Jump to content

Ombygging fra saltvannskjøling til ferskvannskjøling

olews

Recommended Posts

Jeg vurderer å skifte fra saltvannskjøling til ferskvannskjøling. Firmaet Martec i Sverige tilbyr kit som inneholder alt som trengs. Har noen her gjort dette ? Jeg har ikke gjort noe slikt før så jeg er ute etter andres erfaringer med dette. Særlig Martec kit og Yanmar motor. I dag er det jo en saltvannspumpe som pumper saltvann rundt, men etter ombygging må det være to pumper. Hvordan gjøres dette, er det med en ekstra mekanisk pumpe som monteres på motorblokka ? og som drives med remmen ? Eller elektrisk pumpe ?

Noem som har pris på kit i Sverige ? Ser at Maritim selger det, men det er alltid hyggelig med en tur til Göteborg (syns sjefen i huset også) for å shoppe.

Det er også mulig at motoren ikke er så glad i å plutselig komme opp i 90 grader mot tidligere kanskje 40-50 eller knapt nok det. Men tanken på varme i overflod og det mye større salgspotensialet når man kan opplyse en mulig kjøper at motoren er ferskvannskjølt.

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg har montert noen sånne Martec kjølinger.

Den gamle pumpa blir saltvannspumpe, mens det monteres en elektrisk sirkulasjonspumpe.

Det er greit å montere. En ettermiddags jobb.

Ferskvannsfilteret til Martec er av særdeles slett kvalitet. Niplene må byttes for å få det tett.

Får du problemer, er kundeservice hos Martec fraværende. Svarene du får er: "Motoren din er istykker", eller "få en fagmann til å montere". Annenhver gang. Uansett hva du spør om.

Kjøper hos Hjertmann. Har vanligvis rea før jul.

Tusen takk for respons! Hva skulle man gjort uten båtplassen.no ?

Dette ferskvannsfilteret. Jeg fant filteret hos Hjertmans, de har tom anbefaling på web siden. Prisen er omtrent som hos Maritim dvs 15% billigere i Sverige.

Den elektriske sirkulasjonepumpa kobles vel på tenningen til motoren ville jeg tro. Er denne pumpa nok til å drive vannet rundt til varmeapparat rundt i båten eller en varmtvannstank ? Trenger man temperaturmåler på motoren etter denne ombyggingen ?

Betryggende at det ikke var noen komplisert installasjon, det virket heller ikke slik, men det kan fort være uforutsette ting man ikke har tenkt på.

Da blir det nok mekking på Lindøya i vinter!

mvh,

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

• 8 måneder senere...

I løpet av vinteren installerte jeg Martec "byggesettet". Det gikk helt fint, selv om det ikke var plass til å plassere varmeveksleren bak på motoren, men den står godt på skottet ved siden av motoren. Jeg har lagt varmtvannutgangen fra termostat, som egentlig skulle gå direkte til varmeveksler, innom varmtvannstanken. Det meste fungerer, men det blir ikke varmt nok. Jeg kan ta på filteret på utløpet fra termostaten uten å brenne meg, smertegrensen for varmt vann/metall er like over 50 grader, så det er langt igjen til 80. Jeg lurer på om den kula/proppen som skulle inn i den korte slangen (se bilde) kanskje ikke tetter skikkelig ? Andre forslag eller kommentarer.

Motor blir ikke for varm, vann på varmevannstanken blir varmt nok til å vaske opp i.

dsc_1782.jpg

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...