Mulligan Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Tror rett å slett folk med disse typer båter ikke eier sunnfornuft, De bryr seg ikke. Sånn er det bare. Hvis noen har problemer i deres kjølvann, er det dem uvedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hva vet vi om førers nautiske kompetanse? Ingenting, absolutt ingenting! Hva vet vi om krav som stilles til en fører av en båt på 50 fot (nevnt av trådstarter som mulig størrelse på båten)? Hvis jeg husker riktig så skal han ikke ha båtførerbevis, men kystskippersertifikat? Har han det? Jeg har ikke peiling, men kanskje, eller kanskje ikke? Og sånn kan vi spekulere til solen går ned ikke bare her, men også der, hvor enn det er! I mellomtiden kan vi glede oss over at i sommer har antall skader meldt til forsikringsselskapene gått ned med 30% eller noe sånt, stikk i strid med all den skremselpropaganda som en del "eksperter" her har prediket, og bra er det, nedgangen i skader mener jeg! I mellomtiden kan vi "glede" oss over alle ekspertenes sunne holdninger som; bruk hagle, senk båten osv osv Er så flott atte! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg tror det har med manglende ferdigheter og dårlige holdninger. Nesten slik at Princess importøren skulle vært tipset om dette slik at de kan ta litt tak. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) "glede" oss over alle ekspertenes Jøss. Er det to av dem nå. Er uenig i bestryking, vedring osv. Men her nytter det ikke med noe beviser eller sertifikater av noe slag. De bryr seg simpelthen ikke. Jeg kjenner noen av dem. Men en god del av de vil forsvinne når børsene virkelig stuper fremover. De med gamle familiepenger de har fått vil fortsette som før. Presisering: De aller fleste oppfører seg høvisk. Redigert 22.September.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Man kan liksom ikke kjøre etter for å snakke til ham, tar du poenget? ET Joda. Det er det beste man kan gjøre. Kjøre etter, rope stopp stopp og tute med hornet helt til han stopper. Når han tilslutt stopper, så borde han og fortell hvor landet ligger. Ta med noe mat og drikke, og velt utover i hans båt, og fortell at sånn ser det ut i småbåter som han passerer. Til avslutning kaster du hekksjøgeneralen på sjøen. Men, dersom synderens kropp er like stor som egoet hans har du da skapt en enda større bølge... Fra spøk til alvor: Tror ikke det finnes noen løsning på hekkbølgeproblematikken... Nå som kardemommeloven ikke lengre virker på sjøen, får hver og en sørge for at båten er klar for tsunamier... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Jeg tror at slike passeringer som neppe er bare oppspinn selv om enkelte hevder å ikke sett noe til dette på "årevis"... Noen ser dette tydligvis og de føler ubehag etter slike episoder og det har jeg full respekt for... Jeg tror at slike episoder oppstår på grunn av unvitenhet og usikkerhet hos førerne av slike "store" båter.... Uvitenhet om den ugang slike hekkbølger kan skape for midre farkoster og usikkerhet på grunn av manglende tillit til egen ferdighet.... En skal vel ikke bla lenger tilbake til en Fairline eller hva det var som grunn av egen usikkerhet til egen navigasjonskunnskap fulgte etter en lokalkjent båt. Dette fikk konskevnser på en slik måte at det kun var nebbet som gikk klar av vannskorpen etter et besøk hos moder jord.. Selv har jeg ved flere anledninger sett (selv om jeg ikke bor ved sjøen) at større båter ønsker å passere så nært som mulig selv om det er helt hav av plass, gunnen kan vel ikke være noe annen enn at de antar at der er det en sikker led og dermed har en kavlitetsikring av sine egne ferdigheter.... Er det fler båter som går etter hverandre så skal det ennå mere til at de velger en annen kurs, siden de nok er ennå mere usikker på sin egen kunnskap.. Så jeg tror ikke vi skal henge ut slike førere, mangel på kunnskap og tillit til egne ferdigheter er ikke noe en skal kimse av... Så jeg tror nok at vi må leve disse som "kjører" sin båt på sjøen.... de vet neppe særlig bedre.... og mistanken bli ikke akkuart mindre når dette fleipes bort med cognac og cigar. Redigert 22.