Jump to content

Seilegenskaper for rullemast v.s. vanlig mast


Kosmix

Recommended Posts

Seldèn oppga en diff på 35kg inkl.seil på min båt,og 35 kg fordelt på mastelengde er vel ikke all verden?

Tja, er masten en 17-18m lang, kommer vel tyngdepunktet ca. 10m over vannet? Stabilitetsmessig skulle vel dette tilsvare ca. 200kg mindre i kjølen, hvis den er 2m dyp og ikke har veldig agressivt utformet bulb.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Tja, er masten en 17-18m lang, kommer vel tyngdepunktet ca. 10m over vannet? Stabilitetsmessig skulle vel dette tilsvare ca. 200kg mindre i kjølen, hvis den er 2m dyp og ikke har veldig agressivt utformet bulb.

 

Christian 8-)

kan du spesifisere dette for meg,gjør dette regnestykket skriftelig ,at mervekt på 35kg fordelt på den totale mastehøyde skulle minske kjølvekten med 200kg :confused: Når dette regnestykketr foreligger,skal jeg med ytterste glede sende det til Seldén. :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Jeg kan bøye masta fra forstaginnfestinga og opp akterover.

Har tapered mastetopp.

Dette utløser twist som gjør at jeg tar krafta ut av toppen på seilet.

Dette er ikke mulig med stiv rullemast.

Hvilken rullemast snakker du om, :confused: "stiv rullemast" :confused: Jeg kan ihvertfall trimme min rullemast skikkelig,med skikkelig bruk av akterstagstrammer,bl.a for å få god høyde :cheers: Mastekrum er ihvertfall dagligdags for min rullmast. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Men fem@il; Hvor mye koster et rullestorseil med spiler i forhold til et konvesjonelt?

Dette er jeg ikke sikker på,kjøpte alt som en "totalpakke",hvor totalsummen selvsagt ble prutet på.Det jeg vet er at jeg betalte ca-15.000.-mer for rullemast,og ca.23.000.-mer for min seilpakke kontra standardseil(som jeg mener er totalt ubrukelig).

Men dersom man f.eks går inn på Lundhsails :flag_sw: ,og ser på kvaliteten "vertech",vilman få en inikasjon på hva diff.èn er.

mvh

fem@il

Link to post
Tja, er masten en 17-18m lang, kommer vel tyngdepunktet ca. 10m over vannet? Stabilitetsmessig skulle vel dette tilsvare ca. 200kg mindre i kjølen, hvis den er 2m dyp og ikke har veldig agressivt utformet bulb.

 

Christian 8-)

Går også utifra at du vet hvordan et storseil ser ut innrullet,og at fasongen på et storseil tilsier at %vis størsteparten av "massen " er fra midten av masten og nedover :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Går utifra at du ikke mener hele vektøkningen på 35kg er samlet i toppen av masta?? :confused::lol::lol:

[...]

Seldèn oppga en diff på 35kg inkl.seil på min båt,og 35 kg fordelt på mastelengde er vel ikke all verden?

Jeg regner faktisk med at rullemastleamikken har litt lavere tyngdepunkt enn midt på masta. :wink:

Jeg vet ikke hvor lang mast de 35 kg skulle fordele seg på, og slett ikke hvor mye den standard masteprofilen din veier per meter.

 

Det jeg er på jakt etter er hvor mye tyngre masta blir, gjerne i prosent av opprinnelig vekt, og hvor mye høyere tyngdepunktet kommer. Et enklere regnestykke har Xtian allerede forsøkt seg på: hvor mye kjølvekt tilsvarer rullevekta.

Link to post
Jeg regner faktisk med at rullemastleamikken har litt lavere tyngdepunkt enn midt på masta.

Jeg vet ikke hvor lang mast de 35 kg skulle fordele seg på, og slett ikke hvor mye den standard masteprofilen din veier per meter.

 

Det jeg er på jakt etter er hvor mye tyngre masta blir, gjerne i prosent av opprinnelig vekt, og hvor mye høyere tyngdepunktet kommer. Et enklere regnestykke har Xtian allerede forsøkt seg på: hvor mye kjølvekt tilsvarer rullevekta.

