Jump to content

Seilegenskaper for rullemast v.s. vanlig mast

Kosmix

Recommended Posts

:discuss:

Mange argumenterer for at en båt med vanlig mast seiler bedre enn en tilsvarende båt med rullemast? Hvorfor gjør den det?

Ok, jeg er med på at båter med vanlig mast er spec-et med marginalt større seil, men hvis vi tar utgangspunkt i at seilarealet er det samme for begge mastene. Da er det vel ingen ting som tilsier at den ene seiler bedre enn den andre? Eller veier rullemasta så mye mer at det blir merkbart i seilegenskapene?

Hvor mange kilo forskjell er det?

Red: Tittel

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Hva er tilsvarende?

Lik pris? Med en vanlig mast får jeg budsjett til å legge noen titusen mer i seil enn den som bruker penger på rullestor. (ok, det kan hende jeg bruker pengene på kulelagersleider, lazyjacks med ditto bag, motorisert fallvinsj, stag og vant i superfiber eller annet utstyr, men jeg kan vel bruke det på seil dersom jeg vil :wink: )

Hva rullemasta veier kommer også an på seil og spiler. Det er mulig forskjellen blir merkbart mindre dersom vi sammenligner de letteste dukene, da snakker vi vel om ganske dyre seil.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg var å besøkte UK Syversen i Smögen på tampen av ferien. Grunnen er at jeg, som ikke har rullemast, skal ha en 'sekk' på bommen der seilet kan ramle ned i. Så kan jeg trekke over en glidelås og borte er det. Nesten like bra som rullemast.

For at jeg skal kunne få dette til å funke, vil UK Syversen gjøre om storseilet mitt til løsfotet, det vil kun henge i halsen som eneste feste mot bommen. Dette er den nye trenden for bedre å kunne justere seilets bus etter vindstyrken. Slik hadde man det også i gamledager, og slik har mange bl.a. i USA hatt det hele tiden. Og slik er det på rullemaster.

Det neste er at man ikke har så god nytte av fullspilet storseil lenger. De to nederste spilene gjør seilet tungt å heise, blant annet.

Hele denne tiraden for å belyse at ting hele tiden endrer seg.

Rullemast, jeg tror en båt med rullemast for vanlig dødelige funker like godt som vanlig mast. Dog så vil et rullesystem gi mer vekt oppe i toppen. Dessuten ved reving, vil et vanlig seil bringe vektsenteret lavere ned. For en rullemast vil vektsenteret hele tiden være det samme.

Den gangen jeg rigget Hulda, så ville jeg hatt rullemast. Grunnen til at jeg ikke har det, var at det var komplett umulig å kommunisere med Selden. Som var den eneste leverandøren på det tidspunktet. Muligheten er meget stor for at Hulda, når jeg blir gammel og krank, kommer til å bli utstyrt med et påhekta rullesystem. Enten på bommen eller på masten. For jeg blir like godt fraseilt av båter med- og uten rullemast.

Og for Hulda, som har mer enn halvparten av deplasementet plassert under vannlinjen, tåler litt ekstra vekt der oppe.

Rullemast, jeg tror en båt med rullemast for vanlig dødelige funker like godt som vanlig mast.

Om mulig fungerer rullemast bedre for alle nyfrelste turbåteiere, rett og slett fordi det er lettere å dra ut litt seil (og å dra ut akkurat så mye man mener er komfortabelt). Ting som får flere til å starte tekstilmotoren er et stort pluss, men det betyr ikke at løsningen er den beste for alle.

Jeg tror forskjellen i seilegenskaper med og uten rullemast merkes best i ytterkant av vindspekteret. Dvs i svært lite og veldig mye vind. I mellomvind blir det nok ganske liten forskjell forutsatt at seilet er like stort. Men man må også huske at et rullestorseil med stående spiler er dyrere enn et konvesjonelt med samme spec. Hvor mye vet jeg dessverre ikke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg skal ikke forsverge det, men jeg mener at rullemasta til Selden kostet omtrent det dobbelte av det jeg betalte. Og det jeg betalte var i området SEK 130 000. Det blir penger av det. Nå har sikkert en båtprodusent meget bedre priser hos leverandører som Selden, så om man kjøper seg en ny båt, er sikkert ikke forskjellen mellom rullemast og vanlig løsning særlig stor.

Jeg mente samme båt :)

:smiley: Regnet med dét, men ikke noe mer? F.eks. omtrent samme pris?

Nå har sikkert en båtprodusent meget bedre priser hos leverandører som Selden, så om man kjøper seg en ny båt, er sikkert ikke forskjellen mellom rullemast og vanlig løsning særlig stor.

Det er nok en del kroner forskjell, men ettersom de som kjøper standardseil gjerne krysser av for lazyjacks og -bag har de spist opp litt av forskjellen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Skulle gjerne ha rullemast (enklere med årene), men det er noen faktorer som stritter imot. Under sterk vind og skulle noe går galt med systemet så forestiller jeg meg at det ikke blir enkelt å fikse dette. Mange hadde/har jo rullesystemet på bommen og det er jo noen årsaker til at dette prinsippet er i ferd med å forsvinne. Muligens jeg tar feil og er for pessimistisk til rullemast.

Men det er vel på grunn av at jeg er tilhenger av KISS prinsippet med hensyn til båten :wink:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

ikke noe mer? F.eks. omtrent samme pris?

