Bitteliten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Jeg kjører i gjerne i planingsfart gjennom Larkollen sundet så lenge det er relativt moderat trafikk. Om det er småjoller ute så slakker vi av. Men om folk ligger og fisker midt i leia (som enkelte ser ut til å ha som hobby) så holder vi god avstand - men slakker ikke av. Er det joller med unger i tar vi alltid hensyn og slakker av til 6-7 knop. Vi holder så stor avstand vi kan - minst 50 meter. Om ikke slakker vi av. Jeg tror - men vet ikke - at vår båt lager mindre bølger enn Princessene. Redigert 22.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg tror - men vet ikke - at vår båt lager mindre bølger enn Princessene. Jeg tror - men vet ikke - at vår båt lager mindre bølger enn de beryktede Sollux'ene. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hifo Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Vet ikke hvilken erfaring du har med å kjøre båt i denne størrelsen. Min erfaring er at jo større båt - jo høyere opp sitter man - jo vanskeligere er det både og se størrelsen på egen sjø og hvilken effekt det har på andre. Og sitter man inne på en stor Princess eller andre båter har man ikke mye utsyn på hva som skjer aktenfor tvers. Det krever en del oppmerksomhet og øving for å forstå effekten av egen sjø. Og tenker man ikke at man i utgangspunktet kan skremme vettet av folk er det ikke sikkert at man tar seg tiden til å lære seg hvordan egne bølger påvirker omgivelsene har ingen erfaring med så store båter. men må du virkelig reise deg opp og se bølgene før du innser at båten din faktisk lager bølger? store båter lager store bølger. grovt sagt så er det vel ikke værre enn det. men klart folk kan gjøre feil og glemme seg ett øyeblikk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BEG Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg er ikke noe særlig god til å anslå avstander. Derfor skal jeg ikke gjette her heller. Men jeg kunne nok nådd fram om jeg hadde kastet en halvfull boks jeg også tenker jeg. Det var så vidt den verste skumtoppen fikk lagt seg før bølgene traff oss. Og akkurat der i Larkollensundet er det såpass trangt, og ofte mange små joller utpå, så der synes jeg faktisk såpass store båter bør gå utenom når de går i den farten denne gjorde. Jeg så at en annen stor cruiser gjorde akkurat det, og da sjenerte den ingen. Mulig bildet lyver Men, bølgene har ikke nådd deg ennå, til tross for at passerende båt er laaangt unna. Ikke ser jeg skumtopper i nærheten. Ikke ser bølgene avskrekkende ut heller, kunne kanskje valgt å ta dem inn bakfra om man la kursen litt mot styrbord? Kjølevannsstripen tyder på at ølbokskastingen hadde vært bortkastet. Men, som sagt, bildet kan lyve. For egen del tillater jeg meg å hevde at mange skrekkhistorier bærer preg av "kos med misnøye", uten dermed å hevde at ikke idiotkjøring forekommer. Et tips til de som har opplevd å ha bli passert på mindre enne 5 meters avstand av en 40-foter i 20 knop; Sjekk bredden på båsen i båthavna, så ser man lettere hva 3, 4 eller 5 meter virkelig er. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg tror det er mangelen på evne til å sette seg i andre mennekers situasjon som eventuelt skulle kunne irritere andre... Personlig så finner jeg ikke slike mennesker verdig til å la seg irritere over engang, så derfor velger jeg å ta dem i forsvar. Helt enig Sydvesten og jeg brukte ikke tid på en gang og kommentere cigarrene Forøvrig så tror jeg dette skjer stort sett hele tiden uavhengig av hva slags båt en har. Ofte om det er vindstille så ligger en midt i Oslo fjorden og dupper. Ofte kommer det både store og små båter som kjører kloss inntil selv om de har et hav og ta av, hekkbølger eller ikke. Det har nok med fartsleden i det store og hele. Dette gjelder også pinnebåter som går for motor. Jeg kjører i gjerne i planingsfart gjennom Larkollen sundet så lenge det er relativt moderat trafikk. Om det er småjoller ute så slakker vi av. Vi holder så stor avstand vi