Sjøtummel Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 En liten ting som jeg har lurt på i forbindelse med rullemast. Er ikke masten en del tykkere enn en tradisjonell mast, samt muligens at profilen er litt annerledes? Masteprofiler blir forskjellige også når du (eller båtkonstruktøren) velger mast som står dekk/hyttetak mast som står på kjøl. Den største forskjellen på rullemasten er at den i stedet forå være en lukket profil får en åpen slisse fra bunn til topp. Det betyr litt for styrkeberegningen. En annen stor forskjell er at rullemasten kan ha en dobbel profil hvor seilet rulles i et eget kammer mens fall og andre liner og ledninger trekkes i et annet kammer. Se for eksempel spesifikasjonen for Sparcraft rullemast. (Og til sammenligneng tilsvarende Sparcraft standandmast.) Merk også et Sparcraft har lagt slissen for seilet litt ut til siden for at det skal få mindre motstand når det rulles. Det får også litt å si for aerodynamikken. (Sorry, jeg har ikke studert Selden, og slett ikke valg av masteprofiler og rulemekanikk på f.eks. Bavariabåter.) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Tror at "Framtia" definitivt vil få en ny båt hvis han investerer i nytt storseil. Ny båt er jeg ikke sikker på om jeg vil ha, men må si jeg er fristet til å oppgradere seil etterhvert. Fant noen priser på klassiske seil i denne størrelsen i går, og mye tyder vel å at det koster i størrelsesorden 50.000+ for et godt storseil. Hadde jeg enda hatt et utslitt seil i dag, men å dumpe et nesten nytt seil for å få seg noe nytt er kanskje litt drøyt... Finnes det et bruktmarked for slike seil, evt innbytte? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Xtian Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 [...] (Å) dumpe et nesten nytt seil for å få seg noe nytt er kanskje litt drøyt... Finnes det et bruktmarked for slike seil, evt innbytte? Tja, det legges i hvert fall ut brukte seil av og til, har jeg sett. Spørsmålet er bare: Hvor nytt er seilet ditt og hvor påkostet var det? Har en mistanke om at de billigste "standardseilene" til endel produsenter strengt tatt bare er ment for å ha noe å seile med når du skal hente båten pluss evt. en sesong eller to. "Hjemhentingsseil" er vel strengt tatt en riktigere betegnelse, og jeg tror nok de trygt kan avskrives verdimessig etter en sesong eller to. En forhandler jeg snakket med hadde seilpakke bestående av genua og storseil til en 32-foter til 10-12k. Dermed var det såpass lite å spare på å velge bort dette at de fleste tok den, og heller kjøpte skikkelige seil i tillegg, og så kunne man ha hjemhentingsseilene liggende i reserve. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Framtia Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Jeg kjøpte brukt båt og hadde liten innflytelse på valget av seil (hadde egentlig mest lyst på klassisk seil, men andre forhold gjorde at jeg valgte den båten jeg gjorde). Båten er fra 2006 og seilene er som nye (fra Elvstrøm og neppe særlig påkostet ). Det jeg savner litt med det storseilet jeg har er at det er vanskelig å få noe godt bilde på om det er riktig trimmet eller ikke. Har montert lus nederst på akterliket, men lengre opp virker det som om det har liten betydning hvordan jeg trimmer seilet. Innbiller meg at et positivt akterlik vil gjøre dette lettere (et alternativ er å jobbe mer med forståelsen av hvordan en trimmer seil - er fortsatt sylfersk...). Redigert 24.September.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Servicemannen Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Finnes det et bruktmarked for slike seil, evt innbytte? www.usedsails.com www.thesailwarehouse.com www.sailexchange.com I tillegg er her en med bra priser på nye sail: www.rollytasker.co.uk Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
