eirikrab Startet 22.September.2008 Del på Facebook Startet 22.September.2008 Er det noen som vet hvordan man stiller ned tomgangsturtall på en 1987 Yamaha ( 40 hk, 3 sylindret)? Har forsøkt søkesidene, men "druknet" sider. Evt en søkestreng som kan hjelpe? Mvh Eirik Johnsen Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Hei! Dette er jo bare til å justere på skruen som stopper gasspjeldet. Sitter på venstre side, vertikalt. (om jeg ikke husker feil) Justerer alle forgasserne med kun 1 skrue. Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 23.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2008 Jeg antar at du mener skruer på arm som stopper maks og min åpning på gasspjeldet. Jeg har justert på denne og ville sjekke om jeg hadde gjort rett.... Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 I stedet for å opprette ny tråd bruker jeg denne da jeg lurer på set samme (bare omvendt) Jeg har en 2002 yamaha 30 3 sylindret 2 takter som går litt lavt på tomgansturtall (synes jeg). Jeg hadde den nettopp inne til en liten service da motor stoppet når jeg slakket av gassen fra fart og ned i fri. Det viste seg at forgasserene var fulle av dritt samt de var noe feiljusterte, så de ble renset og satt sammen igjen og justert riktig. De sa på verksted at de hadde gått over hele motoren og at motoren var veldig fin. Nå sviver motor flott og den oppfører seg som den skal med god respons, bortsett fra at jeg synes den går på noe lavt turtall på tomgang enn den pleide før. Den dauer ikke men det virker som om tomgangsturtallet er justert akkurat just så vidt under grensen på da den en gang i blandt nøkker litt til slik at det rister i båten, samt den gir litt mindre kontrollstråle enn den pleide på tomgang. Jeg har en 703 yamaha kontrollboks hvor jeg har denne hendelen for å gi gass på tomgang ved start osv, jeg har testet å dra denne opp MEGET LITE slik at motor just så vidt får littegrann mer turtall og da forsvinner nøkkene og kontrollstråle blir fin og hard slik at det bråker når den treffer vannflaten igjen. Derfor har jeg konkludert med at turtaller er akkurar litt for lavt. Jeg vil ikke begynne å justere på div skruer på forgassere da disse er justert helt prima (ifølge yamaha verksted), så gjelder dette min motor også det at jeg kan justere stoppskruen på spjeldene for å justere tomgangsturtall? Er dette riktig prosedyre? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Det stemmer helt, skru en omdreining eller noe sånt så kommer den seg nok Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Det stemmer helt, skru en omdreining eller noe sånt så kommer den seg nok Flott, takker Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Datten min har kjøpt en skjærgårdsjeep med en 2000 modell yamaha 40 hk. Den går ikke noe fint på tomgang. Går på høy tomgang (1500 rpm) i 30 sekunder for så å falle til 7-800 rpm. Den stopper. På den midtre gasseren er det et lite rødt håndtak som kan vries på. Er dette choke og kan den kobles bort. Tror at det stod noe slikt på luftfilterboksen. Er det noen som kjenner disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Når den faller i turtall, høres det nærmest ut som den nyser? Kan høres ut som at den går litt magert på en eller flere sylindre på lave turtall, enten pga delvis tilstoppede lavfartsdyser, eller at den er litt mager på blandingsskruene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.