Jump to content

Eksosbend Yanmar 4LH DTE, byttes på 1000 timer?

Pål`ern

Recommended Posts

Har haft samme problem. Da jeg skiftede impeller 1. gang (Yanmar 4JH2-TE), var der kun rester tilbage. :eek:

impeller1.jpg

Fjernede vandslangen mellem varmeveksler og eksosbend og skyllede systemet "baglæns" gennem varmeveksleren efter impelleren var fjernet. Brug almindeligt vand fra haveslangen.

Impellerresterne ligger sandsynligvis i oliekølerens forreste del, og på denne måde kommer alle store rester ud gennem impellerhuset.

Uffe, du skriver at det antagelig ligger i oljekjølerens fremre del. Mener du varmevekslerens fremre del. ?

På min motor går saltvannet først til varmeveksleren, før den går via gearkassa o frem til oljekjøleren, og deretter til intercooleren , før det går via eksosblandebendet og ut.

Da er vel sannsynligheten høy for at de eventuelle restene ligger på det første sted, som hos meg er varmeveksleren, eller ??????

Temperaturen er vel ikke så gal kanskje, men den går jo opp noen grader in forhold til når jeg kjører i sakte fart. ( Opp 3 - 4 grader )

Nu kender jeg ikke opbygningen af din motor, men det er ikke ualmindeligt at søvandet først går til olie- og gearkøler, og herefter til varmeveksleren, som sidste del, hvorfra søvandet så afgives til eksosbendet.

Hvis søvandet først går til varmeveksleren vil det være der resterne ligger, for de store dele kan ikke passere gennem de snævre kølerør.

Men du har ret i, at der ikke kan være tale om den store tilstopning, når temperaturen ikke stiger mere.

Under alle omstændigheder er det en god ide at skylle systemet "baglæns" efter impelleren er fjernet og eksosbendet afmonteret.

Redigert av Uffe (see edit history)
At bendet på din var rustet i filler etter 500 timer virker jo merkelig da, men det kan kanskje være at det er en fordel hvis man alltid får kjørt gjennom brakk-/ferskvann etter hver tur.

Jeg spurte selvsagt Yanmar forhandleren om dette var normalt, og husker at jeg fikk til svar at dette ikke var unormalt på noen måte. Mener å huske at bennet var en svakhet på akkurat denne modellen, men det kan også hende jeg husker feil.

Jeg har hjemmelaget 316 syrefast eksosblandebend. Laget av forrige eier.

Han hadde laget det uten ører rundt de tre pinneboltene som stakk ut av turboen, så jeg var livredd disse skulle knekke.

Freste av et 10mm syrefast flatjern, så det ble 8mm, samme tykkelse som flensen mot turboen, skar til tre ører, og tig-sveiset disse på.

Ble montert utenpå den nye turboen i går.

Pusset over blandebendet inni (og utvendig, bling bling) før montasje.

Var ingen tegn til tæring innvendig, men det er ikke så gammelt enda.

Hvorfor er ikke disse originalt alltid laget i syrefast?

Sveinung: Bendet skrives med "dt". Når du skriver "bennet" høres dette ut som noe helt annet. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg kom inn etter noen timers kjøring i fjor og tok opp motorromsluka. Motoren og alt rundt så ut som innsiden av en vedovn.

Totalt nedsotet. Yanmar 4LH DTE 165 hk. 1993 modell /1600 timer.

Det var gått hull på blandebendet, men det virket som om det som kom ut var sot og ikke vann. Alt var tørt og svart. Motorommet er så godt isolert at jeg ikke registrerte noen uvanlige lyder mens jeg kjørte. Jeg sjekker olje etc før hver eneste tur. Verksted byttet bendet + turbo.

Ble dyrt ja.

Noen nettsteder med rimligere uorginale Yanmar deler som syrefast eksosbend, Turbo etc?

Skal ta av eksoslangen fra bendet og sjekke om det er mye rustet/tært innvendig etter hvert jeg også. Synes det er rart at flere her har måttet bytte bend og at jeg heller ikke har hørt at en eneste av de i havna som har Yanmar har måtte gjøre det. Der er det mange båter med 55hk og 66Hk Yanmar av eldre årgang i Nidelv 26 og Polar 770 båter. Jeg skulle imidlertid se på en Inter båt i Skien for noen år siden og der var det rustet hull i bend og turbo var defekt.