finnarne Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Uff, de seilene minnet meg om seilene på en A-jolle. Ta en titt på http://www.northsailsoutlet.no/, evt snakk med din seilmaker. Jeg vet at jeg komemr til å kikke etter pent brukte seil npr jeg skal ha nye seil til BoBeep, men det kan godt hende at det er noen år til. Og dine er sannsynligvis alt for store, men jeg vil uansett ha seil med spiler (ikke nødvendigvis fullspiler....) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Servicemannen Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Ja, kannskje en Hi-Tech 50fot A-jolle? Jeg skjønner de ikke helt å folk anbefales sterkt å kjøpe elektroniken på billigmarked uten garanti, men seil! Nei, dem skal kjøpes i Norge med full Norsk garanti. Min erfaring er at elektroniken trenger mer kostnad i reperasjon en seilene første fem årene. Redigert 24.September.2008 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Krimart Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Aliminium mastprofil kan være av forskjellige metalblandninger. Etter som profilen er sværere er den sannsynligvis av mikre materiell. Det er riktig at det finnes mange forskjellige aluminiumslegeringer, men jeg tror neppe de kjører så veldig forskjellige legeringer i rullemast kontra vanlig. Se side 8 her: http://www.seldenmast.se/ebrochures/ENG/59...%202007_web.pdf for forskjellige profiler for vanlig kontra rulle. Legg merke til at vekten kg./m er noe høyere for rullemast Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det er riktig at det finnes mange forskjellige aluminiumslegeringer, men jeg tror neppe de kjører så veldig forskjellige legeringer i rullemast kontra vanlig. Ikke de jeg mener. Når du ser en båt med slank og fin profil er der vanligvis Hi-Tech mastprofil med litt høyere pris. Dem har lavere vekt, mindre luftmotstand og stivere materiell. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sydvesten Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Dem har lavere vekt, mindre luftmotstand og stivere materiell. Siden du vet dette så har du sikkert en oversikt over hvilke meterialer (les legeringer) som de forkjellige masteprodusentene bruker på de forskjellige mastene de leverer siden du mener de bruker stivere materiell.... hva nå enn det betyr.. Snakker her om standard master levert fra de store masteprodusentene i markedet Redigert 24.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det er riktig at det finnes mange forskjellige aluminiumslegeringer, men jeg tror neppe de kjører så veldig forskjellige legeringer i rullemast kontra vanlig. Se side 8 her: http://www.seldenmast.se/ebrochures/ENG/59...%202007_web.pdf for forskjellige profiler for vanlig kontra rulle. Legg merke til at vekten kg./m er noe høyere for rullemast ser att rullprofilerne er noe tunnere i godset....... men att det 'inre röret' hjelper opp verdene for I x/y o W x/y (yttröghetsmomentet resp elastisktböjmotstånd) så att dessa blir ca samme som vanlig mastprofil vekt/m avser tomt maströr........til det kommer rullen o sejl..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Servicemannen Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Disse profilene finnes eks. på dyrere regattabåter med aluminiumprofil men carbon er næste trinn over. Store mastprodusentene leverer disse profilene til båtbyggerene men vet ikke hvort dem er i salg til privat kunde. Har søkt på disse profilene men finner kun carbon. Kannskje er dette utgott produkt dersom carbonmast er blitt billigre siste årene. Redigert 24.September.2008 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sydvesten Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) ser att rullprofilerne er noe tunnere i godset....... Da ser du bedre enn hva jeg gjør... ser vi på Seldens E365 og R370 som er tilsvarende master for vanlig og rull så varierer godstykkelsen fra 5.5 til 6.8 for E365 og 5.8 til 9.0 for R370 Detter kaller ikke jeg tynnere for rull... Ser vi på Ixy og Wxy så er disse også høyere for rullemasten , men kun marginalt... Ser vi på vekten så veier E365 15.15kg/m og R370 16.61kg/m, legger vi til vekten av furlingen så veier denne2.11kg/m for R370, noe som gir en vekt 18.72 kg/m Styrkmessig så kommer nok mastene ut tilnærmet likt, vektmessig så veier rullemasten 3.5 kg/m mere enn den konvensjonelle masten.. Redigert 24.