Jump to content

Kjøling av hydraulisk girkasse


jope

Recommended Posts

:confused:

 

Jeg har en TAMD 40B, tidligere med MS3 mekanisk girkasse. Denne er nå byttet ut til fordel for en hydraulisk HS1. Denne girkassen har egen varmeveksler for å kjøle ned oljen.

Det jeg lurer på er om jeg er nødt å "kjøre" saltvannsslyngen gjennom denne, eller kan jeg legge en slynge ut ifra ferskvannsdelen.

Link to post

Jeg har kun sett at det er saltvannslyngen der går gennem gearkassekjøleren, og alltid først.

Jeg ville ha' tatt kontakt med en forhandler, hvis jeg ville lage om på rekkefølgen, hvis ikke der er noen her på siden som er sikre på at det går å kjøre en slynge fra varmeveksleren. Jeg mener ikke at olien i gearkassen ska ha' noen høy temp. det er kanske derfor at de vanligvis blir avkjølet først.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Monteres på saltvannsiden. Her er best kjøling.

Hos meg er rekkefølgen slik: Intercooler - oljekjøler motor - oljekjøler gear kasse - varmeveksler - eksos.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Tror jeg ville sjekket med leverandør/forhandler. PRM spesifiserer lavest mulig temperatur. På Hulda kommer gearkjøler etter motoroljekjøler og deretter resten av komponentene. Men jeg vet at enkelte fabrikater skal ha høy temperatur. En Volvoforhandler jeg kjenner fortalte om en ny type gear som hadde uforklarlige havarier, helt til at man "glemte" å koble inn vannet på kjøleren. Mener at denne kassen nå blir spesifisert koblet til "grønt" vann.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...