Nei, jeg leter etter forskjellen i seilegenskaper, men vi kan jo anta at de pengene du sparte på å velge vanlig mast har du brukt på å swarovski-dekorere lazybag'en :lol:

Båten er den samme, og blokkene og trimmelinene er samme. Så langt det lar seg gjøre...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Nei, jeg leter etter forskjellen i seilegenskaper, men vi kan jo anta at de pengene du sparte på å velge vanlig mast har du brukt på å swarovski-dekorere lazybag'en :lol:

Tja, betyr det at du på din side har brukt så mye penger på rullegreia at du ikke en gang har penger stil spiler i rullestorseilet? :lol:

Nå vel, med rullemast har du brukt en god del penger på et seil som er litt mindre (og som har et lett innsvinget akterlik som ikke gjør saken bedre, aerodynamisk).

Siden noen har nevnt rullebom så lurer jeg litt på om ikke dette er enda verre enn rullemast. Du får et seil som er sydd flatere (fordi det skal rulles) og som ikke har uthal når du rever det. Og, rullebom er visstnok dyrere enn rullemast.

Jeg har seilt med vanlig seil i 4-5 år, de siste to årene har jeg stort sett seilt båter med rullestorseil. Jeg var skeptisk da min nye båt hadde rullestorseil, men etter to års hard og hyppig bruk tør jeg våge å påstå at dette systemet har kommet for å bli. Jeg bruker båten minst 10 ganger mer enn gjennomsnittsseileren, og har aldri seilt å så mye uvær i Skagerak og Nordsjøen med noen andre båter som det jeg har gjort med den båten jeg har nå, både i sommerhalvåret og midtvinters. Har til dags dato aldri opplevd at rullesystemet har sviktet på noen som helst måte. Ikke på min egen båt, og ikke på noen av de andre jeg har seilt helller.

Når det gjelder seilegenskaper, så tror jeg nok at båten kunne gjort litt mer fart, men jeg tror ikke jeg hadde klart mer enn maksimalt 0.5 knop i forskjell, og det er jeg villig til å ofre for behagelig reving, slippe å pakke inn seil når jeg kommer i havn, slippe å sende folk på fordekket når vi seiler i kuling og storm på vinteren når det er fullt av våt, speilblank is på dekk. Jeg ser bare fordeler med dette systemet utenom de noe reduserte seilegenskapene samt at det blir flere bevegelige deler.

Når det er sagt, så har jeg ved flere anledninger opplevd trøbbel på de tidligere båtene med konvensjonelt storseil som jeg har seilt, selv om den båten jeg har nå er den som har fått desidert mest juling og vært på de drøyeste eventyrene. Har opplevde en gang at revelina i akterkant på seilt røyk midt inne i et trangt sund i sterk kuling, med det resultat at hele storseilet kom opp. Dette var på en 28 foter, og vi klarte såvidt å unngå å gå på et skjær før vi fikk kontroll på båten igjen. Dette opplevde jeg på en annen båt også litt senere. En annen gang røyk hele infestningen til 2-revet. Dette var på kryss i kuling på en maxi 999. Da var det bare å bryte av hele regattaen.

Jeg tror ikke hyppigheten av feil er forskjellig mellom disse systemene, det som er avgjørende er hvor godt eieren tar vare på båten sin og kontrollerer/tester ut utstyret skikkelig med jevne mellomrom.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Har hatt båter med "vanlig storseil m/spiler" ,fullspilet storseil mm på tidligere båter.Har påmin seneste båt rullestorseil med stående spiler(positivt akterlik),og er storfornøyd.Lett å "pakke",lett å reve,og absolutt trimbart.Men jeg er overbevist om at man bør ha litt påkostet storseil for å få full seilglede.Seilet står bra også revet. Iflg Seldèn,veide rullemasta kun 35kg mer,og merksotnadene var minimale ,dersom man skulle ha "lazyjacks etc.

Anbefales på det sterkeste,spesielt etterhvert som alderen begynner "å tynge"

mvh

fem@il

[...] slippe å sende folk på fordekket når vi seiler i kuling og storm på vinteren når det er fullt av våt, speilblank is på dekk.

Tja, jeg er ikke så mye framme på dekk jeg heller (revesystem med enkelt line).

Iflg Seldèn,veide rullemasta kun 35kg mer,og merksotnadene var minimale ,dersom man skulle ha "lazyjacks etc.

35 kg for masta, og i tillegg kommer seilet? (Et annet viktig spørsmål er: hvor mye veier masta og for den saks skyld stående rigg totalt?) I min rigg er 35 kg en ganske kraftig vektøkning.

Jeg er ikke så sikker på regnestykket når det gjelder pris. Jeg tror jeg fant ut at jeg fremdeles hadde litt penger igjen dersom jeg valgte lazyjack, -bag, og kulelagersleider i stedet for rullemast. (På den annen side, hva er egentlig "minimale merkostnader" når det gjelder båt?)

35 kg for masta, og i tillegg kommer seilet? (Et annet viktig spørsmål er: hvor mye veier masta og for den saks skyld stående rigg totalt?) I min rigg er 35 kg en ganske kraftig vektøkning.

Går utifra at du ikke mener hele vektøkningen på 35kg er samlet i toppen av masta?? :confused::lol::lol:

Den er vel greit fordelt over mastens totallengde 17-18 meter? :crazy:

Storseilvekta er vel også fordelt over samme lengde? :confused:

Og storseilvekta konsentrert på bommen er vel også godt over vannet :confused: ,om enn noe lavere enn innrulllet i masta.

Seldèn oppga en diff på 35kg inkl.seil på min båt,og 35 kg fordelt på mastelengde er vel ikke all verden?

mvh

fem@il

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...