Pål`ern Startet 19.September.2008 Del på Facebook Startet 19.September.2008 Jeg har en 10 år gammel 4LH DTE ( 165 hk ) Yanmar, som nå har gått ca 1060 timer. I fjor hadde jeg den på 1000 timer service på et Yanmar verksted. Han sa til meg at eksosbendet egentlig skulle byttes på 1000 timer, men han trodde ikke det var nødvendig riktig ennå på motoren min. ( vet ikke hvorfor. Han tok det ikke av og sjekket det ) Så til mitt spørsmål : Det er jo tydelig at det er rundt omkring nå dette eksosbendet skal byttes. Hvordan merker jeg at det er dårlig. Bortsett fra om det er synlig lekkasje. ? Får jeg noe kjøleproblemer, eller hva ? Motoren går nå på en temperatur på ca 80 grader. Når jeg kjører opp i god marsfart ca. 2900 omdreininger, så går temperaturen opp til ca 82- 83 grader. Når jeg da tar turtallet ned igjen, går tempraturen ganske raskt til 80 grader igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Hei! Kan det ha noe å gjøre med de problemstillingene som er nevnt her ? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2008 Jeg har ingen lekkasje på eksosbendet hvertfall. Det har jeg sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2008 Vil forøvrig nevne at det ryker litt hvit røyk når jeg ligger på høyt turtall, men ikke når jeg har lavt turtall. Ikke mye, men jeg så det litt nede ved eksosutslippet. Oppdaget dette i helgen. Har aldri lagt merke til denne hvite røyken før, men jeg begynte og tenke på dette eksosbendet, og da er det jo fort gjort og lage seg noen teorier, og se etter om man finner noen symptomer på om noe er feil *ssssssssssssss* Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) Hei, Tenker jeg litt høyt her så kommer jeg på tre mulige senarioer med et aldrende eksosbend. 1) Lekkasje ut i motorrom - båten fylles med vann 2) Opphoping av rustpartikler i bendet og tilblokking av utløp - redusert motoreffekt 3) Indre rør som hindrer kjølevann å slå tilbake inn i motor tæres vekk - mulig motorskade Et eksosbend har en begrenset levetid og det kan tenkes at Yanmar har lagt inn dette i sitt service program for å unngå et eller flere av senarioene over, evt et 4. og 5. som ikke jeg har tenkt på Redigert 19.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JonnyBoy Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) Hvit røyk på høyt turtall er en indikasjon på at kjølevannet i saltvannskretsen holder for høy temperatur når motoren belastes. Det kan i sin tur tyde på at du har en blokkering i eksosbendet, noe som forsåvidt ikke er helt unaturlig etter 1000+ timer. Hadde det vært min motor, hadde jeg tatt av bendet og lagt det i f.eks Systemrens først og staket det opp og rengjort etterpå. Redigert 19.September.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
olpi Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Hvor lenge bendet holder kommer sikkert også an på bruken. For min egen del så kjører jeg jo inn i brakkvann/ferskvann etter hver tur. Vil nok tro at den som bare kjører i saltvann må skifte tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2008 Ok Jonnyboy. Så om det er litt hvit røyk på høyt turtall så er det alltså indikasjon på at saltvannet er for varmt. Går det da ann og bare ta av slangen på bendet for og se etter ? Eller sitter da " det tette " sånn at man ikke ser det ? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Inne i eksosbendet skjer det jo en "blanding" av eksos og saltvann (et jæv....miljø). På mange "blandebenn" kommer vannet gjennom "en silmekanisme" slik at det "dusjes" inn i eksosstrømmen for å virke mest mulig "kjølende/dempende". Det første som "blir slitt" i et slikt eksosbend er selve "silen" ved at den går over fra å være sil til å være et "stort hull". Og dermed kan hvit røyk være et symptom på at ting begynner å bli nærme seg "utskifting". Forøvrig vil vel de fleste "lekasjer" på eksosbend som nærmer seg "dead end" være av en "gradvis økende grad", og at skuta synker brått er vel lite sansynlig. Syrevasking som nevnt tidligere vil være en glimrende måte å få kontrollert hele saken på. Yanmar har dyre deler......., men et alternativ kan være å kjøpe et "uoriginalt" syrefast eksosbend. Her er det flere tilbydere på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Vet ikke hvordan bendet ditt er konstruert eller hvor god plass du har til å se etter blokkeringer, så det kan jeg egentlig ikke svare på. Men som regel så er det jo slik at alle feil oppstår der det er maksimalt vanskelig å komme til.... Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2008 Det er vel antagelig bare og bite i det sure eplet, og bytte dette eksosbendet da. Det er jo på rundt 1000 timer Yanmar sier også, så......... Du Terron mente at det kanskje kunne skaffes et annet bend enn det originale ? Er de like bra som de originale, og har du noen eksempek på hvor jeg kan få tak i det ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Det er vel antagelig bare og bite i det sure eplet, og bytte dette eksosbendet da. Jeg tror nå jeg ville ha tatt av eksosslangen og om mulig prøvd å kikke/kjenne inni utløpet av bendet, eventuelt ta det av for nærmere inspeksjon - før jeg begynte å bite i dyre og "sure epler". Jeg vet ikke hvordan bendet på din motor ser ut inni, men på 4JH3'en min er det ingen sil på sjøvannsutløpet inni bendet. Kjølevannet føres bare inn i bendet via en rørstuss. Både selve bendet og denne rørstussen er i syrefast. Problemet med bendet på min motor er nok mer at det sprekker i sveisen enn at det tetter seg. Men - som sagt - om det er samme systemet på din motor, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2008 Ja kanskje jeg skal ta det av, og titte på det. Det sitter jo veldig enkelt til. Forresten......... Vet du om det er noen pakning jeg må bytte, når jeg skal sette det på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) På 1000 timer tror jeg at jeg ville skiftet bennet, ja. Skrekkscenarioet om båt fylt av vann og en varmeveksler som går tett av rust tror jeg du skal ta med ro. Det begynner å dryppe fra bennet før det fosser inn, for å si det sånn. Skiftet selv samme bennet på en Yanmar 55 jeg hadde for mange år siden. Det var på omkring 500 timer og da var det hull. Merket det på litt drypp og eksoslukt i motorom. Varmeveksler en var fin som ny - ingen rust der. Det kan være et h.. å få det av, etter mange år med saltvann og høy temperatur sier det seg selv at det sitter godt. Prisen var det som overrasket meg mest for en sveiset stålstubb. Om jeg ikke husker helt feil tror jeg jammen at jeg betalte 4000,- for nærmere 10 år siden. La oss håpe at Yanmar har endret på prispolicyen sin siden den gangen. Jeg ville imidlertid også tatt en sjekk av varmeveksler om du har hvit røyk med fullt pådrag. Det tyder på litt dårlig kjøling. Varmeveksler er enkelt å demontere og rense. Lykke til! Redigert 19.September.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Vet du om det er noen pakning jeg må bytte, når jeg skal sette det på igjen. Jeg vet ikke hvordan dette er på din motortype, men nedenfor ser du en sammenstillingstegning av blandebend og turbo på en 4JH3-DTE/HTE. Her ser du også pakningen mellom bendet og turboen. Jeg behøvde ikke å bytte pakningen da jeg byttet eksosbendet sist vår. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 - og her i dokumentarkivet finner du sammenstillingstegninger for 4LH-motoren også! Det er pakning på denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Takk for alle svar hittil. Jeg har nå i dag vært ute og kjørt litt igjen. Det er ikke noe tvil om at det ryker litt hvit røyk / vanndamp. Når jeg kjører med turtall opp til 2600 - 2700 ser jeg ingen røyk, men om jeg kjører på til 2900 - 3000 så kommer rykinga og da ryker det en del. Noe skal det kanskje ryke ?? eller ???? Får vel kanskje sjekke varmeveksleren også..... Det var en av dere her som mente at den var ganske enkel og skru av ? Eller skal jeg bare kjøre gjennom en runde med systemrens ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 (redigert) .............Skiftet selv samme bennet på en Yanmar 55 jeg hadde for mange år siden. Det var på omkring 500 timer og da var det hull. Merket det på litt drypp og eksoslukt i motorom. Varmeveksler en var fin som ny - ingen rust der. ........... Lykke til! Tror nok det har en del med bruken å gjøre ja. Kjøpte en båt (88mod) med 55 Yanmar hvor motor hadde gått ca 3000 timer for noen år siden. Iflg eier som hadde båten fra den var ny hadde ingenting annet en slitedeler vært byttet (impeller, olje, filtre etc). Ingen motordeler var byttet, men sjekk av ventiler etc hadde vært gjort. At bendet på din var rustet i filler etter 500 timer virker jo merkelig da, men det kan kanskje være at det er en fordel hvis man alltid får kjørt gjennom brakk-/ferskvann etter hver tur. Vinterstid tømmer jo vi heller ikke bare sjøvannkresten som enkelte gjør, men vi kjører gjennom frostvæskeblanding. Som sagt, bruken tror jeg betyr mye for hvor lenge slike deler holder. Kan hende jeg må bite ordene i meg, men på min DTE /165 HK som har gått vel 1150 timer kan jeg ikke se antydninger til lekkasje fra bendet. Jeg har nivåvarsler som vil skrike med en gang jeg får en lekkesje under gange. Redigert 21.