jope Startet 17.April.2004 Link til dette innlegget Startet 17.April.2004 Jeg har en TAMD 40B, tidligere med MS3 mekanisk girkasse. Denne er nå byttet ut til fordel for en hydraulisk HS1. Denne girkassen har egen varmeveksler for å kjøle ned oljen. Det jeg lurer på er om jeg er nødt å "kjøre" saltvannsslyngen gjennom denne, eller kan jeg legge en slynge ut ifra ferskvannsdelen. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Jeg har kun sett at det er saltvannslyngen der går gennem gearkassekjøleren, og alltid først. Jeg ville ha' tatt kontakt med en forhandler, hvis jeg ville lage om på rekkefølgen, hvis ikke der er noen her på siden som er sikre på at det går å kjøre en slynge fra varmeveksleren. Jeg mener ikke at olien i gearkassen ska ha' noen høy temp. det er kanske derfor at de vanligvis blir avkjølet først. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
880 Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Monteres på saltvannsiden. Her er best kjøling. Hos meg er rekkefølgen slik: Intercooler - oljekjøler motor - oljekjøler gear kasse - varmeveksler - eksos. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
KAT Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 På min motor var det slik etter sjøvannsinntak og sjøvannsfilter: 1. Gearoljekjøler 2. Impellerpumpe 3. Varmeveksler og så bort etter. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Tror jeg ville sjekket med leverandør/forhandler. PRM spesifiserer lavest mulig temperatur. På Hulda kommer gearkjøler etter motoroljekjøler og deretter resten av komponentene. Men jeg vet at enkelte fabrikater skal ha høy temperatur. En Volvoforhandler jeg kjenner fortalte om en ny type gear som hadde uforklarlige havarier, helt til at man "glemte" å koble inn vannet på kjøleren. Mener at denne kassen nå blir spesifisert koblet til "grønt" vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.