Jump to content

Effektøkning av påhengs 2-taktere i kjølig/fuktig luft.?


chagall

Recommended Posts

Ville bare høre hva medlemmers erfaringer er m.h.t. at "påhengsen" liker seg bedre og yder mer, når lufttemperaturen faller nedover mot ca: 8-10grader C .(og lavere). Har registrert at min Mercury Optimax (2-takt) får et høyere turtall og en høyere toppfart når lufttemperaturen faller. Har faktisk registrert en økning på 1-2 knop(ikke mye) med nøyaktig samme last i båten. Ser at Mercury Verado (4-takt) benytter Intercooler i sin teknologi ,hvor ladeluften blir kjølet ned for å få plass til mer luft inne i motoren og derav mer effekt. Mulig det er tekniske problemer med å få til en Intercooler på en 2-takter.?? Sikkert noen som har fornuftige svar på dette.

Link to post
Mulig det er tekniske problemer med å få til en Intercooler på en 2-takter.?? Sikkert noen som har fornuftige svar på dette.

 

Kan ikke se noe tekniske problemer med å koble til en Intercooler på en 2-takter, men du vil få noen utfordringer :smiley: .

En annen ting er hvordan en Intercooler vil fungere på en sugemotor ( Veradoen har vel kompressormating ), blir jo mere motstand for lufta som skal INN i motoren, vinninga går opp i ....

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Husk at på en slik motor er det luft masse som er styrende for effekt! En slik motor suger inn en definert volum mengde. Er tetthet på dette volumet høyere vil masse strømmen stige! De fleste påhengere har et bensin overskudd ved full belastning! Når luftmasen øker og det er nok bensin vil effekt øke. Lamda vil øke også med mindre kjøle effekt som resultat! De som driver racing med forgassere dyser disse etter trykk og temperatur. For å illustrere hvor mye dette kan utgjøre så har en standard kubbikmeter luft en tetthet på 1.29kg/nm^3 Trykk er da 1.013bar! Temp 0grader C!

Ved 25 grader og samme trykk er tetthet endret til 1.18kg/M^3 en forskjell på 9% Øker man temperaturen til 45 grader vil tetthet bli 1.11kg/M^3

Eller ca 6% lavere enn ved 25 grader. Forskjellen i luft tetthet slår direkte inn på effekt og økes temperaturen fra 25 til 45grader mister motor ca 6% effekt! Dette under forutsetting at motoren kontrollerer lambda. Gjør den det ikke kan forskjellen bli større!

 

Barometer stand spiller også inn Har man 25grader og barometer går fra høytrykk 1.040mbar til lavtrykk 960mbar vil tetthet endres fra 1.215kg/M3 til1.125kg/m^3 som utgjør 8prosent! Alle disse endringene vil i verste fall utgøre over 10% effekt endring som skulle gi ca 3% turtalls endring!

 

Luft fuktighet relativ endrer seg nye hele tiden mens antal gram vann som er i hver kubbik meter luft endrer seg lite. Her på vestlandet ligger det typisk mellom 5g til 10g/m^3 Dette har en påvirkning spesielt på utslipp som NOx p.g.a endring i spesifikk varmekapasiitet og dermed max forbrennings temperatur! På effekt har det mindre betydning før man passerer 20 til 30g/m^3!

 

Om det lønner seg å montere intercooler? Har man stor forskjell på luft temperatur og sjøvanns temperatur kan det han noe for seg men når man ikke

har kompressor eller turbo er potensiale så lite at nei. Da må du montere et kjøle aggregat!

Link to post
. Forskjellen i luft tetthet slår direkte inn på effekt og økes temperaturen fra 25 til 45grader mister motor ca 6% effekt! Dette under forutsetting at motoren kontrollerer lambda. Gjør den det ikke kan forskjellen bli større!

 

Barometer stand spiller også inn Har man 25grader og barometer går fra høytrykk 1.040mbar til lavtrykk 960mbar vil tetthet endres fra 1.215kg/M3 til1.125kg/m^3 som utgjør 8prosent! Alle disse endringene vil i verste fall utgøre over 10% effekt endring som skulle gi ca 3% turtalls endring!

 

Hei `Byggmester`, takker for en fin utredning som ga meg et greit svar på mine antagelser. :yesnod:

Link to post

:yesnod:

 

Husker fra jeg var mindre så reiste jeg ofte ut kl 23 og kjørte en tur fordi da gikk båten litt bedre.

Noen ganger skrudde jeg av "luftfilteret" også :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...