Jump to content

Yanmar 6LPA-STP lekkasje kjølevæske

topa

Recommended Posts

Jeg har en liten lekkasje på kjølevæsken på motoren. Dette ble meldt Yanmar i 2007 som en reklamasjon og jeg hadde besøk av serviceverksted som tittet på saken. Etter mye leting fant de en slangeklemme som vi trodde var årsaken, men i sommer har det fortsatt kommet litt. Problemet er at det er vanskelig å finne stedet det lekker. Siden det kommer så lite så er det selvfølgelig et problem for servemannen å finne dette. Jeg ser under motor at det må komme på SB side. Det er også så trangt at jeg må ta bilder for å sjekke alle steder.

Spørsmål:

Finnes det noe indikatorpapir el.l å tape på motoren for å avgrense området.

Er det noen som har trykktestet et kjølesystem.

Er det noen som har tips.

dscn0617.jpg

Jeg brukte i en tidligere båt vanlig gråpapir som jeg drog under motoren i tre bredder

bakover fra stb til bb for å lokalisere en "umulig" kjølevannslekkasje.

Kjørte en tur med gråpapiret under hele motoren og dro fram lengdene etter endt kjøretur.

Det var kun kommet noen få dråper, men plasseringen på arket røpet fort kilden til lekkasjen.

PS!

Dette er vel fremdeles en garantisak hvis Yanmar ikke fant årsaken til feilen første gangen?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Har snakket med Yanmar i dag og de sa jeg skulle ta opp garantisaken med verkstedet. Verkstedet kontaktet meg også ifjor høst for å høre om det var ok da etter første forsøk på tetting. Avtalen var at jeg skulle kjøre i sommer og se om det fortsatt lakk. Jeg er ikke redd for at dette ikke betraktes som garanti. Både Yanmar og verksted er klare på det og det har jeg på mail.

Fluorisent er et selvlysende fargestoff som bruket til lakasje-indikator. Går en til en forretning som selger fiskeutstyr / sports-utstyr og kjøper en "light stick" kan en bruke dette.

Knekk "light stick" - rist den godt - fyll dette i kjølevannet. :smiley:

http://stud.hsh.no/lu/inf/ingenior/InternationalWelder/Metalurgisk.htm

fluorescens 868

(fluorescence - Fluoreszens f)

De former for luminescens, dvs. for lysutsendelse fra kalde (ikke glødende) stoffer, som opphører momentant når energitilførselen som frembringer luminescensen, stanser. Effekten benyttes f.eks. i forbindelse med sprekksøking med fluoriserende penetrant og ved kjemisk analyse med røntgenstråler (XRF).

Her er en link til pulveret:

http://www.professionalequipment.com/septi...leak-detectors/

Redigert av flex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...