Dette må sjekkes nærmere hos meg også selv om alt ser helt flott ut fra utsiden. :yesnod:

Jeg kom inn etter noen timers kjøring i fjor og tok opp motorromsluka. Motoren og alt rundt så ut som innsiden av en vedovn.

Totalt nedsotet. Yanmar 4LH DTE 165 hk. 1993 modell /1600 timer.

Det var gått hull på blandebendet, men det virket som om det som kom ut var sot og ikke vann.

Et par spørsmål:

Hvor har denne båten blitt brukt?

Oppdaget du ingen rust, avskalling av lakk e.l., eller noen lekkasje fra bend før det pluttselig gikk hull?

Siden det ikke var noen vannlekkasje, men bare eksos. Hvorfor måtte da turbo også byttes?

Dette er sikkert totalt irelevant, men: For et par år siden på ferie med min Volvo md21B oppdaget jeg at det seiv røyk ut fra det ene skapet i pantryet. Åpna motorromsluka, da fosset til min store forskrekkelse røyken ut. Stoppet motoren og oppdaget til min store forskrekkelse at eksobendet eller krøken som det het i delelista var helt som kjeks å ta på. Helt opprusta. Min far hadde noe av samme opplevelsen med sin grønne 200 hester (Husker ikke hva den heter) I tilleg har jeg nå vært å sett på ny båter. Den ene båten hade en Volvo MD40A. På denne var eksosbendet ganske rustent. neste båt som hadde en TMD40 motor hadde byttet bendet.

Dette er vertfall noe jeg føler er litt viktig å følge med på. Ganske ekkelt og forsåvidt unødvendig uhell!

Enig i det, men som du sier så kommer det vel ofte noen ytre tegn på at noe er i ferd med å skje. På mitt bend er lakken som ny, og ingen tegn til lekkasje. Når jeg knakker på det så virker det som "hel ved". Som du også skriver så har jo også VP bend i støpjern og hvis slike bend normalt er rustet opp etter 500-1000 timer så hadde man nok mange flere med slike problemer. Tror som nevnt tidligere at det er flere faktorer som spiller inn på hvor lenge slike bend holder.

Jeg hadde lenge sett noe rust på blandebendet og nevnte det året før for en mekaniker. Han kikket på bendet og mente at alt var greit.

På den tiden visste jeg ikke en gang hva et blandebend var, og slo meg til ro med svaret. Året etter kom røyken.

Turboen hadde det også vært litt tull med en tid, skovlen satte seg fast etter en stunds stilleligge, og jeg måtte hver gang løsne den med en pipe.

Aner ikke nøyaktig hvorfor de byttet den, men den kostet ikke all verden sden det ble en bytteturbo.

Slik er det ofte når man kjøper ny båt og motor. Alt rusler og går i årevis, og det eneste man behøver å gjøre er vanlig service. Slik

blir man ikke flink med motorer av.

Redigert av Brumm (see edit history)
  • 11 måneder senere...

Da er blandebendet tatt av og skrubbet og rengjort innvendig. Virker som hel ved, men innerrøret har rustet en del på enden. Skrapet av at alt løst, og enden ble taggede.

Spørsmålet er hvor lang innerrøret er på en nytt bend. Nå går det i en bue og ender et stykke under underknaten av eksosutløp fra turbo`n.

Noen som kan fortelle meg hvor langt innerrøret skal være? Lurer på hvor mye kortere mitt er. Kjølevannet kommer inn mellom rørene, og blandes med eksosen under der innerrøret ender.

Tenkte å ta en tur bort til yanmar verkstedet nær meg, men de har garantert ikke dette nytt i hylla. Virker som alt må bestilles.

dsc00437.jpg

dsc00435.jpg

Kjølevannet kommer ut mellom rørene til venstre i bildet. På høyre side og oppe er de sammenføyet. Bilde be tatt etter at bendet var skrubbet og skrapet.

dsc00440.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)

Det skal ikke lekke utvendig.

Når du har skrudd det av kan du skrape og pikke en del i det innvendig for å se om det er svake områder eller noe hull. Du kan så snu det på hodet og fylle vann mellom rørene. Da ser du om det er noen lekkasje i det innerste røret mot turbo`n. Jeg gjorde ikke det, men det var noe han gjorde, sa han.

Som han sa. Slikt kommer gradvis, og hvis det ikke lekker og materialet er helt og solid så er det ingen fare.

At man skrur det av og sjekker det av og til er imdidlertid lurt. Det er jo enkelt å få av. Jeg byttet pakningen også, men det er kanskje ikke nødvendig hver gang?

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...