Jump to content

Snart--- Fritids-båt-skipper-eksamen


Allan E

Recommended Posts

Er det noen som i år har hatt sin fritidsskippereksamen (huuu- langt ord) som kan komme med tips  til en som skal ha den om en uke.

Denne eksamen blir vel lagd på sentralt hold og er lik for hele landet.

En har jo gått og lest dette siden oktober men jeg må jo si at det begynner å krible litt.

Så hvis noen har hatt den nå så hadde det vært fint med litt hjelp for å roe nervene.

Dere kan jo sende en IM f. eks

Link to post

Er det noen som i år har hatt sin fritidsskippereksamen (huuu- langt ord) som kan komme med tips  til en som skal ha den om en uke.

Denne eksamen blir vel lagd på sentralt hold og er lik for hele landet.

En har jo gått og lest dette siden oktober men jeg må jo si at det begynner å krible litt.

Så hvis noen har hatt den nå så hadde det vært fint med litt hjelp for å roe nervene.

Dere kan jo sende en IM f. eks

Hei igjen,

 

Egentlig er ordet enda lengre: "Fritidsbåtskippereksamen" :yesnod:

 

Jeg har idag avviklet den skriftlige delen av denne eksamen med det kurset som jeg har hatt gående siden i høst. Men eksamen lages ikke sentral, det er noe som hver skole har mulighet for å legge opp selv, eller samarbeide med andre skoler om. Det sentrale opplegget er hovedsaklig Sjøfartsdirektoratets retningslinjer for hva kurset skal inneholde, hvordan undervisningen skal gjennomføres og ganske mange krav til skolene med deres respektive kvalifikasjoner, utstyr, krav til kvalitetssikring, etc.

 

Selv er jeg medlem av "Norske Båtskoler" http://www.norskebaatskoler.no/ og der hjelper vi hverandre med både opplegg, eksamen og oppgaver underveis.

 

Når det gjelder nervene, så kan jeg godt tenke meg at de 15 som avla eksamen hos meg nå idag har en peiling på hvordan du føler deg, og de sukket helt sikkert lettet da oppgavene ble levert i ettermiddag  :wink:

 

Jeg ønsker deg lykke til med eksamen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Poseidon, ser at navnet til han jeg går på kurs hos er på dine kontakters liste.

Men det var ikke mye hjelp å spore i svaret ditt :yesnod:

Har ikke du noen gode tips da da du sikkert har vært eksamensvakt og har hatt god tid til å lese disse oppgavene.

Håper at alle har klart seg da for det er jo kjedelig å ta det opp på nytt.

Link to post

Jeg tror ikke du har så mye å være bekymret for om du har fulgt med i timen.

Et tips: om du får oppgitt et gradeantall som er basert på peiling så er dette utifra båtens retning og man må korrigere for kurs før man regner videre. (selvfølgelig må du korrigere for evt. deviasjon og misvisning) Er du med? Fort gjort å glemme dette.

Ellers får du sikkert et par vanskelige spm. mtp. avdrift osv. (vær litt obs her er mitt råd da jeg tror de forsøker å skille klinten fra hveten her).

Har du kontroll på navigasjonen? vest er best osv?

Kontroll på lanterneføring? 7m 12m 20m og 50m?

noen tips for å huske tråler og vest "signalet" trekantene peker mot hverandre som på vest merke.

tenker man at trålere fisker på vestlandskysten så husker man dette. merkene er sorte og når sort peker mot nord så er det et nord merke. vet man vest og nord så vet man også sør og øst da dette blir motsatt.

Om du skal ha 6 i karakter må du gå grundigere til verks men om alt dette er kjent for deg så står du med glans vil jeg tro.

Du vet forskjell på seildrev og aksling osv?

andre typiske spm. jeg ser for meg hva er fordeler og ulemper med planende skrog ift. halvplanende el. lignende.

repeter det du har lært om stabilitet.

og vær forberedt på å forklare hvordan en typisk motor er bygget opp.  

Link to post

Egentlig er ordet enda lengre: "Fritidsbåtskippereksamen"

Poseidon

Spørsmål til Poseidon: Det skrives om sertifikat her på denne tråden. Hulda har fra gammelt av "Kystskipper kl. B" eller noe slikt, undervisning og eksamen ved Fredrikstad navigasjonsskole. Denne eksamenen var både skriftlig og praktisk. En oppgave var blant annet fra verandaen på skolen å legge ned spiret på Fredrikstad kirke på horisonten med sekstant og oppgi pos. Sensor var avgått havnekaptein i Fr.stad, men det er en annen historie. Spørsmålet er om det er på trappene noen form for sertifikatplikt, og om (i dette tilfelle) Hulda bør foreta seg et eller annet for formell oppgradering? Slik jeg husker kunne jeg etter eksamen føre i det minste fiskebåter i nordlige farvann fra syd for England og over til USA/Canada. Hulda har ikke fartstid på yrkesfartøy, kystskipper'n var bare tidtrøyte.