kan - minst 50 meter. Om ikke slakker vi av. Jeg tror - men vet ikke - at vår båt lager mindre bølger enn Princessene. Hekkbølgene er nok de samme Og kan virke ganske tøffe på gyngebåtene. For egen del holder jeg lengere avstand dersom vedkommende ligger i ro men er det en båt i fart så er det ofte at 50 m blir resultatet og som du sa i et tidligere innlegg, er det joller eller mange unger ombord så er en særs oppmerksom. Sitter en under flybridge uansett om det er en Princess eller annet så blir oppleves situasjonen anderledes enn i en DC eller snekke. Har faktisk flere ganger ligget på siden av leden og slappet av og har notert meg at det blir store hekkbælger av Kiel fergen også om den passerer 200 m med sjøen inn på siden. Min erfaring er at Princess eiere ikke er dårligere enn andre båteiere. Det er nok heller slik at det er flere Princesser i sjøen og av den grunn så får disse kapteinene så hatten passer. Det er synd men...... Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
EIRINA Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Sånne folk burde gå med hjelm pga Hakkespetten ikke tar feil Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 he he he, skjelden hakkespetten tar feil må vite Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
kes Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Etter mitt skjønn mange tullete og og helt sakesløse innlegg som forteller mer om forfatteren enn om saken. Alle båter som gjør fart gjennom vannet kreerer hekkbølger av varierende størrelse og frekvens. De som ikke tåler bevegelse i båten når de befinner seg på sjøen får heller kjøpe en bobil og ta landeveien fatt. Så over til saken: Jeg har selv en Princess, riktignok ikke en stor Princess, jeg har bakgrunn som yrkessjømann (sjøkaptein), har hatt fritidsbåt i 35 år med en brukstid med overnatting på mellom 90 og 100 dager i året. Jeg er og har alltid vært svært (overdrevent sier mange) hensynsfull når jeg befinner meg i nærheten av mindre båter eller gjenstander som kan føle ubehag eller ta skade av min båtbruk. Min erfaring er følgende: Når jeg er i ferd med å innhente en annen båt legger jeg alltid opp til en passeringsavstand på minst 50 til 100 m hvis farvannet tillater dette. Hvis det ikke lar seg gjøre, slakker jeg ned til samme fart som den forankjørende inntil passering kan skje. I ni av ti tilfeller opplever jeg at det forankjørende endrer kurs til min passeringsside slik at de 50-100 m knappes stadig inn. Dette resulterer ofte i at jeg må svinger over til motsatt side for få en forsvarlig passeringsavstand. Og hva skjer da med mine hekkbølger? Jo, det som i utgangspunktet for den passerende ville ha fortonet seg som slake hekkbølger fra en 50-100 m avstand diagonalt inn på hans kurs, blir nå krappe store bølger. Siden jeg har større fart enn den som passeres, vil mine hekkbølger ta han igjen rett i ræven og skape kaos ombord. Og hvem får skylden for kaoset? Selvfølgelig meg. I de tilfellene hvor jeg har hatt anledning til å snakke med vedkommende spør jeg alltid hvorfor de endret kurs inn mot passeringslinjen tilsynelatende uten grunn. Svaret har som oftest vært at de ville at jeg skulle passere på "den andre siden" uten å kunne begrunne hvorfor de ville ha meg på den andre siden. Av en eller annen grunn gjelder dette hovedsakelig snekker og saktegående deplasementsbåter, er det noen som kan gi meg en forklaring? Er det for å demonstrere at jeg har vikeplikt uansett hvor tåpelig de oppfører seg eller er det som noen sier, misunnelse? En annen arfaring med en annen type båt gjelder fritidsfiskere eller andre brukere av landstedsbåter. Som nevnt i innledningen lager alle båter hekkbølger under fart, og disse er intet unntak. Jeg opplever stadig vekk at disse kommer inn i marinaer og havneområder uten å ha sluppet seg ned fra sin egen hekkbølge på en halvmeter ++ og drar denne med seg inn i havnen og lager kaos. Og hva er da som regel responsen? Hva var det nå for en f....... tulling som nå passerte på