fjordÅl Startet 22.September.2008 Link til dette innlegget Startet 22.September.2008 hei! har ein 1986 mod yamaha på ein skibsplast 14. ganske kort tid etter at eg fekk båten skulle eg på festival. festivalen va på andre sida av fjorden (ca 10km). eine vegen va vi 4stk og litt for hard på gassn, (nestn full) tilbake var vi 5. på denne turen brukte eg 25 L bensin . er det mykje? kan det ha noko med tiltinga å gjere? motoren har gått i vranglås så kan ikkje heve/senke den. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Janoho Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Det høres helt normalt ut. Motoren er jo gammel 2 takter også så det er vel ikke blant de mest økonomiske. Jon Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Såvidt jeg husker så bel det ikke solgt Yamaha 55hk i 1986 , har du bilde av motoren..? Vil tro årsaken til høyt forbruk kan være mye last i båten og kanskje ikke helt optimal propell...? (Man bør alltid ha en "festivalpropell" i bakhånd) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 25 liter på 20 kilometer blir vel sånn omtrent 2,3 liter per n.mil og det er nokså mye etter min mening. På min "gamle" 115hk to-takter brukte jeg ca 1 liter per n.mil ved marsjfart og på min nye 90hk fire-takter er forbruket ca 0,6 liter per n.mil. RPM på 4/4500 mens full fart 5500 RPM. Blir noen kroner i sesongen ved en pumpepris på 14 kroner literen samt 2%olje! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Synes nå det hørtes veldig mye ut jeg da men..... 25 liter på 11 nautiske mil (20km.) med en 55 HK'er Yamaha (som atpåtill ikke hadde helt full gass) virker veldig mye... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
fjordÅl Svart 22.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) då har vi konkludert med at han bruka mykje bensin, men det eg ville var jo å få råd om kva eg kan gjera og kva som er galt. her er båt /m motor . Redigert 22.September.2008 av fjordÅl (see edit history) Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
ivar Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Vil tippe den motoren der er 78 eller 79 modell... Og båten er nok det samme. Rart hvor mye nyere gamle båter og motorer blir etter å skiftet eier noen ganger... Hva slags propell har du på, og sleit du fælt for å komme i plan...? Hva slags fart får du? Skulle også helst hatt turtall, men du har vel neppe turteller...? Du sier tilten har gått i vranglås, mener å huske at på disse motorene så løser tiltlåsen ut når gearet settes i revers. Hva slags hull står tiltepinnen i? En kamerat av meg hadde samme båt/motor. Han sa det funket bra med en alu plate montert på kavitasjonsplata, ble mye lettere å få i plan da. Redigert 22.September.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Den motoren er garantert ikke '86 modell. På den tiden var motorene fra 30-90 hk av den "nye" 3 syl utgaven. De kom med autolube og nye dekaler rundt 86-87, og da hadde den "nye 3-syl'en allerede vært på på markedet i noen år med tradisjonell oljeblanding i bensinen. Jeg tipper også den motoren på bildet er fra rundt 78-80 mod som Ivar sier i innlegget over. '86 Modell er den garantert ikke Redigert 22.September.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mortenkri Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Den motoren er garantert ikke '86 modell. På den tiden var motorene fra 30-90 hk av den "nye" 3 syl utgaven. De kom med autolube og nye dekaler rundt 86-87, og da hadde den "nye 3-syl'en allerede vært på på markedet i noen år med tradisjonell oljeblanding i bensinen. Jeg tipper også den motoren på bildet er fra rundt 78-80 mod som Ivar sier i innlegget over. '86 Modell er den garantert ikke Det er vel ikke helt riktig, tror de ga seg med å lage 55 hk (2 sylinder u/autolube) i ca. 1995 ( de kalte den litt billigere serien for origian). Har sett flere båter tilsalgs med motorer på nitti tallet. En vanlig motor på GH 460. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 F.eks. denne her Yamaha 55 hk Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Ser av annonsen som trådstarter refererer til at båten er laget i 1990 hvilket er godt gjort siden båten ifølge produsenten Skibsplast ble produsert i perioden 1971 til 1989. http://www.skibsplast.no/index.php?m=model..._old&meny=5 Kunne vært interessant om trådstarter informerte om hva det står på eventuelle produksjonsplater på båt og eller motor? I følge specen fra Skibsplast så er båten godkjent for maks 40hk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Men da med annen utforming av deksel og andre dekaler, er i allefall ingen tvil om at trådstarters motor ikke en noen 86 modell. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hans-Petter Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 jeg har hatt en lik motor på en rana 17 og den brukte ganske mye bensin , jeg følte at jeg måtte fylle hver gang jeg skulle ut en liten tur. men denne motoren starter så lenge den får bensin ,jeg hadde aldrig problemer med den. Sitér dette innlegget Link to post