Link to post

Hulda,

 

Jeg hadde nettopp kontakt med Sjøfartsdirektoratet om det spørsmålet som du stiller. Derfra kommer greit svar i retning av at den eksamen som du har avlagt vil være gyldig til å ta ut Fritidsbåtskippersertifikatet (som offisielt heter "D5L"). Når det gjelder søknad om D5L så foreldes nemlig ikke eksamen   -  slik som den gjør ved høyere sertifikatklasser.

 

Selv om sertifikatplikt ikke er umiddelbart forestående, så vet vi av erfaring at det kan komme når man minst venter det. Vi vet også at "overgangsordninger" i den forbindelse vanligvis er langt gunstigere enn det som kommer siden  -  her er det om å gjøre "å smi mens jernet er varmt". (Jeg ergrer meg fortsatt over at jeg ikke fikk samlet meg til å ta ut maskinistsertifikatet mens jeg ennå hadde sjansen ihht en slik ordning  :headbang:)

 

Når det gjelder fartstid så har man funnet en formulering i retning av "... som i minst 3 år har regelmessig brukt et fartøy med minst 8 meters lengde..." Dermed regner jeg med at du er dekket?

 

Det som ellers kreves er legeattest og her behøver det ikke engang være fra autorisert sjømannslege  -  det holder med en vanlig kvakksalver. Men vær oppmerksom på at fargesynet er spesielt viktig og skal sjekkes ihht en bestemt tavle.

 

Søknadsskjema for sertifikatet finner du på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider på nettet.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hvor lang tid tok World Wide?

Det tok vel en måneds tid, inkl. eksamen. 8 kvelder - 2 kvelder i uken, + eksamen (1 time). Tok det hos http://www.dolphinmaritime.no i Oslo.

 

Litt fra deres markedsføring av kurset:

Astrokurs

Dette kurset er nyttig for alle som ferdes på sjøen over åpne havstrekninger, og omfatter astronomisk navigasjon, verdensmeteorologi, prosedyrer ved ankomst til utenlandsk havn, m.m.

 

Kurset går over ca. 8 kvelder á 3 timer.

 

Kurset dekker Sjøfartsdirektoratets krav til fagplan for utvidelse av Fritidsbåtskippersertifikat (D5L) til ubegrenset farvann. (World-Wide)

 

Dersom De har interesse for dette kurset, eller ønsker ytterligere informasjon, send e-post til: info@dolphinmaritime.no eller ring tlf. 920 20708  

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hei.

 

Har begynt å fundere på om jeg skal ta Fritidsbåtskippersertifikateksamen (puhhhhh).

 

Har kikket på http://www.norskebaatskoler.no/ men der var ikke Kristiansand nevnt.

La forresten merke til at de benevnte Sørlandet som Sør-Landet.

 

Må jeg reise til Arendal eller Mandal for å ta dette kurset eller finnes det noe i Kristiansand?

 

Tillegg: Har nå fått opplysninger pr. epost om at det er Folkeuniversitetet som arrangerer slike kurs i Kristiansand.

 

KAT

Link to post

Det som ellers kreves er legeattest og her behøver det ikke engang være fra autorisert sjømannslege  -  det holder med en vanlig kvakksalver. Men vær oppmerksom på at fargesynet er spesielt viktig og skal sjekkes ihht en bestemt tavle.

Er du sikker på dette?

Jeg tok sertifikatet for 3-4 år siden og måtte i den anledning til sjømannslege. Han var alt annet enn en kvakksalver. Det var nummeret før jeg røk ut pga. svært strenge krav til syn også uten briller/linser.

Link to post

Er du sikker på dette?

Jeg tok sertifikatet for 3-4 år siden og måtte i den anledning til sjømannslege. Han var alt annet enn en kvakksalver. Det var nummeret før jeg røk ut pga. svært strenge krav til syn også uten briller/linser.

Reglene har blitt forandret siden du tok sertifikat. Det sparer man sannsynligvis noen hundrelapper på.

Går utifra at ingen misforstår hva Poseidon mener med kvakksalver i denne forbindelse men det er vanlig allmennlege (fastlegen) i motsetning til en autorisert sjømannslege.

Link to post

Reglene har blitt forandret siden du tok sertifikat. Det sparer man sannsynligvis noen hundrelapper på.

Går utifra at ingen misforstår hva Poseidon mener med kvakksalver i denne forbindelse men det er vanlig allmennlege (fastlegen) i motsetning til en autorisert sjømannslege.

