Jump to content

fagutrykk vedr dreving av båt

rogre

Recommended Posts

Jeg skal snart til og drive båten min , har ei 30f kravellbygget skøyte og i den forbindelsen så leser jeg så mye som

mulig av tråder ang emne som mulig. ( er kjempeglad jeg meldte meg inn i baatplassen.no , har fått og funnet mye info

om emne ) Men i den forbindelse så dukker det stadig opp et fagutrykk som heter " støta " kan noen forklare meg

hva dette er for noe?

Lurer også på hvor tykk jeg skal rulle drevet før jeg slår det inn og hvor hardt skal dette slåes inn.

Kjempeglad for alle innspill.

Støtene er der hvor bordendene møtes.

Der driver du over ene bordet, gjennom støten og under andre bordet.

Og så engang til, men da begynner du over bord nummer to, gjennom støten og under første bordet.

Drevet skal være passe tykt, og drives så hardt at kølla "synger", det er som regel borret klanghull i ei god kølle for at det skal høres bedre. Ikke bruk hammer..

Driver du for hardt risikerer du å skade skroget, og for løst så kan det dette ut og du kan risikere at hele skroget blir "løst" i verste fall.

Mao. få noen som kan det til å lære deg, det er ikke vanskelig, men ikke lett å forklare riktig lyd på trykk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...