Krimart Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Selv leker jeg med tanken på å droppe rulleforstaget i regattasesongen for å få stivere båt på kryss. Stivere båt? Helt utrullet blir det vel ikke store forskjellen, når man ruller inn blir det noe unødvendig vekt igjen i masten, men med mindre du har masthead rigg blir vel ikke det så veldig ille? Den store ulempen på rulleseil ligger jo i at når man rever mister man formen på seilet fordi man ikke får nok strekk i forliket. Da er det seilemessig bedre å bytte forseil til en mindre fokk som holder formen. Redigert 11.Juni.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hvis jeg ruller inn, slik at den ene spilen blir liggende "bak" rullen, så får jeg mer enn nok strekk i forliket med rulleseil. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Tja, er det noe å hente på det da? Profilen må du jo fortsatt ha. Stivere båt? Helt utrullet blir det vel ikke store forskjellen, når man ruller inn blir det noe unødvendig vekt igjen i masten, men med mindre du har masthead rigg blir vel ikke det så veldig ille? Den store ulempen på rulleseil ligger jo i at når man rever mister man formen på seilet fordi man ikke får nok strekk i forliket. Dere misforstår. Det jeg vil er å kjøpe et nytt komplett forstag med Tuffluff-profil. Jeg har en kjempetung sylindrisk profurl rulle som er 55mm i diameter. Så mitt forseil starter uansett med en over 5 cm tjukk runding. I følge seilpusheren her i bergen vil jeg spare 60-70 kg i masten på å skifte forstag og erstatte akterstaget med tau. Det tilsvarer 5 mann på rekka og er den oppgraderingen som vil gi mest fart pr. krone i dag. Men dette er vel off topic... Redigert 11.Juni.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har fullspilet rulleseil fra Lundh ( Vertech ) i pentex, og har aldri hatt noe som helst problemer. Jeg har også fullspilet selvslående og seilene står perfekt ! Kan du utdype hva du mener med perfekt? Hvordan seilene skal stå i forskjellige vindstyrker og retninger er veldig forskjellig. Tror ikke det er mulig å få to seil til å stå "perfekt" i alle forhold. I så fall blir det jo tull med alle som har 5 forseil og to storseil som de velger mellom i forskjellige forhold. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Det er nok en forskjell, men kun når seilet er veldig mye revet. SÅ stor forskjell som denne kurven viser er det neppe, så denne tror jeg ikke noe på. Nå heter boka heavy weather sailing og da er det nokså relevant med seil som hardt revet. Jeg foretrekker også å seile i moderat vind, men det er ikke alltid en kan velge når en først er ute på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.