jorhei Startet 17.April.2004 Del på Facebook Startet 17.April.2004 Som dere nå sikkert har sett på ett annet emne i forumet (FJERNING AV SIKAFLEX!!!! HJELP) så har jeg og broder`n litt problemer med å fjerne sikaflex fra hendene, fordi vi var så utrolig dumme å ikke bruke hansker Tenkte nå at jeg skulle være litt lur og spørre om hvilke andre type båt midler er det som er håpløse å få bort fra hender/hud, slik at jeg og andre kanskje er litt mer forsiktige neste gang. Hvis noen nå selv har erfart eller har hørt om midler som har med båt og båtpuss å gjøre som er håpløse å fjerne fra hud/hender så skriv om dem her? (eventuelt farlige midler og) Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Suzuki Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 Bunnstoff som er tørt sitter som f**n ! Olje som er gammal og møkkete kan fjernes ved å ha ren pen olje på hendene før man vasker seg med f.eks Zalo. Å smøre hendene med "flytende hanske" er et velkjent knep. Men de fleste typer hudkremer har noe av disse egenskapene, da de etterlater et fettlag som smuss etc. legger seg på. Selv har jeg småtasser i huset, derfor ( bla.a ) bruker jeg engangshansker. Ikke koselig å legge møkkete pailabber på en liten matros på 5 uker.... ( og fruen setter også pris på tiltaket.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skin Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 Silikon, fugeskum og permatex pakingssement er ganske så leie å bli kvitt. Om man ikke bruker hansker er det et godt triks å smøre seg inn med vaselin eller spenol på hende før man gyver løs. Det finnes også et produkt som heter; "Hansker på boks" Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 17.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2004 Dette var meningen at det skulle være til hjelp for fler enn meg så da kan jeg av erfaring si at farm er noe forbanna klin også. Bruk handsker eller rør det minst mulig. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
eysteind Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 gikk i fjor rundt med jotun antipest på hendene i mange dager etter at eg primet båten. Den satt iallefall fast! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 Hva med aceton? Når jeg har fått noe som ikke går vekk har aceton pleid å hjelpe. Har ikke brukt det på natemasse, men i forb. med hvit sixaflex Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 Bunnstoff som er tørt sitter som f**n ! Finnes det noen annen måte ? Noen som bruker hansker eller hissig vaskemiddel ? Jeg har på en måte slått meg til ro med at det skal være sånn en gang i året. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2004 Del på Facebook Svart 17.April.2004 Hej ! Jag bruker aceton, det brukar hjelpe mot det meste Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Har ikke noe HMS-ark å banke i bordet med, men ble fortalt at aceton ikke er særlig bra for huden heller. Fordi den går rett gjennom. Men på den andre siden: jeg lever fortsatt - tror jeg . Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Finnes det noen annen måte ? Har du brukt selvpolernede bunnstoff,ville jeg tro at en kjapp svømmetur vil slite av det meste ..men racingstoff osv..hmm ,vil sikkert henge lengre..Når det gjelder metoder,så bruker jeg noen filleklær+ei tørkefille,og får jeg sika,bunnstoff..etc..på hendene er jeg veldig kjapp til å tørke det av..restene som henger igjen og ikke går av med såpe og vann,slites vekk etter noen dg..hansker har jeg prøvd greier bare ikke å venne meg til det.. jan Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Ett billig og effektivt håndvaskemiddel som tar det meste, er vanlig vaskePULVER. En neve vaskePulver og litt vann slik at det blir en grøt...... så er det bare å skure i vei, fjerner det meste enten det er olje eller maling hvis det blir gjordt mens skitten er "fersk". Men OBS! det er sterke saker , så litt "etterbehandling" med håndkrem er å anbefale. Mvh Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 På biltema selger de håndrengjøringskrem som inneholder slipemiddel. Det er små kuler som er i såpen, nesten som sand. Dette fungerer bra, ihvertfall på olje, fett etc. Når det gjelder bunnstoff, bruker jeg engangshansker. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Midler som huden ikke tåler? Løsemidler er midler som huden ikke tåler (med unntak av det vanligste løsemiddelet av dem all.. vann) Polyuretanlim er veldig allergifremkallende. Har det ikke stivnet løses det med f.eks. tynner. Det liker huden særdeles dårlig. Bedre å la f.eks. sikaen tørke og fjerne den mekanisk etterpå. Epoxy er enda verre. Hold løsemidler langt vekk hvis du har fått det på hendene. Det er meget allergifremkallende og løsemidler gjør saken mye verre selv om det har en viss effekt. Såpe og varmt vann. Ingen ting annet. Å bruke sterke løsemidler for å fjerne flekker på hendene er rett og slett ikke lurt. La det tørke og slit det av. Best for huden. Men hendene ser jo for jævlige ut i noen dager. Det beste rådet er å bruke hansker, selv om det ofte er brysomt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 For å få bort restar av oljemaling, lakk, olje etc er smør eller matolje fortreffeleg. Smør på feittet og gni til du er rein, og vask med såpe og vatn etterpå. Det er like effektivt som vask med løysemiddel (eller handrens), og langt meir behageleg etterpå. Elles er eg flittig brukar av hanskar. Ikkje gummihanskar, men vanlege arbeidshanskar av skinn. Med mindre du dypper hendene i malingsboksen, så vernar slike hanskar mod det som kjem av mindre drypp, og det er langt meir behageleg å gå med enn gummihanskar. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Aceton er ikke spesiellt sundt nei, når samtidig vet at mye av løsemiddelinntaket sker via huden.... men jeg har i et tilefelle hvor jeg skulle i bryllup etter å ha tilgriset meg noe jæ.... noen dager før, benyttet meg av følgende måte: Ta en god og feit hudkrem og smør deg godt, ta så på en engangshanske og jobb vidre med båten (eller noe annet....) etter litt svetting i de klamme hanskene med hudkremen som også hjelper til å løse opp skitten så er du myk og ren igjen..... Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Batdilla Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Hmm - tyr selv til Aceton når ikke annet finnes/biter. Brukte Aceton senest for et par timer siden for å bli kvitt det verste etter helgens bravader. Sikkert ikke sunt, men du verden hvor det ofte hjelper. Av andre ting som er noe herk å få alt for mye på kroppen av, kan nevnes polyester. Det kan sitte veldig godt. Ha alltid en masse engangshansker og tøy det ikke er så nøye med innen rekkevidde når det skal arbeides med polyester og lignende stoffer. Vaskemiddel er nevnt. Jeg har brukt skurepulver med hell mot blant annet polyester. En dash skurepulver, litt vann, og så er det bare å skure ivei. Et tips til fra kjerringråd avdelingen - denne er selvkonstruert: Har man ikke annet innen rekkevidde, er det ofte virkningsfullt å ta en neve med god, gammeldags jord og skure med dette. Helst litt rå jord. Dette kan også være et utmerket middel for å dempe virkningen av brennesle. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Vel vel. Jeg kommer til å forstette å bruke aceton. Har overlevd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Hva med aceton? Når jeg har fått noe som ikke går vekk har aceton pleid å hjelpe. Har ikke brukt det på natemasse, men i forb. med hvit sixaflex Aceton er nok ikke så bra. Det frarådes på det sterkeste til f.eks. å fjerne epoxy. Grunnen er at det løser opp epoxyen, samtidig som det trenger inn i huden og dermed tar med seg epoxyen også inn i huden. Regner med at det er slik også med andre stoffer enn epoxy. Samtidig er vel heller ikke aceton særlig bra i seg selv, selv om den benyttes i neglelakkfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Smør skal vist nok være et bra middel mot maling ol. Sitér dette innlegget Link to post
Blobb Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Hei det beste tipset jeg kan gi er filtermalt kaffegrut og zalo dette fjerner det meste og er ikke noe serlig helseskadelig og er somregel alltid tilgjengelig i nerheten av kjøkkenet lykke til Sitér dette innlegget sunseeker martinque Link to post
KjetilV Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Her finnes HMS-datablad for aceton, for de som lurer: http://www.statoil.no/mar/SVG01997.nsf/0/6...1256ACC00353900 Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Her finnes HMS-datablad for aceton, for de som lurer:Oi, oi, oi. Her fikk jeg meg en tankevekker. Stoffet blir jo fremstilt som styggen sjøl. Må si at jeg av og til bruker aceton på huden. Det er jo så greit til å fjerne polyester. Standardmiddel i et hvert plaststøperi. Kanskje jeg skulle følge mitt eget råd og la driten slite seg av selv fremfor å vaske med løsemidler? Og gassingen er visst enda verre enn hudkontakten? Lotus Har noen tynnergreier som innholder (tror det er) aceton, lynol og toulen eller var det xylen? Et skikkelig kinderegg fra djevelen som gir deg tredobbelt skade på en gang? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 For noen år siden, (ca 10) var jeg borti et stoff som fjernet det meste, inkludert bunnstoff og Sikaflex. Det var noen våtservietter som het Black Box og var å få kjøpt hos Tybring Gjedde. Om de har stoffet nå vet jeg ikke, da jeg ikke har vært der på lenge. Mulig stoffet er gått ut også. Det var nok sterke saker, selv om det ikke luktet så altfor galt av det. Var muligens tilsatt noe citruslignende lukt. Virket ihvertfall bra til å få vasket det verste av hendene. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Finnes det noen annen måte ?Det er vel gitt et svar på dette i andre linker, men jeg kan godt gjenta det. Det er bedre å gjøre forberedelsene på forhånd. Kjøp en eske med engangshansker (på apotek e.l) og ha det liggende i båten. Kan brukes i alle forbindelser, enten det er bunnstoff, aceton, oljesøl eller opprensk av klosett. Har dog opplevd at lynol løser opp den hansketypen jeg bruker. Når du først har begynt med slike hansker finner du etter hvert et utall av bruksområder. Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Unngå så langt som mulig Aceton på skinnet - tungmetallene samler seg opp i en stakkars sjømannskropp. Polyuretan er noe svineri, det spaserer rett gjennom skinnet og stopper i topplokket. Eneste er at etter mange nok doser blir ankerdrammen overflødig, og det liker vi alle dårlig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.