Jump to content

Seilegenskaper for rullemast v.s. vanlig mast

Kosmix

Recommended Posts

Når alle "regnespesialistene" her på båtplassen får regnet seg ferdig,kan alle vi med rullemast samle sammen deres "kalkyler",og sende et felles skriv til Seldèn /m.fl og båtprodusent,hvor vi forlanger forklaringer på hvorfor vi snart ikke har noe kjølvekt igjen,og erstattning for den farefulle seilas vi alle hele tiden bedriver.Det samme kan alle de båter som krysser alle verdens hav i all slags vær med rulleseil/rullemast gjøre.Deter rett førvi kullseiler hele gjengen

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Fikk tilbud på dette seilet i dag fra Northsails (utførelse C-cut cruiser med 4 runde karbonspiler siden siden Sparcraftmasten er relativt slank). Noen som har synspunkter på om dette er et godt seil?

Nok engang vil jeg foreslå en mail eller telefon til Lundh Sails i Sverige,kvalitet "Vertech main",og sammenlign. I utgangspunktet hardu jo 15% rabatt barepå kurs :flag_sw::flag:

mvh

fem@il

Fikk tilbud på dette seilet i dag fra Northsails (utførelse C-cut cruiser med 4 runde karbonspiler siden siden Sparcraftmasten er relativt slank). Noen som har synspunkter på om dette er et godt seil?

Northsails leverer kun gode seil og service og oppfølging er upåklagelig. De er kanskje ikke konkurransedyktige på pris hvis du skal handle fra laveste hylle, men de er ikke dyrere enn konkurrentene på prestandaseil. Om du skal velge Dacron C-cut eller Pentex D-cut er avhengig av hvor mye vekt du legger på prestanda og trimbarhet. Du får også en helt annen kontroll på seilet om du benytter Spectra, Dyneema etc. som fall, isteden for polyester.

Northsails leverer kun gode seil og service og oppfølging er upåklagelig.

Absolutt hyggelige og flinke, selv om jeg fikk litt problemer med å svelge unna kaffen da en båtnabo fortalte om pristiludet han haddefått på 3DL-seil (og de tror jeg ikke du får med vetikale spiler :lol: )

Vertech seil i dyreste kvaliet duk og med karbonspiler levert fra Lundh (som gjerne kommer til Oslo og måler riggen din) setter også dype spor i lommeboken. :yesnod:

• 1 år senere...

For å rippe litt opp i denne diskusjonen......

Fant denne GZ-kurven i en bok som heter "Heavy Weather Sailing"

Forteller vel litt om forskjellen på konvensjonell vs. rullemast.

stabilitetskurve.jpg

om jeg ikke husker feil så sammenlikner disse to kurvene fra Heavy Weather sailing to like båter: den ene med rulleforsel og rullestor, den andre uten rulleforseil og uten rullemast. Så forskjellen her er ikke bare rullemast men også rulleforseil.

Og det bringer meg til et annet punkt i denne debatten: jeg skal vedde på at de fleste som dømmer rullemasten nord og ned selv har rulleforseil. Og hva vekt i masten angår må jo dette være værre - på mange båter er den opprullede genuaen vesentlig større enn det opprullede storseilet. Og det er seilet som skaper den største vektøkningen i masten, ikke aluminiumsprofilen..

En ting til: om det begynner å blåse mye så kan man jo faktisk bare ta NED rulleseilte før man evt. heiser et mindre storseil/i en ekstremsituasjon tryseil. Forutsatt at man er føre var.

Men, og dette har jeg testet på egen båt: blåser det en del og man greier seg med kun en liten flik av forseilet, så rullet båten definitvt mindre etter at man tar ned og stuer storseilet under dekk..

Jeg har ikke lest alle innleggene ang. "rullemast"(RM) eller vanlig. Ett valg her handler om flere forhold slik jeg ser det. Bedriver en kun avslappet turseiling hvor hovedvekten ligger på halvvind og slør er rullemast ok (vanlig på de fleste charterbåter). Han en intensjoner om å krysse er RM etter min mening lite effektivt. En annen sak er at standard nybåtseil i rullemast er å betegne som lurv, noe de fleste skifter etter 2-3 år. Problem "salting" i rullesystemet må en også passe på, noe som gjør som gjør vinsjen må brukes for å få ut seilet i verste fall. Men som turseiler som bruker motoren i motvind og seiler den vei vinden blåser så ok..men husk vedlikhold, dvs spyling med ferskvann når en har mulighet.

Skjønner ingenting av dere som er så negative til rullemast. :confused:

Jeg har fullspilet rulleseil fra Lundh :flag_sw: ( Vertech ) i pentex, og har aldri hatt noe som helst problemer.

Jeg har også fullspilet selvslående og seilene står perfekt !

Uansett vær, så er det jo mye enklere å rulle inn et seil i masta, enn å knote med reveliner osv...

Syns at rulle mast er oppskrytt. Kjenner ingen virkelig gode seilere som sverger til rullemast (Selv om flere har det pga båten de likte best var utstyrt sånn).

Noen som vet om det er prisforskjell på rulle- og vanlig storseil i samme kvalitet?

Selv leker jeg med tanken på å droppe rulleforstaget i regattasesongen for å få stivere båt på kryss.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...