Jump to content

Seilegenskaper for rullemast v.s. vanlig mast

Kosmix

Recommended Posts

Begge båteeiere brukte vinsje til reving når de blåste kraftig og begge hadde vært ute i liten storm.

Rullemastene til Sparcraft har vanlig spor til sleider også, slik at du lett kan få opp et tryseil om nødvendig. :wink:

Rullebom er verken lett eller billig. Mens en vertikal rull som henger i en mast kan lages relativt lett må en horisontal rull være en del stivere. Noen lager karbonbom for å kompensere for vekta til rullemekanismen. Det er stilig, men det koster.

Seilets mastelik skal rulles i bommen, og dermed må det monteres en liten seilflik i mastesporet for å lage et nytt spor som rulleseilet kan trekkes langs. Bommen må stå helt vinkelrett på dette sporet for at seilet skal kunne rulles ut og inn. Seilet må være sydd ganske flatt for at rullen skal fungere, og du har ikke noe uthal når du rever. Hvordan dette systemet tåler liten storm er jeg slett ikke sikker på.

Prisen på rullebomsystem er lik og på komplet mastprofil og boma til rulleseil. Man for også vektøkning med rullebom men tyngdepunkten er lavere. Selve seilet er litt flatt men den er fullspilet langsgående. Dem jeg har pratet med liker den løsningen til større båter og sette ekstra spor til triseil er enkelt jobb. Men jeg har ca 2 år i forhold til budsjett og kannskje jeg blir "frelset" i mellemtiden.

En liten sak med hensyn til å bøye masta er at masteliket til rulleseilet ikke er fetstet til masteprofilen. Det er festet til en "furlex" som er en wire med oppheng i mastehode og i bomhøyde. Hva skjer med denne når du bøyer mast eller mastetopp?

Stort sett det samme som når man strammer forstaget med akterstagstrammeren. :sailing:

En annen ting er dette ordet tilsvarend som jeg reagerte på allerede i starten av tråden. Når noen argumenterer med å bruke rullestorseil med spiler så begynner vi å bevege oss oppover i seilkvalitet, og da bør den som bruker vanlige seil også få romsligere budsjett.

Dette ble gjort foratdet skulle være nogenlunde rettferdig,tilnærmelsesvis lik fasong på sammenignbare seil(positivt akterlik) :sailing:

Negativt akterlik er etter min mening ubrukelig. :nonod:

Hvor mye den enkelte har fått i pristilbud på rullemast er egentlig ikke så interessant. Båtselgere gir gjerne rabatt på det den enkelte kunde ser ut til å være mest i tvil om. Noen får god rabatt på ditt og andre får god rabatt på datt. Jeg tenker det er best å forholde seg til listepriser og ikke tilfeldigheter.

Jeg ble konkret spurt om prisdiff,som jeg ikke vet,derfor dette svar vedr.pristilbud. :wink:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)

Jeg har rullestor og negativt akterlik. Kunne godt tenke meg en oppgradering med tiden til et litt større og bedre seil med positivt akterlik og spiler. Noen som kan gjette på hva vi snakker om sånn ca i pris? (seilet jeg har nå er ca 31 m2). Jeg lurer samtidig på om spilene vil medføre at det blir vesentlig trangere inne i masta når seilet er rullet inn. Vil man f.eks oppleve at det lettere kiler seg ved reving?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

bøyer mast eller mastetopp?

Stort sett det samme som når man strammer forstaget med akterstagstrammeren.

Mnja. Kommer an på hvordan båt det er snakk om.

På min båt har akterstaget lite eller ingen innvirkning på spenningen i forstaget. Men det akterstaget gjør er å regulere bøyen i mastetoppen. Begynner båten å krenge for mye, tar jeg krafta ut av toppen av storseilet ved å bøye toppen av masta akterover.

Hva med akterstaget til han her?

hunter36.jpg

Dette har jo vært debattert ørten ganger før, søk og finn. :smiley:

Det er veldig stor forskjell, først og fremst på bidevind. Du får en bedre profil og kan holde mye større høyde og/eller større fart med et vanlig storseil. Et rullestorseil er umulig å trimme skikkelig. Hvis du må reve er det enda værre fordi et innrullet seil mister strekket i forliket. Ved slør og lens er forskjellene mindre.