utsiden? En gang har Herren (eller kanskje det var Neptun?) bønnhørt meg i en slik situasjon. Da var det en av gjestene i båthavna som hadde med seg en landstedbåt som han benyttet til fiske. Båten var i høy grad overmotorisert og gikk som ei kule. Før han kom inn i havna, slakket han alltid ned til en grei nok fart, men ikke tilstrekkelig til å slippe hekkbølgen. Flere av oss forsøkte på en pen måte å fortelle at han egentlig burde slippe hekkbølgen forbi seg før han fortsatte inn i havneområdet, noe som etter hans skjønn var noe forb..... tøys. Den gangen jeg ble bønnhørt kom han ridende på sin egen hekkbølge inn i havna og måtte bråstoppe for en annen båt. Dette resulterte i at hans egen hekkbølge kom inn over hekken og fylte opp båten. Som følge av den (nesten nye) overdimensjonerte og tunge motoren gikk baugen i været, mannen (med vest) i vannet og akterenden sakte under. Til tross for at det var mye hjelp i umiddelbar nærhet av havaristedet tok det uvanlig lang tid før noen kom seg ut og fikk berget mann og båt med en motor som hadde vært neddykket i minst 5 minutter. Og et tredje eksempel som også gjelder fiskende? småbåter, men litt utenfor tema. Jeg slakker alltid ned på farten til 5-6 knop i god tid når jeg skal passere noen som tilsynelatende ligger og fisker i nærheten av min kurs. Når jeg begynner å nærme meg og er kanske 100-200 m borte fyrer de opp og forsvinner i det blå. Utallige er de gangene jeg har gått ned fra plan og opplevd dette. Er en 35 fots Princess i 5-6 knop et så forferdende syn at jeg skremmer vettet av dem og at de av den grunn forsvinner? Er det andre som opplever det samme og er det noen som kan gi en forklaring på dette fenomenet? Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) Med fare for å banne litt i kjerka nå, så må jeg si at faktisk så har førere av små og saktegående båter også et ansvar. Jeg er vokst opp i slike små og saktegående båter, og man må følge med hva som skjer rundt seg. Er det trygt å krysse leia nå? Kommer det noen store troll bakfra. I så fall sørg for å ha plass til å snu baugen mot bølgene. Sjelden noe problem da. Kommer de for tett kan det en sjelden gang slå over. Men førere av store båter har også rett til å bruke vår flotte kyst. Og NB, jeg har ikke stor båt selv. Og er fortsatt mye på vannet i både 14 fotere og (inntil nylig) 17 fotere. Planende båter som kjører i plan lager ikke store bølger. Halvplan er problemet. Redigert 23.September.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 he he he, skjelden hakkespetten tar feil må vite her er lösningen på "Princess-problemet" http://www.hamnen.se/nyheter/slakt-pa-stranden.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Øya Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Som kes beskriver: Når man nærmer seg endrer den innhentende båten kurs slik at vi må skifte passeringsside. Det gjelder ikke bare Princesser. Det gjelder også oss med små raske båter. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
ET Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Hei kes, det er flott å lese om de hensyn du, og sikkert mange andre med større båter tar på sjøen. I mitt innlegg som startet denne tråden spesifiserte jeg "... mange Princess-eiere." altså ikke alle. Jeg har vært på sjøen med snekker i mange år, men må nok si at Princessbåtene er overrepresentert blant de som etter mitt skjønn utviser stor inkompetanse med større fartøy. Opplevelsen jeg beskrev var så ekstrem at jeg følte behov for å lette på trykket på dette forumet, og som jeg antok på forhånd så er det mange som har hatt lignende opplevelser. Et annet formål med mitt innlegg er å belyse dette problemet, slik at eiere av større båter får en liten påminnelse om problemet. Det verste med min opplevelse, bortsett fra at poden måtte inspisere dørken, er at føreren valgte å presse seg på innsiden fremfor å gå på utsiden, vel vitende om at det kom til å bli trangt og dermed stor hekksjø på meg. Hvis slik dårlig dømmekraft blir utvist i