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 En skal vel ikke bla lenger tilbake til en Fairline eller hva det var som grunn av egen usikkerhet til egen navigasjonskunnskap fulgte etter en lokalkjent båt. Godt poeng, og det har vel heller aldri vært tvil om at føreren, en reder fra Ålesund, hadde all den nautiske formelle kompetanse som båtens størrelse tilsa! Så vidt jeg husker var båten så stor at det betyr kystskippersertifikat. http://www.havna.com/wip4/search/detail.ep...2744&c=5867 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) å tro at folk som har brukt mange millioner på båt faktisk ikke er klar over \vet at båten de KJØRER lager store hekkbølger , synes jeg virker dumt. hvem i alverden kjenner ikke til ca hvor mye bølger båten lager i forskjellige farter?? jeg kjenner ikke en kjeft som jeg ville tro slikt om. da må de rett og slett være dumme. men at noen gir f... i de som måtte tryne i disse bølgene , ja det er helt sikkert. Redigert 22.September.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Er det misunnelsen eller hekkbølgene som plager dere mest? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bellen Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Å peke på misunnelse er alltid ett dårlig argument. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hadde en lignende opplevelse i Larkollensundet på søndag. Denne prinsessen kom FORT bakfra. Jeg hørt bare et brøl, og så var den forbi. Heldigvis holdt den litt avstand, men hekksjøen var såpass ille at jeg surfet på bølgene til jeg var ganske nærme moloen på Støtvig, for de som er lokalkjent. Hekksjøen kom såpass kjapt at jeg ikke hadde lyst til å snu og sette baugen i mot. Det hadde rett og slett medført MYE verre husking enn det vi tross alt fikk. Rakk så vidt å få opp telefonen og knipse et bilde av synderen. Det ser kanskje ikke så ille ut her, men det fosset godt rundt baugen på den. (hmm, skulle gjerne ha hatt litt større bilde, men det ble krympet automatisk ) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Å peke på misunnelse er alltid ett dårlig argument. Ja kanskje, men det virker som om Princess har blitt et navn på all uvettig kjøring med båter over 40 fot og helst med flybridge, samme om det er fairline eller viksund eller hva det måtte være. Og i tillegg kommer alle i 30 knop og helst en halvmeter unna. Noe overdrivelse er jeg sikker på at det er her Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Seiljåtten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Er det misunnelsen eller hekkbølgene som plager dere mest? Det er vel ikke følelsen av misunnelse som kommer som lyn fra knallblå himmel når man nesten tar en eskimorulle med snekka. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Er det misunnelsen eller hekkbølgene som plager dere mest? Jeg tror det er mangelen på evne til å sette seg i andre mennekers situasjon som eventuelt skulle kunne irritere andre... Personlig så finner jeg ikke slike mennesker verdig til å la seg irritere over engang, så derfor velger jeg å ta dem i forsvar. Nå kan selvsagat mangelen på evne til å sette seg inn andre mennersker situasjon her slå begge veier, og det er meget mulig at de av oss som reagerer på slik føring av båt ikke har denne evnen... Personlig så finner jeg det vanskelig å sette meg inn og ikke minst føle meg hjemme i en situsjon hvor det anses som helt greit å påføre andre båter unåødige belasninger i form av hekksjø, men alle er forkjellig her... noen finner dette enkelt og gjerne fleiper det vekk med misunnelse og cigarer mens andre ikke... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Er det misunnelsen eller hekkbølgene som plager dere mest? Misunnelsen, uten tvil! Hekkbølgene er jo bare gøy å hoppe på! