fem@il Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Når alle "regnespesialistene" her på båtplassen får regnet seg ferdig,kan alle vi med rullemast samle sammen deres "kalkyler",og sende et felles skriv til Seldèn /m.fl og båtprodusent,hvor vi forlanger forklaringer på hvorfor vi snart ikke har noe kjølvekt igjen,og erstattning for den farefulle seilas vi alle hele tiden bedriver.Det samme kan alle de båter som krysser alle verdens hav i all slags vær med rulleseil/rullemast gjøre.Deter rett førvi kullseiler hele gjengen mvh fem@il Redigert 25.September.2008 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 3:2*(yX2xXy)x4/YX^4 Her kommer rullemast bra ut. Og utifra dette passer det meg Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 min rullbom kom oxo bra ut......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fikk tilbud på dette seilet i dag fra Northsails (utførelse C-cut cruiser med 4 runde karbonspiler siden siden Sparcraftmasten er relativt slank). Noen som har synspunkter på om dette er et godt seil? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Han hadde nok rullemast. Eller nok mast til å rulle. Ikke hadde han blykjøl heller. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fikk tilbud på dette seilet i dag fra Northsails (utførelse C-cut cruiser med 4 runde karbonspiler siden siden Sparcraftmasten er relativt slank). Noen som har synspunkter på om dette er et godt seil? Nok engang vil jeg foreslå en mail eller telefon til Lundh Sails i Sverige,kvalitet "Vertech main",og sammenlign. I utgangspunktet hardu jo 15% rabatt barepå kurs mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Han hadde nok rullemast. Eller nok mast til å rulle. Ikke hadde han blykjøl heller. Det eneste som nå mangler fraalle "forståsegpåere",erat dette nok er en Bavaria ,av den tidligproduserte typen mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 fem@il, Tipset om Lundh sails var godt, men de har ikke svart på min henvendelse enda. De har en god beskrivelse av Vertech seilet på hjemmesidene og det ser flott ut. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
fem@il Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 fem@il, Tipset om Lundh sails var godt, men de har ikke svart på min henvendelse enda. De har en god beskrivelse av Vertech seilet på hjemmesidene og det ser flott ut. Helt klart mine neste seil,sjekk ogsåmed den referansen som er oppgitt til en Bavaria 36,Per Rennetun.med egen hjemmeside zefyros.se/blogg/ mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fikk tilbud på dette seilet i dag fra Northsails (utførelse C-cut cruiser med 4 runde karbonspiler siden siden Sparcraftmasten er relativt slank). Noen som har synspunkter på om dette er et godt seil? Northsails leverer kun gode seil og service og oppfølging er upåklagelig. De er kanskje ikke konkurransedyktige på pris hvis du skal handle fra laveste hylle, men de er ikke dyrere enn konkurrentene på prestandaseil. Om du skal velge Dacron C-cut eller Pentex D-cut er avhengig av hvor mye vekt du legger på prestanda og trimbarhet. Du får også en helt annen kontroll på seilet om du benytter Spectra, Dyneema etc. som fall, isteden for polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Northsails leverer kun gode seil og service og oppfølging er upåklagelig. Absolutt hyggelige og flinke, selv om jeg fikk litt problemer med å svelge unna kaffen da en båtnabo fortalte om pristiludet han haddefått på 3DL-seil (og de tror jeg ikke du får med vetikale spiler ) Vertech seil i dyreste kvaliet duk og med karbonspiler levert fra Lundh (som gjerne kommer til Oslo og måler riggen din) setter også dype spor i lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Det eneste som nå mangler fraalle "forståsegpåere",erat dette nok er en Bavaria l Nix. En veldig tidlig Sweeden Yachts. Redigert 1.Oktober.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Nix. En veldig tidlig Sweeden Yachts. en swedish yacht som har över 1 milj besökare/år............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alidal Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 For å rippe litt opp i denne diskusjonen...... Fant denne GZ-kurven i en bok som heter "Heavy Weather Sailing" Forteller vel litt om forskjellen på konvensjonell vs. rullemast. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 denne kurven sa i hvertfall ikke meg mye.... Hva med litt fakta knyttet til hva som er forutsetningene for kurvene? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Her står en rimelig bra forklaring på GZ-kurven fra Seilas i 2003. Den som er kopiert fra Heavy Weather Sailing forteller vel litt enkelt sagt at en båt med rullemast har dårligere stabilitet en samme båt med konvensjonell mast. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Det er nok en forskjell, men kun når seilet er veldig mye revet. SÅ stor forskjell som denne kurven viser er det neppe, så denne tror jeg ikke noe på. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Rulleseil er sikker ganske bra til sitt bruk. Men dersom en er i en situasjon med vinden innover hekken og noen meter bølger som forfølger en. Risikoen ved å snu båten opp imot vinden, for å få inn rulleseilet, kan bli ganske stor... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
glad Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 For å rippe litt opp i denne diskusjonen...... Fant denne GZ-kurven i en bok som heter "Heavy Weather Sailing" Forteller vel litt om forskjellen på konvensjonell vs. rullemast. om jeg ikke husker feil så sammenlikner disse to kurvene fra Heavy Weather sailing to like båter: den ene med rulleforsel og rullestor, den andre uten rulleforseil og uten rullemast. Så forskjellen her er ikke bare rullemast men også rulleforseil. Og det bringer meg til et annet punkt i denne debatten: jeg skal vedde på at de fleste som dømmer rullemasten nord og ned selv har rulleforseil. Og hva vekt i masten angår må jo dette være værre - på mange båter er den opprullede genuaen vesentlig større enn det opprullede storseilet. Og det er seilet som skaper den største vektøkningen i masten, ikke aluminiumsprofilen.. En ting til: om det begynner å blåse mye så kan man jo faktisk bare ta NED rulleseilte før man evt. heiser et mindre storseil/i en ekstremsituasjon tryseil. Forutsatt at man er føre var. Men, og dette har jeg testet på egen båt: blåser det en del og man greier seg med kun en liten flik av forseilet, så rullet båten definitvt mindre etter at man tar ned og stuer storseilet under dekk.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har ikke lest alle innleggene ang. "rullemast"(RM) eller vanlig. Ett valg her handler om flere forhold slik jeg ser det. Bedriver en kun avslappet turseiling hvor hovedvekten ligger på halvvind og slør er rullemast ok (vanlig på de fleste charterbåter). Han en intensjoner om å krysse er RM etter min mening lite effektivt. En annen sak er at standard nybåtseil i rullemast er å betegne som lurv, noe de fleste skifter etter 2-3 år. Problem "salting" i rullesystemet må en også passe på, noe som gjør som gjør vinsjen må brukes for å få ut seilet i verste fall. Men som turseiler som bruker motoren i motvind og seiler den vei vinden blåser så ok..men husk vedlikhold, dvs spyling med ferskvann når en har mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Skjønner ingenting av dere som er så negative til rullemast. Jeg har fullspilet rulleseil fra Lundh ( Vertech ) i pentex, og har aldri hatt noe som helst problemer. Jeg har også fullspilet selvslående og seilene står perfekt ! Uansett vær, så er det jo mye enklere å rulle inn et seil i masta, enn å knote med reveliner osv... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Syns at rulle mast er oppskrytt. Kjenner ingen virkelig gode seilere som sverger til rullemast (Selv om flere har det pga båten de likte best var utstyrt sånn). Noen som vet om det er prisforskjell på rulle- og vanlig storseil i samme kvalitet? Selv leker jeg med tanken på å droppe rulleforstaget i regattasesongen for å få stivere båt på kryss. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sydspissen Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg kjenner en. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Selv leker jeg med tanken på å droppe rulleforstaget i regattasesongen for å få stivere båt på kryss. Tja, er det noe å hente på det da? Profilen må du jo fortsatt ha. Du har da ikke tenkt å bruke pistolhaker? Svivelen veier jo nesten ikkeno. Fjerner du trommelen får du halsen riktignok lenger ned. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 De som klager på rullemasta er vel de som har kjøpt feil båt, og ikke feil mast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.