en situasjon som denne, der han har plenty av tid til å vurdere saken på forhånd, hva velger han da å gjøre i en krisesituasjon der han ikke får betenkningstid og i verste fall liv kan stå på spill? ET Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) ET har du lest linken 2 hekksjø generaler står mye om samme problem der. Redigert 23.September.2008 av dupern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Å snu båten mot hurtiggående båter som kommer aktenfra pleier å hjelpe for meg. Da svinger de gjerne litt ekstra unna og jeg taper heller ikke så mye i tid - det er jo selve seilasen under veis som er viktig. Denne manøveren kan i værste fall være i strid med sjøveisregel nr. 17 (a) (i) dersom fartøyet aktenfor deg er innhentende og har plikt til å holde av veien i henhold til regel 13 i sjøveisreglene. Men selvsagt kan du ta forholdsregler i henhold til 17 (a) (ii) for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart du blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien, ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. Dessuten skal du i henhold til 17 (b) ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt når du er kommet så nær det fartøyet som er pliktig til å holde av veien at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien. Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. (ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. (b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. (b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner. © Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed. (d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Mulig bildet lyver Men, bølgene har ikke nådd deg ennå, til tross for at passerende båt er laaangt unna. Ikke ser jeg skumtopper i nærheten. Ikke ser bølgene avskrekkende ut heller, kunne kanskje valgt å ta dem inn bakfra om man la kursen litt mot styrbord? Kjølevannsstripen tyder på at ølbokskastingen hadde vært bortkastet. Men, som sagt, bildet kan lyve. Bildet lyver i høyste grad. Det skjedde noe med opplastingen. I tillegg var jeg sen med å knipse. Båten er godt forbi, og jeg har allerede endret kursen min for å ta bølgene på skrå inn bakfra. Det som var det verste i denne situasjonen var at det omtrent ikke var noe sjø igjen å ri på selv om bølgene ikke var passert. Jeg begynte å komme farlig nær land, så jeg måtte ta de siste dønningene rett i siden. Derav frustrasjonen. Og irritasjonen over passering på steder hvor det er dårlig plass til sikk-sakk-kjøring. Ikke verre enn det. Og ikke har jeg for vane å sløse med ølen heller. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Aksepterer at bildet kan lyve. Men, for å dra det hakket videre. Om man tar utgangspunkt i hva bildet viser, vil jeg hevde at det er lite å klandre den andre båt for. Passeringen synes å skje på rimelig avstand og bølgene er lite å irritere seg over. Synes jeg. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) har ingen erfaring med så store båter. men må du virkelig reise deg opp og se bølgene før du innser at båten din faktisk lager bølger? store båter lager store bølger. grovt sagt så er det vel ikke værre enn det. men klart folk kan gjøre feil og glemme seg ett øyeblikk. Å neida - jeg forstår ut i fra deplasement og fart at vi lager bølger. Men ulike skrog lager ulike bølger. Jeg tror at båten vår slipper vannet mer enn feks Princesser som jeg synes går med nesa i været MEN - det som er poenget er at man får en annen vinkel på det man ser når man sitter høyere. Og det krever faktisk at man tenker på dette når man vurderer bølger. Jeg ser meg stadig akterover for å lære hvordan sjøen påvirker andre i farvannet. Men også da ser jeg jo båtene ovenfra - og det er ikke like lett å vurdere hvordan dette er for de som er i båtene. Jeg erfarte det samme da vi gikk fra Nidelv 300 til Windy 37. Du er vekommen ombord om du vil se med egne øyne hvordan 1 meter bølger fortoner seg fra 5 moh. Jeg kan forsikre deg om at de ser mindre ut enn når jeg sitter i jolla. Redigert 23.