Det er bra at reglene nå er forandret. Det bør være noe forenklede krav til en fritidsbåtskipper sett i forhold til f.eks en offiser i handelsflåtens utenriksfart. Lite vits i langt større synskrav for å kjøre fritidsbåt enn hva som kreves for bilsertifikat. Det er ikke bare at man sparer noen hundrelapper, men det er serdeles surt å ryke ut pga. noe nærsynthet (ca.1.5) etter å ha avlagt samtlige eksamener og betalt tusenvis av kroner. Legeattest bør taes før kursstart, men hvem tenker på noe slikt når helsa tilsynelatende er ok?

Når det gjelder ordet kvakksalver var forøvrig min mening samme som Poseidon, jeg ser imidlertid at ordet burde vært markert " ".

Link to post

Er du sikker på dette?

Jeg tok sertifikatet for 3-4 år siden og måtte i den anledning til sjømannslege. Han var alt annet enn en kvakksalver. Det var nummeret før jeg røk ut pga. svært strenge krav til syn også uten briller/linser.

Hei,

 

Ja, jeg er helt sikker.

 

Men jeg kan for presisjonens skyld slutte meg til kommentaren fra Stavanger Seil, jeg mener en vanlig almenlege og ikke en av de svært få med godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet  -  som man i mange tilfeller også måtte reise langt for å komme frem til.

 

Synskravene er muligens strenge, det har jeg ikke faglige forutsetninger for å vurdere, men jeg vet iallefall at kravene til fargesyn er klart definerte og at testen skal foregå etter bestemte kriterier.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er du sikker på dette?

Jeg tok sertifikatet for 3-4 år siden og måtte i den anledning til sjømannslege. Han var alt annet enn en kvakksalver. Det var nummeret før jeg røk ut pga. svært strenge krav til syn også uten briller/linser.

Det er riktig som det påpekes at legeattest fra vanlig lege er tilstrekkelig. Det er imidlertid krav til syn, fargesyn og hørsel (ikke veldig strengt) som må være testet og bekreftet i attesten. Jeg har liggende et sted et notat som konkretiserer helsekrav. Jeg skal forsøke å finne og legge det ut her på baatplassen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

www.sjovett.no

 

Mer om helsekrav til

fritidsbåtskippersertifikat (D5L)

 

Den som skal søke om fritidsbåtskippersertifikat må fremlegge helseerklæring om tilfredsstillende syn, hørsel og fargesans i henhold til følgende krav:

 

Syn:                

Synsevnen skal være minst 5/10 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon (bruk av briller eller linser) er nødvendig for å oppnå denne synsstyrke, plikter føreren å bruke slik korreksjon under føring av fartøy. Det må i såfall kommer frem av helseerklæringen, og sertifikatet vil få en påtegning. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 5/50, må synsstyrken på det andre øyet være minst 5/7,5, eventuelt med optisk korreksjon. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til sertifikat kan utstedes eller fritidsfartøy over 15 meter kan føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet pga. manglende samsyn. Synsfeltet skal tilsvare det normale for ett øye.

 

Fargesans:        

Fargesyn skal måles med Ishihara tavler og tilfredsstillende fargesans har den som leser et visst antall tavler i henhold til instruksjon som vedligger testene. Den enkelte søker må selv gjøre seg kjent med om legen har Ishihara tavler.  

 

Hørsel:            

Det kan ikke tillates større hørseltap på det beste øret enn 40 dB ved frekvensene 500-2000Hz og 60 dB ved 3000-4000Hz.

 

Helse:              

Sykdom eller annen helsesvikt må ikke føre til risiko for egen eller andres sikkerhet.

 

Legeattest for førerkort kan brukes, men da må fargesans og hørsel føres på.

Link to post

Interessant.

Det er tydelig at det har skjedd en viss oppmykning av regelvverket. Tidligere krav til syn uten korreksjon ble av aut. sjømannslege forklart ved at dersom du knuser brillene, har du forstatt ansvaret for å føre fartøy og passasjerer trygt til land. Til sjøs er det ikke bare å trykke på bremsen og stoppe langs veien som med bil.............Men som tidligere nevnt var dette for noen år siden.

Link to post

Interessant.

Det er tydelig at det har skjedd en viss oppmykning av regelvverket. Tidligere krav til syn uten korreksjon ble av aut. sjømannslege forklart ved at dersom du knuser brillene, har du forstatt ansvaret for å føre fartøy og passasjerer trygt til land. Til sjøs er det ikke bare å trykke på bremsen og stoppe langs veien som med bil.............Men som tidligere nevnt var dette for noen år siden.

det har skjedd en oppmykning her, har man briller så skall dom vara 'sikkrede' på ett eller

annet sett + att man skall ha 'backup' (=reservebriller eller linser!) med ombord !

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...