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Som nevnt, så har ikke jeg heller noen antydning til lekkasje i bendet. Det ser helt flott ut. Men et annet problem kan da tydligvis være at det har grodd såpass innvendig, at det har dårlig gjennomstrømming av sjøvannet. Er det noen som har opplevd det, at gjennomstrømmingen blir for dårlig på grunn av gjengroing ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 (redigert) Hvis du får riktig toppturtall (3200 o/min) og du har 82 grader ved 2900 o/min så er vel ikke det veldig galt. Hva får du ved fullt turtall f.eks i 10 minutter da? Jeg får ca 80 grader ved 3000 o/min og bittelitt mer ved 3200 o/min. Egentlig er det jo for lav temp, men Yanmar motorer har ofte så lave verdier. Min bror har en ny 240 Yanmar og han reagerte på at tempen var så lav. Det er ikke bra med for lav drifsttemp heller. Yanmar hevdet imdiertid at det var riktig temp. Det kan også ha noe med hvor temp giveren er plassert i blokka kanskje. VP går jo ofte langt høyere i temp, men en TAMD40B som jeg hadde for noen år siden gikk også ganske "kaldt". Det var også riktig iflg en VP mekaniker jeg snakket med. Tenkte å bytte termostat, men fikk beskjed om at de motorene var slik. Har flere bekjente som har VP 41A motorer og de går langt oppe på 90-tallet ved høy marsjfart. Hvis du reagerer på at det ryker noe mer ved oppstart nå enn på sommeren så er det normalt. Redigert 21.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 Det ryker ikke ved oppstart . Ikke på sommeren, og ikke nå. Bortsett fra bittelitt dieselrøyk eventuelt. Rykinga er ved varm motor, på høyt turtall. Det ryker da hvit røyk / som vanndamp............... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 (redigert) Ryker det mye vanndamp da? Føl på eksospotta om den blir veldig varm. Blir den ikke det tviler jeg på at det er noe problem. Det kan nok uansett "dampe" mer i eksosen nå når vannet når blir kaldere enn på sommeren. Det kommer sikkert også litt an på hvordan eksosen din blir ført ut av båten. Legger f.eks merke til at det ofte er en del eksosdamp bak scand baltic`er i fint driv. Jeg kan ikke si at jeg ser mye av det på min NB, men det synes kanskje bedre utenfra. Som nevnt er jo tempen på din motor helt grei. Du har ingen lekkasje. Hvis du hadde hatt dårlig gjennomstrømmning så ville tempen økt til mye høyere verdier etter relativ kort tid med mye pådrag. Regner med at du har byttet impeller gjevnlig. Hvis du ser bak i eksosen at det strømmer godt med vann ut - test ved å gi på litt, så tror jeg ikke det klan være noe feil hos deg. Redigert 22.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 Jeg kjente på eksospotta nåtr jeg kjørte i går. Når jeg hadde pådrag, og hadde kjørt sånn noen minutter kjente jeg etter, og potta var ikke varm, men han var litt lunka. Potta er jo isolert, så det er kanskje vanskelig og vite om den er varmere enn den skal, men som sagt så er den lunka. Når jeg hadde kjørt i "snekkefart" en god stund etterpå, så var den kald. Når det gjelder impellerbytte, så har ikker jeg byttet den, men forrige eier fortalte at den var byttet i fjor, på et Yanmar verksted. Det hadde han kvittering på også. Jeg skal ringe til han igjen, og høre om han har hatt noe problemer med ryking. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 HUFF Jeg snakket nå med tidligere eier, og han fortalte meg at impelleren ble byttet på våren. Årsaken til at han byttet den, var at den var blitt tørrkjørt når han startet opp på våren. ( fikk ikke vann ) De som hadde byttet den for han fortalte at det ikke var mye igjen av impelleren som hadde sittet der. Da kan vel årsaken til rykinga mi rett og slett være at kjølesystemet har blitt tettet litt av impeller-rester ?. Hvor er det dette eventuelt tetter seg da ? Er det i varmeveksler, eller går det lenger inn ? Hvordan er det og ta ut varmeveksleren på denne motoren ? ( Yanmar 4LH DTE ) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Dersom varmeveksler er tiltettet av impeller rester så skulle du sett dette på motortemperatur. Velger også å tro at et proff verksted ikke bare bytter impeller å lar det stå til. Dersom store deler av impeller er vekk så sjekker de vell hvor vingene har blitt av Nå kjenner ikke jeg din motor men følg slangen ut fra impeller pumpa og se hvor denne ender (sannsynligvis oljekjøler eller v.veksler til ferskvannskjøling) Ofte så er dette en rørkjøler med endelokk som kan tas av. Ta av dette endelokket og du vill evt fine restene av impeller der. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.