Jump to content

Kvifor er det så mange her inne som ikkje liker Uttern D55?


peterka

Recommended Posts

Uttern har et skrog som er laget for å gå lett i plan, dvs med liten motor. Forå få til det er V-bunnen relativt grunn, særlig akter på båten.

Skrogformen gir en båt som bærer godt bak, lett legger bauen nedi, slår i bølger og "sladder" i sving. Båten får en relativt stor våt flate og begrenset toppfart.

Båter med dypere V-bunn får mykere gange i sjø, sladder mindre i sving og løfter seg mere ut av vannet,proposjonalt med fartsøkningen. Båt med dyp v-bunn får derved reduset våtflate ved økt fart, og derved lavere motstand i vannet. Fartspotensialet blir derved større.

Uttern vil på grunn av at vanlinjen i litengrad løftes over vannet, sprute opp mye vann, dette kan være sjenerende i motvind/sjø og sidevind/sjø. Her på sørlandet sier vi at disse båtene Uttern og andre med flat bunn, går stygt i vannet. Men det er selvsagt en subjektiv vurdering. :seeya:

Aileen ll

Link to post
  • 1 år senere...

Har hatt Uttern T55 med Mercruiser 1,7 diesel to sesonger og brukt den MYE på Vestlandet- vi er svært fornøyd med båten. God byggeksvalitet - real og bra design. Et par løse skruer har vi skrudd til - greit nok i en innkjøringsperiode!

Dette skroget er produsert i tusenvis - det er velprøvd. Se den svanske siden maringuiden.se med mange brukererfaringer. Moderat V-bunn bak har sine fordeler - gir god bæring og økonomisk drift. Men vi er ikke fjortiser som har kjøpt båten for å hoppe på bølgene. Dette er mer en slags sjø-Volvo. Kjøreegenskapene er gode - krever litt tilvenning - den har sine svake sider i krapp motsjø. Da kan den ha tendens til å slå, hvis man ikke trimmer ned og justerer farten. Å bruke vett og lese sjøen er nok bra i de fleste båter? Vi har montert trimflaps som har gjort problemet minimalt.

Veldig bra med T55 / D55 er det høye fribordet - den vi føler oss alltid trygg ombord. Ellers sier det seg selv at en 18-foter er en liten båt! Dieselmotoren gir overskudd av kraft - og svært behagelig gange i økonomifart.

Ellers: Det er mange bra båter - kos deg med den du har!

Link to post

Hadde en D55 med 1.7 dti fra 2007 og solgte den i år. Skulle gjerne beholdt den, men det ble for mye å ta vare på med 3 båter. Vi var flere som brukte den i ulike aldersgrupper og ulikt bruksmønster som dagsturbåt, overnatting, dykking og vannsport. Jeg var godt fornøyd med båten, både med sjøegenskaper, fart, økonomi og utrustning, men alt er selvfølgelig relativt i forhold til pris. Brukte den 200 timer på 3 sessonger.

Men nå er nok dieselmotorvarienten annerledes, muligens bedre i sjø enn utenbordsmotor, pga motorvekt og plassering.. Samt at den har bedeplattform og ei motorromsluke som gir følelsen av en større båt.

Tidligere i tråden ble det kommentert at bauglanterna ikke kom opp... vel, det er bare å stikke hånda ned i ankerrommet i baugen og vri på sokkelen 1 mm til siden, så kommer den. Litt smuring av platikken må til. Dekksluka sine låsemekanisme fungerer bra den, så lenge man ikke lukker luka i "låst" posisjon på hendlene. Da blir de bøyd...

 

Bakken motor i Drammen har solgt svært mange av disse båtene i løpet av de siste årene. Det synes på antall brukte båter til salgs på finn i år.

 

Avslutter med å sitere han som kjøpte båten av meg: " det er de best anvendte pengene jeg noen gang har gjort".

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt en slik båt 1 år. Og det er en fin båt. Men det er noen ting som eg mener de burde utbedre.

 

Feks:

 

2. Plassering av koppholdere er idioti

 

 

 

 

Dette skjønner jeg godt, spesielt dersom denne var med dieselmotor..

 

Her er koppholdere brukt som motor roms lufting.

Du vil kunne se dette ved å studere disse på nært hold :giggle:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 15 år senere...

Personlig så elsker jeg Uttern D55. Dette er en båt du får mye for pengene for. Nå er jeg bare 16 år og kjøpte båten i fjor. Derfor hadde jeg naturligvis ikke mye penger å rutte med. Fikk en flott daycruiser 2003 mod med en Mercury 115 EFI 2002 mod for 80 000 kr. Til å være en 18 fots båt så er plassen ekstremt bra utnyttet. Jeg får virkelig følelsen av å sitte i en båt på minst 21 fot når jeg kjører. Også skjønner jeg ingenting når jeg ser så mange på det her forumet kommentere på hvor dårlige sjøegenskapene til båten er. Ja, den har ganske moderat V-bunn, men jeg har aldri merket noen slædding i sving eller hopping og slåing i krapp sjø. Jeg bor på Sørlandet og kjører mye utpå åpent hav. I tillegg så har båten et veldig vakkert design, som gjør at den skiller seg tydelig ut utpå fjorden. 

Link to post

Husker for en del år tilbake da jeg så på daycruiser, kikka på Uttern da, men samenliknet med Askeladden var den nok et nivå under både på kvalitet og opplevd kvalitet. samt mindre plass og ikke like bra ergonomi. Prøvde den ikke i sjøen da. Hadde bedre toppfart.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...