Jump to content

Seilegenskaper for rullemast v.s. vanlig mast

Kosmix

Recommended Posts

Selv leker jeg med tanken på å droppe rulleforstaget i regattasesongen for å få stivere båt på kryss.

Stivere båt? Helt utrullet blir det vel ikke store forskjellen, når man ruller inn blir det noe unødvendig vekt igjen i masten, men med mindre du har masthead rigg blir vel ikke det så veldig ille? Den store ulempen på rulleseil ligger jo i at når man rever mister man formen på seilet fordi man ikke får nok strekk i forliket. Da er det seilemessig bedre å bytte forseil til en mindre fokk som holder formen.

Redigert av Krimart (see edit history)

Tja, er det noe å hente på det da?

Profilen må du jo fortsatt ha.

Stivere båt? Helt utrullet blir det vel ikke store forskjellen, når man ruller inn blir det noe unødvendig vekt igjen i masten, men med mindre du har masthead rigg blir vel ikke det så veldig ille? Den store ulempen på rulleseil ligger jo i at når man rever mister man formen på seilet fordi man ikke får nok strekk i forliket.

Dere misforstår. Det jeg vil er å kjøpe et nytt komplett forstag med Tuffluff-profil. Jeg har en kjempetung sylindrisk profurl rulle som er 55mm i diameter. Så mitt forseil starter uansett med en over 5 cm tjukk runding. I følge seilpusheren her i bergen vil jeg spare 60-70 kg i masten på å skifte forstag og erstatte akterstaget med tau. Det tilsvarer 5 mann på rekka og er den oppgraderingen som vil gi mest fart pr. krone i dag.

Men dette er vel off topic...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har fullspilet rulleseil fra Lundh :flag_sw: ( Vertech ) i pentex, og har aldri hatt noe som helst problemer.

Jeg har også fullspilet selvslående og seilene står perfekt !

Kan du utdype hva du mener med perfekt? Hvordan seilene skal stå i forskjellige vindstyrker og retninger er veldig forskjellig. Tror ikke det er mulig å få to seil til å stå "perfekt" i alle forhold. I så fall blir det jo tull med alle som har 5 forseil og to storseil som de velger mellom i forskjellige forhold.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er nok en forskjell, men kun når seilet er veldig mye revet. SÅ stor forskjell som denne kurven viser er det neppe, så denne tror jeg ikke noe på.

Nå heter boka heavy weather sailing og da er det nokså relevant med seil som hardt revet. Jeg foretrekker også å seile i moderat vind, men det er ikke alltid en kan velge når en først er ute på tur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...