Andre ulemper med rullestor er som du selv nevner vekt + at det kan sette seg fast. Har sett dette skje så det er et reellt problem.

Et vanlig seil med easybag og lazyjacks + single line reef til cocpit er like lett å håndtere som rullestor. Det er litt mer jobb ved heising, det er så. Men blir det for ille kan man ev. velge en større visnj eller el. vinsj for storseilsfallet.

Dette har jo vært debattert ørten ganger før, søk og finn. :smiley:

Det er veldig stor forskjell, først og fremst på bidevind. Du får en bedre profil og kan holde mye større høyde og/eller større fart med et vanlig storseil. Et rullestorseil er umulig å trimme skikkelig. Hvis du må reve er det enda værre fordi et innrullet seil mister strekket i forliket. Ved slør og lens er forskjellene mindre.

Andre ulemper med rullestor er som du selv nevner vekt + at det kan sette seg fast. Har sett dette skje så det er et reellt problem.

Et vanlig seil med easybag og lazyjacks + single line reef til cocpit er like lett å håndtere som rullestor. Det er litt mer jobb ved heising, det er så. Men blir det for ille kan man ev. velge en større visnj eller el. vinsj for storseilsfallet.

Harhatt begge deler,ulike varianter opp gjennom årene,og seilt med dette i praksis,og med din bastante mening går jeg ut fra at du har samme erfaring. :cheers:

Forøverig erjeg totalt uenig i dine betraktninger,mener de er direkte feil,forutsatt at rullestorseilet har "positivt akterlik". :flag:

Atet rullestorseilav "grei" kvalitet er umulig å trimme ,er nok dessverre tull.

mvh

fem@il

Det går ikke... Med mindre du lager en "lurifax" cunningham for hvert revepunkt. Har sett et slikt seil med maljer på hver punkt. Litt problematisk om du glemmer å hekte av cunningham før du ruller inn eller ut....

Er enig i at et tradisjonelt seil er bedre både trimmemessig og revemessig. Men likevel lever jeg lykkelig med mine rulleseil! På samme måte som at jeg synes automatgearet på den ene bilen min er veldig komfortabelt, selv om det gjør kjørestilen mere "sedat"....

Slik jeg ser det minsker spilene mulighet for kiling i mange tilfeller. Seilet rulles finere sammen med spiler, fordi det holdes mere strukket i kappen. Men har hørt om tilfeller (spesielt på større båter) der det har kilt seg ved spilene - har ofte med at det er for løst rullet. Kjipt er det uansett. Jeg har aldri opplevt det selv, og jeg bruker nok seilene og båten mere enn gjennomsnittet.

Prisen - tja. Ikke store forskjellen lenger. Et skikkelig "vanlig" seil med gjennomgående spiler, vogner i masta og laminatduk kommer på omtrent det samme som et rullestorseil med positiv kappe, carbonspiler og samme duk. Var nok større forskjell før, den gang volumene på rulleseilene ikke kunne sammenlignes med de tradisjonelle.

SE

Stein-Erik Postet idag 22:25

Er faktisk ikke tykkere - tro det eller ei! Målte på to like bavaria'er

Er du sikker?? Hvordan får mann plass til 30 kvm seil i en mast uten at den må være tykkere?? synes det hørtes merkelig ut, eller er dimensjoner og "soliditet" på Baven med tradisjonell rigging betydelig bedre enn det mange hevder ?? :eek::lol:

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Er du sikker?? Hvordan får mann plass til 30 kvm seil i en mast uten at den må være tykkere?? synes det hørtes merkelig ut, eller er dimensjoner og "soliditet" på Baven med tradisjonell rigging betydelig bedre enn det mange hevder ?? :eek::lol:
Aliminium mastprofil kan være av forskjellige metalblandninger. Etter som profilen er sværere er den sannsynligvis av mikre materiell. Dem som skal markedsføre billigste båtene kjøper inn også......?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...