Jump to content

Ford 2712 med prm 2:1.Problemer med overgang gearkasse mot aksel.

EXIT  II

Recommended Posts

Nå som jeg endelig har fått bygget ny bedding til båten min har jeg støtt på nok et problem, et problem jeg egentlig var vitende om at ville dukke opp. men ville ta en ting om gangen. Båten er en comet 26. Etter en svært kostbar sommer og alt endelig virket veldig fint så løsnet hele beddinga slik at det ble varmgang i akselen og båten nesten sank rett ned. Har bodd i motor-rommet på båten nå i snart 1 mnd med støvmaske og vinkelsliper.Dette tør jeg å påstå at har gått på helsa løs. Men for å komme til saken. Den nye beddinga har blitt betraktlig høyere enn den gamle og for at gear-flensen skal passe mot akselen så må jeg sette motoren "SVÆRT" skjevt og videre også justere akselen mm med betraktelig vinkel.Dette er verken godt for motor eller båtens sjøegenskaper. Gearkasse er av type <PRM> hvor flensen sitter på lik linje som kraftarmen, dvs den har verken noen dropp eller bøy. Det store spørsmålet!! hva gjør jeg? Burde jeg evt investere i ny gearkasse med en solid dropp (hvis dette finnes??), eller er et flexiledd tingen?

Jeg er svært blank på dette feltet og vet derfor ikke helt hvordan jeg skal beskrive ting

For å si det veldig enkelt. Når motoren står noenlunde rett og så langt ned det lar seg gjøre, og hylse med akselen står slik det er beskrevet, så er det omtrent 7 cm fra centeret til akselen til center på gearkasse flensen. Center på gearkasse-flensen står til informasjon høyere enn center på akselen:)

Motoren er en ford 2712 82 hk med et enormt svinghjul (hvis det har noe å si)

Ps. de fleste vil tenke "hvorfor lagde han seg ikke en bedding som passet??" svaret på dette spørsmålet er at da måtte jeg nesten sette motorlabbene rett på skroget, noe som var gjort før bare med et vinkeljern som såvidt var festet (derfor denne løsnet). måtte bygge såpass opp for at det skulle få ordentlig beite.

Tusen takk for alle tips

Redigert av Fredrik S. Magnussen (see edit history)

Takk takk! så det er mulig å kjøpe et gear med lavere flens. Jeg har etter beste skjønn prøvd å beskrive avstanden i avsnitt 3. Gearkasse flensen er omtrent 7 cm høyere enn aksel flensen( men det er når motoren og akselen står vannrett). Tror det er max 15 grader helning motoren kan klare.

Er det på finn.no jeg må lete for å evt få tak i en ny gearkasse, eller har du andre tips?

Hei,

skjønner beskrivelsen og at dette kan være et problem. Du har jo lagt mye arbeid i dette allerede.

Jeg tror kanskje du må til med et cva ledd , noe likt av drivleddet i en bil.

Hvis det er mulig så kapper du akselen lenger bak, støper inn en plate til leddet og thrustlager og deretter fører siste del av akselen frem til gearkasse.

Dette med avstander mellom gearflens og pakkboks/hylse må sikkert vurderes nærmere, hvor lang er akselen ?

Jon

:) cva? er dette et såkalt flexiledd? akselen er en snau meter så det er ikke mye å gå på.

http://powertraineurope.no/index.php?optio...=3&Itemid=1

1 meter skulle være tilstrekkelig.

Vet ikke om dette blir billigere eller dyrere enn en nytt gear, men uansett så ryker det nok noen tusenlapper, beklager..

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Navnet på kassa spiller for så vidt ingen rolle. Blant annet Hurth har kasser som både har drop og 8 grader vinkling på utgående aksling. Det som blir beskrevet som cva er engentlig CAV som forhandles av Paragon Maskin (et eller annet). Jeg bruker selv et slikt ledd og det funker utmerket. CAV er dyrt, det finnes andre som gjør jobben til en lavere pris. Slike ledd kalles homokinetiske ledd, og fungerer slik som forakselleddene på de fleste biler med forhjulstrekk. Disse leddene må ikke forveksles med vanlige kryss av den typen som er montert på mellomakslinger på bakhjulsdreven biler. Disse leddene vil ikke utligne forskjellige vinkelhastigheter, hvilket de homokinetiske leddene gjør.

Hvis du er interessert, send meg en IM, så kan jeg sende deg mer info.

Både ZF / IRM, PRM, Hurth har gear med drop. Antakelig får du et brukt gear til omtrent samme pris som du må betale for et CAV ledd.

Det er riktig at de har drop. Men der er ikke alle som både har drop og 8 grader vinkling. Blant annet har ikke PRM dette. Dessuten vinkler CAV maks 14 grader (så vidt jeg husker). Hulda kjører PRM drop og CAV i utmerket kombinasjon. Mener å huske at jeg betalte omlag 5000 kroner for leddet mitt. Noe var et defekt ledd. Knutene kommer fra Ford Granada. Det hele ble sammestilt og maskinert av et verksted: GKN Drivline på Karihaugen. Det er ikke nødvendig å gå dit prisene er aller høyest. Man kan også med fordel ta kontakt med Halaas og Mohn AS i Kristiansund. Også meget kompetente og hyggelige mennesker.

Dessuten om man kjøper en brukt kasse, muligheten for at man også kjøper en del slitasje er også tilstede.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...