Jump to content

Kvifor er det så mange her inne som ikkje liker Uttern D55?

peterka

Recommended Posts

Uttern har et skrog som er laget for å gå lett i plan, dvs med liten motor. Forå få til det er V-bunnen relativt grunn, særlig akter på båten.

Skrogformen gir en båt som bærer godt bak, lett legger bauen nedi, slår i bølger og "sladder" i sving. Båten får en relativt stor våt flate og begrenset toppfart.

Båter med dypere V-bunn får mykere gange i sjø, sladder mindre i sving og løfter seg mere ut av vannet,proposjonalt med fartsøkningen. Båt med dyp v-bunn får derved reduset våtflate ved økt fart, og derved lavere motstand i vannet. Fartspotensialet blir derved større.

Uttern vil på grunn av at vanlinjen i litengrad løftes over vannet, sprute opp mye vann, dette kan være sjenerende i motvind/sjø og sidevind/sjø. Her på sørlandet sier vi at disse båtene Uttern og andre med flat bunn, går stygt i vannet. Men det er selvsagt en subjektiv vurdering. :seeya:

Aileen ll

• 1 år senere...

Har hatt Uttern T55 med Mercruiser 1,7 diesel to sesonger og brukt den MYE på Vestlandet- vi er svært fornøyd med båten. God byggeksvalitet - real og bra design. Et par løse skruer har vi skrudd til - greit nok i en innkjøringsperiode!

Dette skroget er produsert i tusenvis - det er velprøvd. Se den svanske siden maringuiden.se med mange brukererfaringer. Moderat V-bunn bak har sine fordeler - gir god bæring og økonomisk drift. Men vi er ikke fjortiser som har kjøpt båten for å hoppe på bølgene. Dette er mer en slags sjø-Volvo. Kjøreegenskapene er gode - krever litt tilvenning - den har sine svake sider i krapp motsjø. Da kan den ha tendens til å slå, hvis man ikke trimmer ned og justerer farten. Å bruke vett og lese sjøen er nok bra i de fleste båter? Vi har montert trimflaps som har gjort problemet minimalt.

Veldig bra med T55 / D55 er det høye fribordet - den vi føler oss alltid trygg ombord. Ellers sier det seg selv at en 18-foter er en liten båt! Dieselmotoren gir overskudd av kraft - og svært behagelig gange i økonomifart.

Ellers: Det er mange bra båter - kos deg med den du har!

Hadde en D55 med 1.7 dti fra 2007 og solgte den i år. Skulle gjerne beholdt den, men det ble for mye å ta vare på med 3 båter. Vi var flere som brukte den i ulike aldersgrupper og ulikt bruksmønster som dagsturbåt, overnatting, dykking og vannsport. Jeg var godt fornøyd med båten, både med sjøegenskaper, fart, økonomi og utrustning, men alt er selvfølgelig relativt i forhold til pris. Brukte den 200 timer på 3 sessonger.

Men nå er nok dieselmotorvarienten annerledes, muligens bedre i sjø enn utenbordsmotor, pga motorvekt og plassering.. Samt at den har bedeplattform og ei motorromsluke som gir følelsen av en større båt.

Tidligere i tråden ble det kommentert at bauglanterna ikke kom opp... vel, det er bare å stikke hånda ned i ankerrommet i baugen og vri på sokkelen 1 mm til siden, så kommer den. Litt smuring av platikken må til. Dekksluka sine låsemekanisme fungerer bra den, så lenge man ikke lukker luka i "låst" posisjon på hendlene. Da blir de bøyd...

Bakken motor i Drammen har solgt svært mange av disse båtene i løpet av de siste årene. Det synes på antall brukte båter til salgs på finn i år.

Avslutter med å sitere han som kjøpte båten av meg: " det er de best anvendte pengene jeg noen gang har gjort".

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg har hatt en slik båt 1 år. Og det er en fin båt. Men det er noen ting som eg mener de burde utbedre.

Feks:

2. Plassering av koppholdere er idioti

Dette skjønner jeg godt, spesielt dersom denne var med dieselmotor..

Her er koppholdere brukt som motor roms lufting.

Du vil kunne se dette ved å studere disse på nært hold :giggle:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...