Jump to content

Import fra USA


Fagerås

Recommended Posts

Har planer om å ta inn en 20fots båt fra USA. (med en 200hk innenbords bensin)

 

Mulig det står flere steder her, men hva er alt som skal til av avgifter osv for å få til dette ferdig på vannet?

 

* Er det 121kr per hk over 10hk-

* 5%TOLL

* 23%MOMS

*Fraktkostnader

*Ce-godkjenning

 

Er det noen flere utgifter enn dette?, Og Hvor mye vil Ce-godkjenning koste på en slik båt??

 

Takk på forhånd :sailing:

Link to post

Velkommen het til forumet

 

Det er nok mange år siden momsen ble 25% i Norge

og mange år siden toll på båter forsvant, og mange år siden hk avgiften var på bare 121 kroner pr. "gamp" nå om dagen er den 143,50 pluss litt moms om jeg ikke husker alldeles feil, og den stiger sikkert med noen % ved nyttår og jeg kjenner regjernigen rett..

 

Urfordringen her er nok CE merkingen av både båt og motor..... Er ikke motoren CE merket så er jeg redd du vil få store problemer.... med CE merking av båten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er du ute etter å spare penger, kjøper du en båt her i landet. Det eneste du går glipp av er en masse papirarbeid og mange telefoner frem og tilbake før du ender opp med en båt du ikke får får de nødvendige godkjenninger på.

 

Søk litt på forumet her, så finner du mange "gladhistorier" om import.

Noe av det klokeste som er sagt her på en stund etter min mening! :seeya:

Enig! I forhold til størrelse på båten, i sammenheng med pris tror jeg du skal lytte til det tipset og se etter løsninger i norge.

Link to post

Det er mange privat importerte båter fra USA i Norge som har godkjent Ce merking.

Det enkleste er nok å importere uten motor.Så får du tak i en motor i Norge som allerede er godkjent og alle avgifter betalt.

Ikke la deg skremme av alle negative advarsler du vil få.

Ingen problem å importere,men ting tar tid.Og du kan nok regne med noen små overaskelser underveis.

Redigert av Eastvood (see edit history)
Link to post

akkurat.

 

Hensikten er å få tak i en båt som en kan også selge med fortjeneste senere ja. Har importert bil fra USA før, og det gikk veldig greit, men var jo selvfølgelig også visse overaskelser på vei der også.

 

Men er det noen som vet hva CE-godkjenning ville ha kostet hvis båten ikke har det? Og hvis du skal høre med selger i USA om båten er Ce-godkjent, heter dette det samme der nede?

Link to post

Mitt råd til deg er SØK litt på nettet rundt dette, det er tonnevis av info både på båtplassen og på nett generelt ang dette. Det virker som at du har minimalt med kunnskap rundt dette og da anbefaler jeg deg å ikke gjøre det før du har lest deg opp på regelverk, vært i kontakt med tollvesnet, søkt gjennom forumet her etc. Jeg garantrer deg at du må tilegne deg mye kunnskap rundt dette før en import går knirkefritt. Jeg snakker av erfaring med import av 3 stk båter og ingen av de har gått på noen måte knirkefritt. Lykke til :smiley:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Men er det noen som vet hva CE-godkjenning ville ha kostet hvis båten ikke har det? Og hvis du skal høre med selger i USA om båten er Ce-godkjent, heter dette det samme der nede?

Nå er det strengt tatt ikke noe som hete "CE godkjenning" for båter, men det heter CE merket i direktivet og det er en bør bruke..

 

Så om du skal spørre etter dette i USA, så jeg nok spurt etter CE marking.... og ikke minst det som er aller viktigst er "Declaration of Conformity", noen også bruker "Certificate of Conformity" som begge er det som på norsk kalles for samsvarserklæring... Uten denne så kan det være så mange CE merker på båten det er plass til uten at det hjelper noe som helst når dette sjekkes ved ankomst kongeriket Norge...

 

Hvis ikke eventuell motor er tatt med DoC så skal det være en egen DoC på denne også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...