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) åhvem i alverden kjenner ikke til ca hvor mye bølger båten lager i forskjellige farter?? jeg kjenner ikke en kjeft som jeg ville tro slikt om. da må de rett og slett være dumme. men at noen gir f... i de som måtte tryne i disse bølgene , ja det er helt sikkert. Vet ikke hvilken erfaring du har med å kjøre båt i denne størrelsen. Min erfaring er at jo større båt - jo høyere opp sitter man - jo vanskeligere er det både og se størrelsen på egen sjø og hvilken effekt det har på andre. Og sitter man inne på en stor Princess eller andre båter har man ikke mye utsyn på hva som skjer aktenfor tvers. Det krever en del oppmerksomhet og øving for å forstå effekten av egen sjø. Og tenker man ikke at man i utgangspunktet kan skremme vettet av folk er det ikke sikkert at man tar seg tiden til å lære seg hvordan egne bølger påvirker omgivelsene Redigert 22.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 å tro at folk som har brukt mange millioner på båt faktisk ikke er klar over \vet at båten de KJØRER lager store hekkbølger , synes jeg virker dumt. hvem i alverden kjenner ikke til ca hvor mye bølger båten lager i forskjellige farter?? jeg kjenner ikke en kjeft som jeg ville tro slikt om. da må de rett og slett være dumme. men at noen gir f... i de som måtte tryne i disse bølgene , ja det er helt sikkert. Snakket med en, forøvrig kjempe hygglig fyr i sommer. De har en 42 foter som gjør i overkant av 30 knop. Han fortalte at de hadde pasert en seilbåt hvor konen sto og hyttet med neven. Han skjønte ikke hva han hadde gjort feil. De hadde jo sakket ned til rundt 14 knop rett før de passerte. Ble stille da jeg forklarte han at det vel var det værste fartsområde hans båt gikk i. og at det hadde vært bedre om han holdt planingsfart eller redusert ned til 7 knop. Forøvrig så var dette i åpent farvann. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jøss, det var først nå jeg forsto at det ikke bare var et tilfeldig tullebilde du har lagt ut.. Slike kommentarer undebygger jo bare mistanken jeg har om mangelen på....... Når kompetansen glimrer med sitt fravær så tar en personen.... helt som forventet i grunnen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hei hei, skjønn at jeg kødder med dere da, det er vel ingen som liker å velte i hekkbølger men hvor mange tusen innlegg skal vi ha rundt dette egentlig? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 men hvor mange tusen innlegg skal vi ha rundt dette egentlig? Enda et? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hadde en lignende opplevelse i Larkollensundet på søndag. Denne prinsessen kom FORT bakfra. Hvor stor avstand vil du anslå at det er mellom denne båten og deg ved passeringsøyeblikket og hva mener du bør være minsteavstand for å passere en annen båt når man med en større båt går i planingsfart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) En jeg kjenner ble forbikjørt på samme måte på innsiden av Hjelteskjæret, den episoden resulterte i at en halv ferdig konsumert halvliter av beste kvalitet endte midt i skutesiden på denne Princessen. Alkoholmisbruk vil kansje noen si... Jeg tror Princessen gjorde lurt i å ikke stanse da... Avstanden mellom Hjelteskjæret og land er 60m, man kan da anta at avstanden til den passerende båten er 10-20 meter maks og her kan man ikke endre på kursen... Redigert 22.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hvor stor avstand vil du anslå at det er mellom denne båten og deg ved passeringsøyeblikket og hva mener du bør være minsteavstand for å passere en annen båt når man med en større båt går i planingsfart? Jeg er ikke noe særlig god til å anslå avstander. Derfor skal jeg ikke gjette her heller. Men jeg kunne nok nådd fram om jeg hadde kastet en halvfull boks jeg også tenker jeg. Det var så vidt den verste skumtoppen fikk lagt seg før bølgene traff oss. Og akkurat der i Larkollensundet er det såpass trangt, og ofte mange små joller utpå, så der synes jeg faktisk såpass store båter bør gå utenom når de går i den farten denne gjorde. Jeg så at en annen stor cruiser gjorde akkurat det, og da sjenerte den ingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.