Jump to content

Kvifor er det så mange her inne som ikkje liker Uttern D55?

peterka

Recommended Posts

Jeg har hatt en slik båt 1 år. Og det er en fin båt. Men det er noen ting som eg mener de burde utbedre.

Feks:

1. Luken til kalesjen er festet med små skruer til glassfiberen. (Jeg byttet disse med skrue, skive og låsemutter)

2. Plassering av koppholdere er idiotisk

3. Lanternen måtte jeg bytte 2 ganger i løpet av 1 sesong pga den ikke kom opp.

4. Luken i dørken har en dårlig låsemekanisme.

mvh

André

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

Litt klysete sagt men "like everything else in life you get what you pay for". Det er en grunn til at Uttern er billige. Om du vil ha en båt med tynt skrog, som sladder i svinger som slår i motsjø, der alle skruer løsner etter en tid og som er 18 fot fordi baugen har et nebb like langt som halve dekket - så er får du en båt som du kommer til å trives med.

Båtkjøp handler om å kjøpe det man liker. Mange liker D55. Jeg kjøper ikke en slik båt igjen.

Om du vil ha en båt med tynt skrog, som sladder i svinger som slår i motsjø, der alle skruer løsner etter en tid og som er 18 fot fordi baugen har et nebb like langt som halve dekket - så er får du en båt som du kommer til å trives med.

:lol: Ja, dette var ikke noe god P.R. for Uttern d 55 `Bitteliten`, men syntes du tok vel hardt i m.h.t. bauen som var like langt som halve dekket. :wink: Ser det ligger 8 stk. Uttern D55 m/forskjellige motoralternativer hos en større forhandler, som syntes å være vanskelig å få solgt.

Som det blir uttalt her så kommer det ann på hva du samenligner med, og ikke minst hva en som kjøper forventer seg av den aktuelle båt. Samenligner en med en båt som i utgangspunktet er dyrere så vil som regel den billigste fallle igjennom. Kanskje er det lurere å kjøpe en noe eldre båt av en annen type for å få akkurat det en vil ha enn å kjøpe en helt ny og bare bli mellomfornøyd.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Men kva kan eg forvente til kr. 250.000 ink henger? Eg synnes dette er max eg vil betale for ein båt som eg skal bruke i indre Sogn. Eg veit ikkje kor dere bruker båten, men er det på sørlandet eller østlandet så vil nok bruksområde bli noko større. Eg skal bruke båten til å forflytte min familie over sognfjorden og bade på den andre siden. Cruise innover fjorden og slappe av. Det at eg ønsker soveplass er viss mine barn blir lei så kan eg putte dei inn der så dei kan slappe av med nintendo feks. Ellers blir det kanskje litt fisking. Tvilsomt at eg kommer til å kjøre så langt at eg må overnatte.

Eg er litt perfeksjonist og er litt bekymret for dette blå skroget som lett får riper. Nokon seier til meg at det ikkje er noko forskjell mellom kvitt og blått, men det vises meir på blått.

Ønsker innspill og eg må nytte sjansen no da prisene er sterkt redusert :)

Eg har nettopp testet Uttern D55 av ein nabo. Den virker grei, men det var ikkje så god plass inne i båten. Når eg testet båten i bølgene som båten laget sjølv så slo den litt i vatnet, men kva kan eg forvente til kr. 250.000? Kunne ønsket å få nokon gode innspill.

Forelsår at du googler litt og ser etter tester av båter i samme størrelse. merker du feks kan vurdere er Askeladden, AMT, Yamarin, Finmaster, Bella. Vet ikke hva mer du forventer å få ut av et forum enn råd og tips. Det er ingen andre enn du som kan bestemme hva du liker.

Om du er perfeksjonist er mitt klare råd at du bør finne deg noe annet enn Uttern.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg har nå vært eier av en Uttern d55 i en sesong. Synes det er mye båt for pengene og et godt design. Noe dårlig skrueinnfestinger og takluken som av ukjent grunn lekker litt i de værste regnbyger, er små ting som trekker litt ned. Ellers vil jeg sterkt anbefale båten:fishing: :fishing:

Jeg må virkelig si at dette er en altfor tam diskusjon. :cheers: Alt for få følelser i sving. Ingen ekte begeistring, ingen utpreget hat. Seilbåteiere som diskuterer Bavariabåter og slikt pleie å være så mye mer engasjert. Er du i en Seilbåttråd og trenger du bare å si "Bavaria" og så har du hundre innlegg med drapstrusler og korstog. :discuss: Motorbåteiere er så mye mer avbalansert, kald i følelser for sine båter. :cool: Må bare konkludere at "Uttern" er ikke helt det samme som "Bavaria". :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kanskje motorbåtfolk ikke har et så ekstremt stort behov for å uttrykke at sin båt, eller båter man har hatt eller vil ha, er den eneste beste :wink: . Og dermed kun er saklig og fornuftig i sine svar. Mens "pinne-opp-av-gulvet" kapteiner er mye mer engasjerte :wink::lol::lol: ... Kanskje de har vært for mye ute i sterk vind... :lol:

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

.. en dønn vanlig uinteressant båt

Det er jo det ca halvparten av seilere sier om Bavaria. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er jo det ca halvparten av seilere sier om Bavaria.

Hæ......Ikke gjør også denne tråden til en hetsegreie mot Bavaria. Janteloven er sterk. På ti år har salget av Bavarier tidoblet seg. Neppe pga at de er uinteressante. Det samme kan neppe sies om Uttern.

Kom med noe interessant /nytt/spennende rundt denne båten så tipper jeg debatten løftes.

PS har selv ikke Bavaria eller Uttern..............

Tror nok Uttern D55 har fått et noe ufortjent rykte. Svenskbygde båter har av uvisse årsaker aldri slått helt an i Norge hva det enn kan komme av? :wink: Har selv en Ryds, som ikke er av de best utstyrte båter på markedet, men når det gjelder sammenskruing/soliditet (skrangling er fraværende) kan den absolutt anbefales.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...