aileenll Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Uttern har et skrog som er laget for å gå lett i plan, dvs med liten motor. Forå få til det er V-bunnen relativt grunn, særlig akter på båten. Skrogformen gir en båt som bærer godt bak, lett legger bauen nedi, slår i bølger og "sladder" i sving. Båten får en relativt stor våt flate og begrenset toppfart. Båter med dypere V-bunn får mykere gange i sjø, sladder mindre i sving og løfter seg mere ut av vannet,proposjonalt med fartsøkningen. Båt med dyp v-bunn får derved reduset våtflate ved økt fart, og derved lavere motstand i vannet. Fartspotensialet blir derved større. Uttern vil på grunn av at vanlinjen i litengrad løftes over vannet, sprute opp mye vann, dette kan være sjenerende i motvind/sjø og sidevind/sjø. Her på sørlandet sier vi at disse båtene Uttern og andre med flat bunn, går stygt i vannet. Men det er selvsagt en subjektiv vurdering. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Knurr Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Har hatt Uttern T55 med Mercruiser 1,7 diesel to sesonger og brukt den MYE på Vestlandet- vi er svært fornøyd med båten. God byggeksvalitet - real og bra design. Et par løse skruer har vi skrudd til - greit nok i en innkjøringsperiode! Dette skroget er produsert i tusenvis - det er velprøvd. Se den svanske siden maringuiden.se med mange brukererfaringer. Moderat V-bunn bak har sine fordeler - gir god bæring og økonomisk drift. Men vi er ikke fjortiser som har kjøpt båten for å hoppe på bølgene. Dette er mer en slags sjø-Volvo. Kjøreegenskapene er gode - krever litt tilvenning - den har sine svake sider i krapp motsjø. Da kan den ha tendens til å slå, hvis man ikke trimmer ned og justerer farten. Å bruke vett og lese sjøen er nok bra i de fleste båter? Vi har montert trimflaps som har gjort problemet minimalt. Veldig bra med T55 / D55 er det høye fribordet - den vi føler oss alltid trygg ombord. Ellers sier det seg selv at en 18-foter er en liten båt! Dieselmotoren gir overskudd av kraft - og svært behagelig gange i økonomifart. Ellers: Det er mange bra båter - kos deg med den du har! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Hadde en D55 med 1.7 dti fra 2007 og solgte den i år. Skulle gjerne beholdt den, men det ble for mye å ta vare på med 3 båter. Vi var flere som brukte den i ulike aldersgrupper og ulikt bruksmønster som dagsturbåt, overnatting, dykking og vannsport. Jeg var godt fornøyd med båten, både med sjøegenskaper, fart, økonomi og utrustning, men alt er selvfølgelig relativt i forhold til pris. Brukte den 200 timer på 3 sessonger. Men nå er nok dieselmotorvarienten annerledes, muligens bedre i sjø enn utenbordsmotor, pga motorvekt og plassering.. Samt at den har bedeplattform og ei motorromsluke som gir følelsen av en større båt. Tidligere i tråden ble det kommentert at bauglanterna ikke kom opp... vel, det er bare å stikke hånda ned i ankerrommet i baugen og vri på sokkelen 1 mm til siden, så kommer den. Litt smuring av platikken må til. Dekksluka sine låsemekanisme fungerer bra den, så lenge man ikke lukker luka i "låst" posisjon på hendlene. Da blir de bøyd... Bakken motor i Drammen har solgt svært mange av disse båtene i løpet av de siste årene. Det synes på antall brukte båter til salgs på finn i år. Avslutter med å sitere han som kjøpte båten av meg: " det er de best anvendte pengene jeg noen gang har gjort". Redigert 26.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Jeg har hatt en slik båt 1 år. Og det er en fin båt. Men det er noen ting som eg mener de burde utbedre. Feks: 2. Plassering av koppholdere er idioti Dette skjønner jeg godt, spesielt dersom denne var med dieselmotor.. Her er koppholdere brukt som motor roms lufting. Du vil kunne se dette ved å studere disse på nært hold Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.