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 En bekjent holder nå på å kjøpe nytt storseil til en Sun odyssy 40,3 tror jeg den heter. Han kan ikke få spilet storseil pga for smal spalteåpning i masta. Så han går for vanlig seil som han setter i et profilspor i masta men dette seilet kan da ikke reves. Dette profilsporet er ikke beregnet til et fullt storseil men seilmakere sier at det er solid nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Gladiator: Sun Odyssey fra den tiden hadde sparcraft-mast som har smalere åpning enn Selden. Tror de nyeste sparcraft mastene har større åpning. Dette er verdt å undersøke, Framtia... Tror egentlig Dufour bruker Sparcraft. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hifo Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Da ser du bedre enn hva jeg gjør... ser vi på Seldens E365 og R370 som er tilsvarende master for vanlig og rull så varierer godstykkelsen fra 5.5 til 6.8 for E365 og 5.8 til 9.0 for R370 Detter kaller ikke jeg tynnere for rull... Ser vi på Ixy og Wxy så er disse også høyere for rullemasten , men kun marginalt... Ser vi på vekten så veier E365 15.15kg/m og R370 16.61kg/m, legger vi til vekten av furlingen så veier denne2.11kg/m for R370, noe som gir en vekt 18.72 kg/m Styrkmessig så kommer nok mastene ut tilnærmet likt, vektmessig så veier rullemasten 3.5 kg/m mere enn den konvensjonelle masten.. dette er jo nøyaktig det jeg har påstått mange ganger her . skjønner jeg mindre av denne tråden nå , tror jeg kansje jeg burde slutte å lese den Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Da ser du bedre enn hva jeg gjør... .........Detter kaller ikke jeg tynnere for rull... får vel göre en bedre oppstilling da...... Profil...................tykkelse C 175 175/93.....3,24 R 176 176/93.....2,89 rull tynnere C 193 193/102....3,40 F 194 194/101....3,04 rull tynnere C 211 211/110......3,65 F 212 212/109......3,15 rull tynnere C227 227/119........3,95 F228 228/118........3,40 rull tynnere C245 245/127........4,35 F246 246/126........3,75 rull tynnere C264 264/136........4,80 F265 265/135........4,15 rull tynnere C285 285/147.........5,20 F286 286/146.........4,50 rull tynnere C304 304/157.........5,80 F305 305/156.........5.05 rull tynnere E321 321/171.........5,5-6,5 R324 324/169..........5,5-7,0 rull noe tykkere E365 365/194...........5,5-6,8 R370 370/192...........5,5-9,0 rull noe tykkere dvs att 8 av 10 profiler som jämföres så er rull tynnere Styrkmessig så kommer nok mastene ut tilnærmet likt, vektmessig så veier rullemasten 3.5 kg/m mere enn den konvensjonelle masten.. enig i denne...og akk vad jeg skrev i mitt tidl inlegg.... styrkemessig i yttröghet og böjmotstånd en tynnere profil er dokk mer känslig för buckling.......... tar du då en 14m mast 14m*3,5kg/m = ca 50kg mer og med tyngdepunkt ca 7m over dekk (+sejlets vekt) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Tror de nyeste sparcraft mastene har større åpning. Dette er verdt å undersøke, Framtia... Tror egentlig Dufour bruker Sparcraft. Jeg har Sparcraft mast, og den har også et eget spor for å sleider. Jeg må vel sjekke hvor stor åpning denne har. Hvis jeg kan få meg et rulleseil som er bra vil jeg nok foretrekke det fremfor et klassisk seil, synes det er utrolig kjekt. Har sendt forespørsel om pris til Northsails. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allan E Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Gladiator: Sun Odyssey fra den tiden hadde sparcraft-mast som har smalere åpning enn Selden.Tror de nyeste sparcraft mastene har større åpning. Dette er verdt å undersøke, Framtia... Tror egentlig Dufour bruker Sparcraft. Dette er ingen gammel båt, kanskje ett år eller to. Plastprofil er med på å stenge for åpningen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Vet du hvilken seilmaker han er i kontakt med?. Jeg stusset over at du skrev at seilet ikke kunne reves i det forrige innlegget. Kan du utdype det? Slik ser min mast ut Redigert 24.September.