topa Startet 21.September.2008 Del på Facebook Startet 21.September.2008 Jeg har en liten lekkasje på kjølevæsken på motoren. Dette ble meldt Yanmar i 2007 som en reklamasjon og jeg hadde besøk av serviceverksted som tittet på saken. Etter mye leting fant de en slangeklemme som vi trodde var årsaken, men i sommer har det fortsatt kommet litt. Problemet er at det er vanskelig å finne stedet det lekker. Siden det kommer så lite så er det selvfølgelig et problem for servemannen å finne dette. Jeg ser under motor at det må komme på SB side. Det er også så trangt at jeg må ta bilder for å sjekke alle steder. Spørsmål: Finnes det noe indikatorpapir el.l å tape på motoren for å avgrense området. Er det noen som har trykktestet et kjølesystem. Er det noen som har tips. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Jeg har erfaring med denne motoren fra 2000. Jeg klarer ikke å få et bilde av hvor lekkasjen inntrer. Du nevner at den er på SB side. Virker det som om lakkasjen er til varmeveksler (vannvarmer) ? Jeg ser ikke bort fra at du har fått en "avviker". Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Det var en løs slangeklemme på en 5 cm lang slange under turbo som vi trodde var årsaken. Så fant jeg 1 av 4 skruer på termostaten som var løs med synlig lekkasje av kjølevæske. Den blir hvit på blokka når den tørker. Men også etter at denne er skrudd til så er det et annet sted det kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 (redigert) Jeg brukte i en tidligere båt vanlig gråpapir som jeg drog under motoren i tre bredder bakover fra stb til bb for å lokalisere en "umulig" kjølevannslekkasje. Kjørte en tur med gråpapiret under hele motoren og dro fram lengdene etter endt kjøretur. Det var kun kommet noen få dråper, men plasseringen på arket røpet fort kilden til lekkasjen. PS! Dette er vel fremdeles en garantisak hvis Yanmar ikke fant årsaken til feilen første gangen? Redigert 21.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Har samme motor fra 2003 og har lekkasje selv. Har funnet et lite brudd i røret som går i mellom turbo og varmeveksler. Her pipler det litt ut når en får turtall på maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 Har snakket med Yanmar i dag og de sa jeg skulle ta opp garantisaken med verkstedet. Verkstedet kontaktet meg også ifjor høst for å høre om det var ok da etter første forsøk på tetting. Avtalen var at jeg skulle kjøre i sommer og se om det fortsatt lakk. Jeg er ikke redd for at dette ikke betraktes som garanti. Både Yanmar og verksted er klare på det og det har jeg på mail. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 For å lokalisere lekasjen kan du fylle på litt fluorisent - dette er et pulver som du tilsetter kjølevannet - er helt ufarligt - men du vil med en gang se hvor lekasjen er. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Hva slags stoff er det og hvor kan det kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 (redigert) Fluorisent er et selvlysende fargestoff som bruket til lakasje-indikator. Går en til en forretning som selger fiskeutstyr / sports-utstyr og kjøper en "light stick" kan en bruke dette. Knekk "light stick" - rist den godt - fyll dette i kjølevannet. http://stud.hsh.no/lu/inf/ingenior/InternationalWelder/Metalurgisk.htm fluorescens 868 (fluorescence - Fluoreszens f) De former for luminescens, dvs. for lysutsendelse fra kalde (ikke glødende) stoffer, som opphører momentant når energitilførselen som frembringer luminescensen, stanser. Effekten benyttes f.eks. i forbindelse med sprekksøking med fluoriserende penetrant og ved kjemisk analyse med røntgenstråler (XRF). Her er en link til pulveret: http://www.professionalequipment.com/septi...leak-detectors/ Redigert 23.September.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.