Jump to content

Lengde på båter

unni

Recommended Posts

Det er nok dessverre ingen fast mal på dette, i den forstand hva som oppgis av båtlengder.

Noen produsenter oppgir loa, (length overall) altså inkl badeplattform og evt baugspyd. Andre oppgir inkl badeplattform uten å ta med baugspydet, og atter andre oppgir skroglengden, uten plattform og baugspyd.

I båtens dokumenter skal loa fremgå, og visstnok også hull length, skroglengde målt ved vannlinjen.

Mulig jeg ikke er 100 % korrekt her...

Altså, lengdemeter dividert på 30,48 cm gir antall fot.

Jeg hadde sjøfartsdirektoratet ombord for å måle lengden på båten min, og det nyttet ikke å fortelle ham hvor lang båten var. Han målte selv, og jeg har jo skjønt i ettertid at mange produsenter ønsker å forvirre mest mulig. Sjøfartsdirektoratet var kun interessert i lengden på selve skroget utvendig, uten fenderlist. Dermed er det fra innside fenderlist til innside fenderlist på skroget som han var interessert i . Han tok også noen flere mål, båtens bredde uten fenderlist, og noe høyde innvendig i båten. Produsentene lurer lett oss båtkjøpere, men sjøfartsdirektoratet vet hvordan de skal måle. Båten ble forøvrig målt til å være ca. 1 fot større enn hva verftet skryter på seg. Et konkurrerende merke som var oppgitt til å være 1 fot mindre har skroglendgde 1 fot mindre enn målet de oppgir, som er LOA. Dermed skiller en 37 og en 38 foter 3 fot. Kan nesten virke som om det tallet produsentene bruker er modellbetegnelse, og ikke størrelse i fot. det er uansett lurt å være litt kritisk, og ikke bare stole på selger.

Altså, lengdemeter dividert på 30,48 cm gir antall fot.

Det finnes nok en standard for hvordan lengden skal måles, men den har ikke tilbkavirkende kraft slik den gjelder ikke for eldre båter.... Dermed kan det bli litt surr med begreper...

Når det gjelder ditt regnestykke for å regne om fra meter til fot så er nok det feil.....

En må i allefall bruke samme måleenhet og da blir det langdecentimeter som divideres på 30,48cm/fot... om skal få ut et tall som kan ha noe med fot å gjøre.... alternativt så kan en ta lengdemeter og dividere på 0,3048 m/fot...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå ble det litt kluss, vel.

1. Man deler lengden i cm med forholdstallet 30,48 cm/fot for å få lengden i fot.

2. Man ganger lengden i fot med 30,48 cm/fot for å få lengden i cm.

Tallet 3,281 får vi ved å dele 100 med 30,48, og det gir antall fot på en meter.

Derfor må en gange lengden i meter med 3,281 fot/m for å få lengden i fot, altså samme som eksempel 1, men med en ekstra omveg.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Alle vitale mål er definert i ISO 8666 Principal Data. Der skiller en mellom

- skroglengde: Total lengde ekslusive deler som kan demonteres (evt. baugplattform, badeplattform,...)

- maks lengde: totallengde med alle deler montert

- vannlinjelengde: målt langs vannlinjen

Hva båtprodusentene bruker som salgsargumenter er en annen sak, men de skal oppgi ovenstående mål i brukermanualen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg hadde sjøfartsdirektoratet ombord for å måle lengden på båten min, og det nyttet ikke å fortelle ham hvor lang båten var. H
Ja, dem vet hvordan man skal bruk målestokk! Fleste produsenter følger sin plikt og i pappirene som blir tilsent sjøfartsdirektoret har lengde og bredde på skrog i cm men fleste båteiere kun ser de som klistermerkene på utsiden siger dem. Har vært med dem i flere målinger og selfølge klarer produsenten aldrig 2 båter i samme lengde ut av samme formene. Har vært flere ganger i kraftige bølger med kustskaft i ca vater fra "innen fenderlist" bak på hekk og foran ca "bak baugbeslag. Aldrig samme mål og produsenten slår bare på noen tal i lengden men dem fanger dette opp! Hvis dem lengdermåler over noen kritisk grense så stemmte plutselig målene fra produsent!?! Breddemåling i bølgende vann er bare latterlig å utføre med disse kustskaftene. Selfølge ønsker dem å bevare sitt jobb, dem blir arbeidsledige hvis dem godkjenner målene som følger med. :nonod:
Seiljåtten skrev:
Dermed er det fra innside fenderlist til innside fenderlist på skroget som han var interessert i .

Egentlig rart det der, for det fører til at det er mulig å omgå reglene for krav for å føre båter. Her i Søgne har vi en rutebåt som blir kjørt av vikarer om sommeren.