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 40,3 gikk ut i 2005/06 da den ble erstattet av 39i. 39i har/hadde selden mast. Kanskje pga at selden hadde et bedre rullesystem i sine master? Tror dog de er tilbake på sparcraft nå og at den nyeste generasjonen har forandret åpningen. Tror egentlig at noen seilmakere har løsninger for spiler også for de "eldre" sparcraftmastene. Mener bestemt jeg har observert slike seil på disse båtene. Har kompisen din sjekket flere seilmakere? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allan E Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg TROR at det er en meget kjent en i Tønsberg, husker ikke navnet. At den ikke kan brukes med revet seil var på grunn av at hele mastens lengde var nødvendig for å fordele kreftene. Tror at spalteåpningen var 7 eller 9 mm bred. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Ny båt er jeg ikke sikker på om jeg vil ha, men må si jeg er fristet til å oppgradere seil etterhvert. Fant noen priser på klassiske seil i denne størrelsen i går, og mye tyder vel å at det koster i størrelsesorden 50.000+ for et godt storseil. Hadde jeg enda hatt et utslitt seil i dag, men å dumpe et nesten nytt seil for å få seg noe nytt er kanskje litt drøyt... Finnes det et bruktmarked for slike seil, evt innbytte? Nytt storseil,kontakt Lundh Sail i Sverige ,kvalitet"Vertech" med vertikale spiler og postivt akterlik= stor seilglede.De har blant annet en konkret oppgradering med en Bavaria 36 de kan fortelle deg mye om.Høyde/fart/trimmemuligheter etc.Prisene virker ikke avskrekkende. mv fem@il Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Har en mistanke om at de billigste "standardseilene" til endel produsenter strengt tatt bare er ment for å ha noe å seile med når du skal hente båten pluss evt. en sesong eller to. "Hjemhentingsseil" er vel strengt tatt en riktigere betegnelse, og jeg tror nok de trygt kan avskrives verdimessig etter en sesong eller to. En forhandler jeg snakket med hadde seilpakke bestående av genua og storseil til en 32-foter til 10-12k. Dermed var det såpass lite å spare på å velge bort dette at de fleste tok den, og heller kjøpte skikkelige seil i tillegg, og så kunne man ha hjemhentingsseilene liggende i reserve.Christian 8-) Så sant ,så sant .Fatter ikke at disse "værste standardseil" overhode blir levert.Her skulle selgerne være så ærlige/ha nok kunnskap,å fortelle alle at man bør gå opp et par hakk i kvalitet, eller droppe disse "transportseil,og gå opp 20-40`på båtprisen.. Det er direkte useriøst av forhandler å si at disse seil er ok. :nono: Etter hva samtlige jeg har snakket med som har oppgradert i ettertid forteller,er det "en annen båt " de har fått. mvh fem@il Redigert 24.September.2008 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Ser vi på vekten så veier E365 15.15kg/m og R370 16.61kg/m, legger vi til vekten av furlingen så veier denne2.11kg/m for R370, noe som gir en vekt 18.72 kg/m Prosentvis økning er en interessant størrelse, og bare masteprofilen er ca 10 prosent tyngre. Med furlingmekanismen er den nesten 24 prosent tyngre. (Om regnestykket er riktig er en annen sak. Furlingprofilen har vekt mer meter, men endestykkene er faste tillegg. Mastetoppen veier kan hende litt mer, den også, og vekt i mastetoppen gir et solid bidrag i momentberegninger.) Når Gunga Din skriver om 50 kg 7 meter over dekk (eller hyttetak) så er litt misvisende. Det er høyden over tyngdepunkt som teller. Med Sydvestens tall og min egen rigg blir det snakk om et moment på drøyt et halvt tonnmeter, og det er før jeg ruller på et seil. (Heldgvis for meg får jeg litt snillere tall for vekt per meter på den masta jeg faktisk bruker på båten.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.