fjordÅl Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 liten oppsumering: propellen veit eg eigentleg ikkje materiale men tipper aluminium, er ikkje det den orginale ofte er? (forige eigar sa ikkje noko om propellendring) Har ikkje problem med å komme i plan anna enn når eg ha 3 bak og to framme, da må eg lene meg fram. hadde 55 eller 60 gps km/t men det var før tiltn hadde låst deg så veit ikkje kor den var no. no trur eg den står i nest nederst elle midten. når eg kjøyrer står det ganske mykje vatn ut frå sida, ikkje berre bak båten. dette har vel noke med tilting å gjera. på plata på motoren prøvde eg og ein kompis å finne ut årstallet ved hjelp av denne: liste vi var i tvil om det sto J eller U (1986 eller 1999) men fann ut at det umulig kunne vera 1999. tidlegare eigar hadde hatt motoren på service og der trudde dei motoren var frå sluttn på 80-talet. produksjonsplata på båten har eg ikkje funne eller prøvd å finne, men veit at båten er laga for 40hk men hekken har blitt endra for å tåle denne motoren. håpar dette er til hjelp Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
fjordÅl Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 ser no at på lista over årsmodellar har 2 U-ar. den eine er 1978. kanskje dette er alderen på båten. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
ivar Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Hvis du tar av propellen så står dimensjonene som regel stemplet inn i navet. Vil tippe det er noe sånt som 10.5x14" Men hvis propellen er gammel så er den kanskje såpass tært at nr er uleselig. Du nevner mye vannsprut, kommer den ut bak ved motoren? Hvor høyt ligger da kavitasjonsplata i forhold til bunnen av båten? Bør ligge sånn ca i flukt. Dersom motoren står for dypt så vil det sprute opp masse vann fra stammen, noe som hefter på farta. Husker at båten til kameraten min var veldig treg å få i plan, mulig han hadde større propell. Motoren hans var i tillegg "hobbytrimmet" av forrige eier - toppakning tatt bort og erstattet med bengalac, stilt på ekstra fortenning samt "justert" hoveddysene i forgassern med grovt verktøy. Tvilsomt om de gav noe særlig mer futt, men den ble iallefall tyngre å starte :D. Motoren oppløste seg i sine enkelte faktorer etter en lengre kappkjøring. Kameraten kjøpte da en ny 60hk Yamaha - men da gikk båten i oppløsning istedet. Dagens mimring... :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fjordÅl Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 det kjem berre normal vannsprut ut bak, men på sida av båten. vannspruten startar den siste meteren på båtlengda og går rett ut. du pratar om å få båten i plan men det er ikkje noko problem for meg. faktisk var det nokon som sa at han gjekk overaskande raskt i plan. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Polarn Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Det er jo bare å prøve ut det. Båten er tiltet for høyt når den begynner å hoppe, eller som å kjøre på bølger på flatt vann. Når den er innstillt på rett før den begynner å hoppe har du maksimal planingsvinkel på båten din. Det kan høres ujt som din er vinklet for lavt, men det er forskjellig fra båt til båt. PRøv å tilte den høyere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
fjordÅl Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 det er eine problemet. han har låst seg slik at eg ikkje kan tilte han i det heile. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
fjordÅl Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) men er det nokon som veit om det er noko problem å montera turteller til denne motoren pga alder? eller om da i det heile tatt er mogleg. Redigert 24.September.2008 av fjordÅl (see edit history) Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
ivar Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Fullt mulig å montere turteller, må bare være en som kan stilles inn på rett antall pulser for den motoren. Vet ikke om det også gjelder 55hk'en men på eldre 40hk Yamaha har jeg hørt om flere som har erfart at uorginale ikke funker 100% (Prøv å søk på ordet turteller, av brukernavn helge) Når du sier motoren låser seg, får du ikke vippet den opp i hele tatt? Eller er vippemekanismen treg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fjordÅl Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 får ikkje vippa opp i det heile. Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Jon-Kåre Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 For å tilte opp min mercury måtte jeg sette den i gir fremover og skyve gassen til fullt pådrag. Da kunne jeg vippe opp motoren. Eller var det bakover??? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
kimosabi Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 For å tilte opp min mercury måtte jeg sette den i gir fremover og skyve gassen til fullt pådrag. Da kunne jeg vippe opp motoren. Eller var det bakover??? Vanligvis så holder det å bare sette den i gir. Gassen har ingenting med tiltmekanismen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Mener å huske at det er samme mekanisme på 55hk'en. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.