Jump to content

høyt bensinforbruk på yamaha 55


fjordÅl

Recommended Posts

hei!

har ein 1986 mod yamaha på ein skibsplast 14. ganske kort tid etter at eg fekk båten skulle eg på festival. festivalen va på andre sida av fjorden (ca 10km). eine vegen va vi 4stk og litt for hard på gassn, (nestn full) tilbake var vi 5. på denne turen brukte eg 25 L bensin :drink: . er det mykje?

kan det ha noko med tiltinga å gjere? motoren har gått i vranglås så kan ikkje heve/senke den.

båt er båt

Link to post

Såvidt jeg husker så bel det ikke solgt Yamaha 55hk i 1986 , har du bilde av motoren..?

 

Vil tro årsaken til høyt forbruk kan være mye last i båten og kanskje ikke helt optimal propell...? (Man bør alltid ha en "festivalpropell" i bakhånd)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

25 liter på 20 kilometer blir vel sånn omtrent 2,3 liter per n.mil og det er nokså mye etter min mening. På min "gamle" 115hk to-takter brukte jeg ca 1 liter per n.mil ved marsjfart og på min nye 90hk fire-takter er forbruket ca 0,6 liter per n.mil. RPM på 4/4500 mens full fart 5500 RPM. Blir noen kroner i sesongen ved en pumpepris på 14 kroner literen samt 2%olje!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vil tippe den motoren der er 78 eller 79 modell... Og båten er nok det samme. Rart hvor mye nyere gamle båter og motorer blir etter å skiftet eier noen ganger...

 

Hva slags propell har du på, og sleit du fælt for å komme i plan...?

Hva slags fart får du? Skulle også helst hatt turtall, men du har vel neppe turteller...?

 

Du sier tilten har gått i vranglås, mener å huske at på disse motorene så løser tiltlåsen ut når gearet settes i revers. Hva slags hull står tiltepinnen i?

 

En kamerat av meg hadde samme båt/motor. Han sa det funket bra med en alu plate montert på kavitasjonsplata, ble mye lettere å få i plan da.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den motoren er garantert ikke '86 modell. På den tiden var motorene fra 30-90 hk av den "nye" 3 syl utgaven. De kom med autolube og nye dekaler rundt 86-87, og da hadde den "nye 3-syl'en allerede vært på på markedet i noen år med tradisjonell oljeblanding i bensinen.

 

Jeg tipper også den motoren på bildet er fra rundt 78-80 mod som Ivar sier i innlegget over. '86 Modell er den garantert ikke :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Den motoren er garantert ikke '86 modell. På den tiden var motorene fra 30-90 hk av den "nye" 3 syl utgaven. De kom med autolube og nye dekaler rundt 86-87, og da hadde den "nye 3-syl'en allerede vært på på markedet i noen år med tradisjonell oljeblanding i bensinen.

 

Jeg tipper også den motoren på bildet er fra rundt 78-80 mod som Ivar sier i innlegget over. '86 Modell er den garantert ikke :smash:

 

Det er vel ikke helt riktig, tror de ga seg med å lage 55 hk (2 sylinder u/autolube) i ca. 1995 ( de kalte den litt billigere serien for origian). Har sett flere båter tilsalgs med motorer på nitti tallet. En vanlig motor på GH 460.

Link to post

Ser av annonsen som trådstarter refererer til at båten er laget i 1990 hvilket er godt gjort siden båten ifølge produsenten Skibsplast ble produsert i perioden 1971 til 1989.

 

http://www.skibsplast.no/index.php?m=model..._old&meny=5

 

Kunne vært interessant om trådstarter informerte om hva det står på eventuelle produksjonsplater på båt og eller motor?

 

I følge specen fra Skibsplast så er båten godkjent for maks 40hk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

liten oppsumering:

propellen veit eg eigentleg ikkje materiale men tipper aluminium, er ikkje det den orginale ofte er? (forige eigar sa ikkje noko om propellendring)

Har ikkje problem med å komme i plan anna enn når eg ha 3 bak og to framme, da må eg lene meg fram.

hadde 55 eller 60 gps km/t men det var før tiltn hadde låst deg så veit ikkje kor den var no. no trur eg den står i nest nederst elle midten. når eg kjøyrer står det ganske mykje vatn ut frå sida, ikkje berre bak båten. dette har vel noke med tilting å gjera.

på plata på motoren prøvde eg og ein kompis å finne ut årstallet ved hjelp av denne: liste vi var i tvil om det sto J eller U (1986 eller 1999) men fann ut at det umulig kunne vera 1999. tidlegare eigar hadde hatt motoren på service og der trudde dei motoren var frå sluttn på 80-talet.

produksjonsplata på båten har eg ikkje funne eller prøvd å finne, men veit at båten er laga for 40hk men hekken har blitt endra for å tåle denne motoren.

håpar dette er til hjelp

båt er båt

Link to post

Hvis du tar av propellen så står dimensjonene som regel stemplet inn i navet. Vil tippe det er noe sånt som 10.5x14" Men hvis propellen er gammel så er den kanskje såpass tært at nr er uleselig.

 

Du nevner mye vannsprut, kommer den ut bak ved motoren? Hvor høyt ligger da kavitasjonsplata i forhold til bunnen av båten? Bør ligge sånn ca i flukt. Dersom motoren står for dypt så vil det sprute opp masse vann fra stammen, noe som hefter på farta.

 

Husker at båten til kameraten min var veldig treg å få i plan, mulig han hadde større propell. Motoren hans var i tillegg "hobbytrimmet" av forrige eier - toppakning tatt bort og erstattet med bengalac, stilt på ekstra fortenning samt "justert" hoveddysene i forgassern med grovt verktøy. Tvilsomt om de gav noe særlig mer futt, men den ble iallefall tyngre å starte :D. Motoren oppløste seg i sine enkelte faktorer etter en lengre kappkjøring. Kameraten kjøpte da en ny 60hk Yamaha - men da gikk båten i oppløsning istedet. Dagens mimring... :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er jo bare å prøve ut det. Båten er tiltet for høyt når den begynner å hoppe, eller som å kjøre på bølger på flatt vann. Når den er innstillt på rett før den begynner å hoppe har du maksimal planingsvinkel på båten din. Det kan høres ujt som din er vinklet for lavt, men det er forskjellig fra båt til båt. PRøv å tilte den høyere.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Fullt mulig å montere turteller, må bare være en som kan stilles inn på rett antall pulser for den motoren. Vet ikke om det også gjelder 55hk'en men på eldre 40hk Yamaha har jeg hørt om flere som har erfart at uorginale ikke funker 100% (Prøv å søk på ordet turteller, av brukernavn helge)

 

Når du sier motoren låser seg, får du ikke vippet den opp i hele tatt? Eller er vippemekanismen treg?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

For å tilte opp min mercury måtte jeg sette den i gir fremover og skyve gassen til fullt pådrag. Da kunne jeg vippe opp motoren. Eller var det bakover??? :crazy::crazy::crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...