KapteinP Startet 22.September.2008 Link til dette innlegget Startet 22.September.2008 Jeg har en båt med TAMD74 motorer fra 2001 og Volvo Penta EDC elektronikk. Har hatt en del "fusking" i sommer, med at motorene løper inntil 200 o/m på turtallet uten at jeg rører girspakene. Har og opplevd at babord motor ikke går i gir når spaken settes i stilling for revers, men har måttet dra litt ekstra. I tillegg har det skjedd en gang at i det øyeblikket jeg startet motorene, så satte babord motor seg selv i gir fremover. Litt sjokkerende opplevelse, men var godt fortøyd så det gikk bra. Fikk i tillegg sist helg en ny opplevelse etter å ha kjørt lenge på tomgang, så ville ikke styrbord motor bli med på turtallet når jeg gav gass. Den sperret på 12-1300 0/m. Samtidig blinket det noen ganger i den gule dioden ved siden av D merket på EDC panelet. Etter å ha resatt elektronikken på båten og startet på nytt gikk motoren greit. Men i går skjedde det samme igjen. Jeg etterlyser dokumentasjon på hvordan EDC panelet kodes og kalibreres. Jeg vet dette finnes, men det er meget underlig at å prøve å finne noen (selv fra de såkalte VP autoriserte forhandlerne)som kan noe om båt elektronikk, er svært vanskelig. De fleste av disse verkstedene klarer ikke annet enn å skifte olje. Har lest meg frem til flere løsninger på baatplassen.no enn jeg har fått svar fra bransjen, så jeg er spent på om noen andre har opplevd det samme, eller har dokumentasjon på systemet. Vil legge til at jeg har hatt trøbbel med batteriene, på startsiden, som ikke tar lading, men har målt full ladespenning inn på batteriene på 13,7 volt. Jeg har skiftet alle batteriene i går, og faktisk ikke vært ute å prøvd båten siden. Ikke usannsynlig at dette kan ha noe med feilen å gjøre, men jeg vil gjerne høre andres mening. Skulle noen faktisk ha god erfaring med noen som kan noen om EDC teknikken fra et VP verksted, hører jeg gjerne fra dere også. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Har en av den samme motoren TAMD 74 P-A, og har hatt det samme problemet som du har. Har ved flere anledninger opplevd at motoren øker i turtall av seg selv maks ca 200 rpm. Det som da skjer er at området for girskift flytter seg også og gir nøytral kan være gir forover. Hos meg skjer turtallsvariasjonene etter ca 10 min kjøring og kan skje en gang eller det kan vare ca en time og forsvinne igjen. Andre turer skjer det ikke i det hele tatt. En gang kalibrerte eg om igjen hendelen og det kunne virke som det hjalp, men feilen kom igjen etter ca 30 timer. Var ute i helga og fikk variasjon, stoppet og kalibrerte om igjen hendelen, startet opp igjen men variasjonene var der likevel. Det kan virke som om EDC hjernen på en måte ikke husker innstillingene. På senere utgaver på motoren 74P-B og 75P, er det ny software på hjernen samt strømforsyningen til EDC uniten er endret med en DC DC converter. Eg lurer på om det kan hjelpe og oppgradere med DC DC converter og ny software, men som du forteller er det noe vanskelig med info fra volvo. Har du denne 74 P-A versjonen ? Feilkoder finner du på volvo sine hjemmesider under manualer. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Dersom du ønsker kan eg maile el. verkstedhåndboka til deg, her står det meste om el systemet kalibrering og feilkoder. Denne ligger ikke på nettet. Er dette feil som har oppstått i år eller har det vert der hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kalibreringen står vel i brukermanualen?? Bavaria32sport Eks KAD44EDC eier som kalibrerte selv Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
KapteinP Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Dersom du ønsker kan eg maile el. verkstedhåndboka til deg, her står det meste om el systemet kalibrering og feilkoder. Denne ligger ikke på nettet. Er dette feil som har oppstått i år eller har det vert der hele tiden? Jeg takker så mye hvis jeg kan få mailet over el.verkstedhåndboka. Jeg har en enorm dokumentasjonshaug til alt på båten, men ikke noe om EDC systemet. Forøvrig fungerer min også nøyaktig som du beskrev, den løper på turtallet kun i perioder, og noen ganger ikke i det hele tatt. Etter å ha pratet med La Sa tildligere, forsto jeg at dette er et velkjent problem visst. Min mailadresse er callecanada@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Dersom du ønsker kan eg maile el. verkstedhåndboka til deg, her står det meste om el systemet kalibrering og feilkoder. Denne ligger ikke på nettet. Er dette feil som har oppstått i år eller har det vert der hele tiden? Kanskje du har mulighet til å legge den i arkivet, sikker flere som er intr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.