 

Masta i seg selv er vel ikke det store spørsmålet. Men når jeg tar ned seilet, forsvinner 70 kg seil ned til bomnivå. Og bommen er 2,5 meter over dekket. Masta er 17 meter over dekk. Så kan de glupe sette i gang og regne momenter.

Link to post
Går også utifra at du vet hvordan et storseil ser ut innrullet,og at fasongen på et storseil tilsier at %vis størsteparten av "massen " er fra midten av masten og nedover :cheers:

mvh

fem@il

Nuvel, nå regnet jeg faktisk med at selve seilet neppe var noe særlig tyngre enn et vanlig seil, slik at flesteparten av de 35 ekstra kiloene skrev seg fra selve rullesystemet. Hvordan vekten av selve rullesystemet fordeler seg, vet jeg ikke. Men så lenge du ikke har skrevet noe annet enn "jevnt fordelt" så antok jeg nettopp det, altså "jevnt", eller "uniformt fordelt" om du vil, over 17-18 meter.

 

Befinner disse 17-18 metrene seg over dekk, skulle det resultere i at disse omtalte 35 kiloene sentrerer seg rundt et punkt ca. 10m over vannlinjen. Dette tilsvarer ikke nøyaktig oppdriftssenteret, men skulle være nært nok for våre formål. Dette gir en momentarm på 350kgm. I kjølen har jeg ikke regnet med jevn fordelig av massen, men har antatt at den er utformet med en moderat bulb slik at senteret kommer på 67% av dybden.

 

Antar vi at kjølen stikker 2m, kan du sikkert selv regne ut hvor mye vekt du må ha 1.33m under vannlinjen for å motvirke dette. Jeg regnet ikke så nøyaktig, tok bare et tall som var litt mer enn halvparten av 350kg, og det ble 200kg :tongue: .

 

Har du andre fordeligner av massen, får du integrere opp selv; det er for sent på kvelden til at jeg gidder. Men med mindre all massen i rullesystemet ditt er samlet i en klump helt nederst, tror jeg neppe at jeg bommer grovt på størelsesordenen i hvert fall.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Ingen regattabåter har rullemast, og man behøver ikke være noen Einstein for å skjønne at et rulleseil gir noe dårligere effekt i lite og mye vind. Men for turseileren er det rent gull. Tapet av noen tidels knop oppveies fullstendig av hvor praktisk det er.

 

Dessuten er det interessant at seilmiljøet får større bredde. Det er jo helt legitimt at noe prioriterer økt komfort både mht seiling og fasiliteter, mens det for andre er meningsløst å gi fra seg noe som helst fartspotensiale. Solberg-brødrene bruker ikke automatgear, men i bykjøringen syns jeg det er helt ok. Noen rallymann blir jeg uansett aldri. Trolig er rullemasta bare enda en av de nyvinningene som kommer i kjølvannet av komfortseilerens (og hans kones) sterke markedsposisjon - skal tro hva det neste blir?

Link to post
[...] en båt med vanlig mast seiler bedre enn en tilsvarende båt med rullemast? Hvorfor gjør den det?

Det er fordi et rullestorseil har vesentlig mindre eller til og med negativ akterrunde i forhold til et tilsvarende vanlig storseil. Dette gir som du påpeker kun marginalt mindre areal, så det er ikke her forklaringen ligger. Men akterrunden har veldig mye å si for virvelen som dannes i mastetoppen. Den blir kraftigere jo mindre akterrunde du har, slik at negativ akterrunde er noe av det værste du kan gjøre aerodynamisk. Denne virvelen gir mer krengning og mindre fart på kryss, og det er først og fremst på kryss forskjellen i ytelse er merkbar. Dette har jeg observert i praksis hvor vi har hatt mye bedre fart og høyde enn vesentlig større båter med rullestorseil, uten at jeg så noe åpenbart galt med seiltrimmen deres.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Det er vel utført et par tester med rullemast i blant annet i Seilas de siste årene om jeg ikke husker så alldeles feil, og tar jeg ikke ennå mere feil så er det en ny test på "beddingen" snart... Her kommer ikke rullemasten nevneverdig dårligere ut enn konvensjonell mast etter som jeg kan skjønne.. Så kan en jo lese litt om dette fra noen seilamatører som var med i testen enn synserne her på forumet...

