Jump to content

Kalesje full av fugleskitt

frk.nilsen

Recommended Posts

Hei.

er det noen tips der ute om hvordan jeg best mulig fjerner fugleskitt(masse) fra båtkalesjen? Lønner det seg ta den av eller evt sitte på mens man vasker? og hva skal man vaske med ?

Ser jo slettes ikke pent ut , og er vel heller ikke bra for stoffet regner jeg med.....

På forhånd takk for svar.

Jeg står foran samme utfordringen, "drittleien" har ikke fungert!! Kjøpte kalesjerens på biltema, har ikke testet ennå. På gamlebåten tok jeg en gang av kalesjen for å få skurt den skikkelig mot bryggeunderlaget (tre), det var IKKE lurt, ble hull i et vindu, tror jeg beholder den på denne gang.

Noen andre som har tips om gode vaskemiddel mot disse helvetes drittmåseekskrementene??

Kan jeg tørre å spørre hvorfor du er plaget av fugleskitt på kalesjen? Ligger båten nærme en fiskerihavn? Eller er det langgrunt i nærheten av der båten din ligger slik at måker henter blåskjell og spiser disse på kalesjen? Eller ligger du i en lystbåthavn der noen sløyer fisk eller dumper fiskeslo i havnen slik at det tiltrekker seg måker? I tilfelle ja på sistnevnte, kan det være lurt å sjekke vedtektene(om slike finnes) da det i noen lystbåthavner er nedfelt i vedtektene at det ikke er lov til å sløye fisk eller dumpe fiskeslo i eller nærheten av havnene for å unngå problemene med måkeskitt. Overtredelser kan da straffes med delvis eller full utestengning fra havnen.

Ellers bør du etter rengjøring sette i verk tiltak i form av måkejager, netting eller lignende slik at fuglene holder seg unna din båt og kalesje. Netting vet jeg er svært effektivt mot fugl.

Og når det gjelder kalesjevask, bør du å unngå å skrubbe for hardt på kalesjen da dette gir unødig slitasje og fører til at den må hyppig impregneres. Bløtlegging med for eksempel Biotex som foreslått her, kan være en mulighet, eller rett og slett en omgang i vaskemaskinen på et skånsomt program med lav temperatur. Men vask i maskin sliter også på kalesjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...