjerrig?i forhold til en 2 takter så bruker denne hondaen?

I dag har vel alle de store motormerkene 4-taktere, og forbruket er noenlunde likt. På midten av 90-tallet så dominerte 2-taktere av den tradisjonelle typen. Og sett i forhold til disse var Hondaen mye mer bensingjerrig. Dette gjelder i alle fartsområder, men spesielt ved tomgangskjøring er forskjellen stor.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Kom med noen bilder så kanskje vi kan se litt.

Det er noen motorer som av en merkelig grunn blir yngre med årene.

 

85 hk høres ut til å kunne være det men det er ikke sikkert.

 

Ellers er sikkert Hondaen det sikreste valget i dette tilfellet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg mener at en 82 modell motor fort kan bli solgt som en 90 modell

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
hva vil det si at den er gjerrig?i forhold til en 2 takter så bruker denne hondaen?

Ca 0,5 l pr nautisk mil på 25 knop bruker jeg på en bunkete Buster L. Litt lavere på 18-22 knop. Jeg tror denne motoren kan måles med hvilken som helst ny firetakter ang forbruk.

 

Har også hatt en Pioner Viking (samme vekt som Busteren) med ny Tohatsu 40 totakter (2001). Uten å ha gått vitenskapelig til verks føles forbruket mer en halvert med Buster/Honda. Vannsportaktiviteter på full gass var totakteren veldig tørst! Tohatsuen var "akseptabel" ang forbruk på halv gass. Akselerasjonen var også meget bra på totakteren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...