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg tror ikke jeg skal legge noe mere inn i dette men KES sitt innlegg taler for seg og er etter min mening den mest fornuftige i denne tråden. Fortsatt er jeg av den formening at P eiere ikke er dårligere enn andre båteiere. Svært hyggelige og sympatiske mennesker,spør dere meg . Problemet ligger heller hos de med mindre båter som oppfatter de store som fandalister på sjøen. Dette går seg nok til etterhvert. Noen skal syte og klage over det meste. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Amorøsa Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det burde kanskje startes en tråd om sytete snekke kapteiner snart ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 . Men ulike skrog lager ulike bølger. Jeg tror at båten vår slipper vannet mer enn feks Princesser som jeg synes går med nesa i væretDu er vekommen ombord om du vil se med egne øyne hvordan 1 meter bølger fortoner seg fra 5 moh. Jeg kan forsikre deg om at de ser mindre ut enn når jeg sitter i jolla. klart bølgene dine er vanskeligere å se fra flyen. og ja , din lager forholdsvis små bølger. har sett den videoen du la ut en gang . men poenget mitt er at bølgene pleier ikke variere fra gang til gang. går du 20 knop lager du bølger som snekker på 23 fot helst ikke vil rulle i . derfor bør du la de i det minste få sjangsen til å vende nesa opp mot dine bølger. går du noe senere vet du at du antagelig lager enda større bølger. ja , bølgene er vanskeligere å se fra høyden , men poenget er at du vet sånn ca hvor store bølger du lager i de respektive fartene. og jeg mener bestemt at det vet de fleste som fører en båt. dvs det skyldes ikke uvitenhet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Los Endos Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det er mullg at Princesser har en skrogform som gjør at de drar opp ekstra mye sjø. Enten det eller så er de undermotoriserte, for de går overraskende ofte med nesa langt til værs. Når jeg er ute å kjører små båter, gjør jeg det minst mulig i hovedleia. Der må man forvente at alle båter kjører i marsjfart. Men apropos det med forskjellige skrog og bølgene de lager så var jeg i fjor med i en Fairline 62 fra Jarlsø ved Tønsberg til Havna Hotell på Tjøme. Lå i plan hele veien helt til der man svinger inn Røssesund, i noen og tretti knop. Vi passerte noen båter, og den lagde sjø, men overraskende lite med tanke på størrelsen på båten. Imidlertid var det helt grusomt opp og ned av plan, og jeg synes det var lite hensynsfullt å kjøre i plan med denne båten på innsiden av Burø (inn ved kongehytta). Men kapteinen lot seg ikke affisere av båtene som lå ved land... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Rodman graver også noe voldsomt. Kan det vere innredningen på disse båtene som gjør den tung? Eller er det som andre påpeker for små motorer? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 her er lösningen på "Princess-problemet" http://www.hamnen.se/nyheter/slakt-pa-stranden.html Huff, dette var ekkelt å se på. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 jepp lurer på hvorfor dom ikke fikk opp den........... i Danmark pröver dom o slepe opp båten på en stor fartygsplåt sen sleper dom in plåten med båten ovanpå......in så att dom kan lyfte med mobilkran! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 men poenget mitt er at bølgene pleier ikke variere fra gang til gang. går du 20 knop lager du bølger som snekker på 23 fot helst ikke vil rulle i . Enig og uenig Er det 4 meter sjø så teller ikke vår hekksjø så veldig mye for energien fra de tas opp av de andre bølgene. Jeg tror jeg tar mer hensyn når det er blikkstille enn når det er godt med vær. Feks seilbåter som ligger og plaskeseiler kaster jo noe voldsomt på seg om de nesten ikke har fremdrift. Krysser de derimot i 6 knop i litt sjø - da gjør ikke våre bølger så stor forskjell for dem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.