 

Det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg må si meg enig i kafteinen og fem@il sin beskrivelse av rullemasten.... Når til og med en amatør som meg greide å trimme rullemasten så er det et under for meg at ikke spesialitene greier det... men det føyer seg pent inn i rekken av argumenter som jeg ikke helt skjønner...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei Sydvesten,

 

Kan du vise til en test i seilas med like båter som er utført i et bredt vindregister?

 

Jeg har abonnert på seilas siden 2002 og kan ikke huske å ha sett det. Men med mine mangelfulle observasjonsevner skulle det ikke forundre meg om en eller flere slike tester har gått meg hus forbi...

 

mvh

Viggo

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Det er i utgangspunktet ingen annen forskjell enn at man har en "furlex" inne i masta. :sailing:

Tja, jeg antar det er variasjon mellom de forskjellige masteprodusenter. Når jeg leser teknisk spesifikasjon for standard- og rullemaster fra masteprodusenten jeg for tiden bruker er profilene litt forskjellige, og rullemastene er litt tyngre allerede før du trer inn en "furlex".

 

En liten sak med hensyn til å bøye masta er at masteliket til rulleseilet ikke er fetstet til masteprofilen. Det er festet til en "furlex" som er en wire med oppheng i mastehode og i bomhøyde. Hva skjer med denne når du bøyer mast eller mastetopp?

 

En annen ting er dette ordet tilsvarende som jeg reagerte på allerede i starten av tråden. Når noen argumenterer med å bruke rullestorseil med spiler så begynner vi å bevege oss oppover i seilkvalitet, og da bør den som bruker vanlige seil også få romsligere budsjett.

 

Hvor mye den enkelte har fått i pristilbud på rullemast er egentlig ikke så interessant. Båtselgere gir gjerne rabatt på det den enkelte kunde ser ut til å være mest i tvil om. Noen får god rabatt på ditt og andre får god rabatt på datt. Jeg tenker det er best å forholde seg til listepriser og ikke tilfeldigheter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Rullemast vil fortsatt ha den samme vekten i masten selv ved reving. Ved å bruke rulle-bom blir vekten lagt ned. Ellers ved aktiv bruk av akterstag-strammer ved rulle stor,

må en huske på slippe opp igjen før reving. Har prøvd det, og spilene gikk ikke perfekt inn.

 

Ellers er mer påkostede seil til rullestor skåret anderledes. Bl a. du beholder busen ved reving. Det gjør ikke std seil.

 

Ellers ute og seilte idag 2-4 m/s og skjellfarm under. Gennaker hadde vært løsningen. High-teck seilene blir for tunge i slike forhold. Båten skal skrapes og klargjøres før neste helg.

 

Ut igjen.

Vi sees!

Link to post

Jeg har reparert to master der nedre rullefeste til revelinje var på vei ut. Begge båteeiere brukte vinsje til reving når de blåste kraftig og begge hadde vært ute i liten storm. Motstand fra storseil i mastprofilen kan være enorm og billigre typer av rullesystem er ikke beregnet til sånn bruk. Rullemast er bra til sitt bruk men man skal vurdere dimisjonen på systemet før man trekker vinsjen på fullt. Større havgående fartøyer bruker vanligvis ikke rullemast på grunn av vekta på mast og den vektøkningen kjenner man godt vis de blåser full storm. Selv har jeg båt litt over 50 fot med tradisjonal seil og innrømmer at jeg er litt lat med å bruke storseil og kan godt tænke meg enklere system. Når jeg kjøper nytt seil har jeg planer om investering i rullebom samtidig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...