Dette ble oppdaget, og siden båten var 15,30m var den 30cm for lang. De ordnet saken ved å kutte 30cm av baugen.

Men slik jeg forstod var det ingenting i veien for at denne biten kunne erstattes av en gummikloss med samme form. (baugfender).

baug_hoellen.jpg

Når du kutter av 30 cm og erstatter det med en gummikloss har du redusert skroglengden, men har samme makslengde som før. Gummiklossen må være demonterbar.

Høres ut som byråkratiet tar reglene bokstavelig, ja. Gutten fører nok båten tryggere nå. Han har jo baugfender. :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Her i Søgne har vi en rutebåt som blir kjørt av vikarer om sommeren.

Dette ble oppdaget, og siden båten var 15,30m var den 30cm for lang.

Så for yrkesskippere som fører rutebåt gjelder også 15metersregelen? Trodde man måtte ha D5 for å kunne føre rutebåt/passasjerbåt, og da kan man vel kjøre rutebåt over 15 meter?

Siden dere (med godt over 1000 innlegg) sier noe annet, har jeg vel feil, men kan noen forklare?

Kan noen fortelle meg hvordan du måler lengden på en båt. Mange jeg har snakket med har forskjellige forklaringer.

:confused:

Ble du noe klokere etter å ha lest denne tråden? :lol:

Uansett, lengden måles i meter og det er flere måter å måle på alt etter hva målet skal brukes til. Skroglendge er et viktig mål, særlig for myndighetene, men sier ikke noe om hvor lang båten er med påskrudd dill og dall. Maks lengde er gjerne det vi må forholde oss til i havner dersom båten skal fåplass rent fysisk. Det hjelper ikke å si at skroglengden er sånn eller sånn når badeplattformer og baugspryd lager stygge merker i andres båter. Vannlinjelengden er også et interessant mål, men noe teoretisk ettersom den ofte endrer seg med varierende last og fart.

Kan noen henvise til en lov hvordan man måler lengde på en båt?

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...40726-0749.html

(det er bare en forskrift, men du sa heldigvis ikke noe om at den måtte være enkel)

Så for yrkesskippere som fører rutebåt gjelder også 15metersregelen? Trodde man måtte ha D5 for å kunne føre rutebåt/passasjerbåt, og da kan man vel kjøre rutebåt over 15 meter?

Neida, det er noe som heter begrenset passasjerbefordring.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...9-0687.html#9-4

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Lengde ved/i vannlinjen kan jo være to forskjellige ting.

1. Målebåndet/tauet lagt langs båtens vannlinje fra akterhjørne/stevn til baug.

2. Båtens lengde i vannlinjen, altså vinkelrett linje (blir jo noen % kortere enn alt. 1)

Hva er rett, dvs hva er det som oppgis vanligvis ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg var desverre ikke tilstede da representant fra sjøfartsdirektoratet målte skroglengden på båten vår. Jeg har hørt at de benytter en gammel metode med å anvende loddsnorer ved baug og akterut. Er det noen forskrifter som beskriver hvor loddesnorene skal plasseres? Det er kanskje påfallende hos meg at LOA er på centimeteren den samme oppgitt fra båtprodusent og sjøfartsdiektoratet?

Båten vår er ca 16,5 fot når man har fjernet unødvendig utstyr som dass, forpigg og motorrom. Det er det vi oppgir i gjestehavner.

Noe mer enn det er det vel ingen som trenger. Jeg synes regjeringen skulle innføre en maks grense på hvor lang en fritidsbåt skal være. Maks 20 fot, og maks 100 hk. Og den bør være bygget i u-land for å støtte den 3. verden. Og helst bør den benytte den miljøvennlige bio-dieselen som gjør at bønder slipper å produsere mat.

Er det noen forskrifter som beskriver hvor loddesnorene skal plasseres? Det er kanskje påfallende hos meg at LOA er på centimeteren den samme oppgitt fra båtprodusent og sjøfartsdiektoratet?

Det var ikke mye loddsnor å se ved måling hos meg i allefall og jeg spurte om dette med nøyaktigheten ved målingen.... Basert på erfaring med oppgitt lengde på store seriøse serieproduserte båter så ble det kun kontrol og det var tilnærmet øyemålet som ble benyttet, han kunne i praksis hoppet over denne målingen, men gubben hadde da en jobb som skulle gjøres.... Jeg i ene enden av målebandet og han i andre og leste av målet, og på cm med oppgitt lengde fra fabrikk... Enkelt og greit i grunnen....

Lengden er som måles i fornbidelse med reg. i NOR er som andre sier netto skorglengde uten fenderlist. Andre vektlegger andre ting når de måler båten ut fra hvilket behov de har.... Myndighetene i Norge bruker også LOA i noen tilfeller og ikke bare LH... Tror dette kommer litt an på hva formålet med den målte verdien er

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...