ezach Startet 23.September.2008 Link til dette innlegget Startet 23.September.2008 Jeg har behov for å synkronisere doble forgassere på to påhengere. De er hhv Yamaha 55 79-modell og Mariner 40 ca. 85-modell. Begge totaktere med to sylindre. Samme fabrikk, så de er ganske like. Tar gjerne i mot en oppskrift på hvordan dette gjøres, både med synk-klokke, med hjemmelaget slange-utstyr, eller hvordan man ser om det er misforhold mellom gasserne. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Regner med at en motorsykkel og en påhengsmotor er det samme (Og til petimeterene her, ja - jeg vet at en båt ikke har blinklys) Først må du finne ut hvilken forgasser som er riktig! Det er veldig enkelt dersom du har et instrument som viser blandingsforholdet bensin/luft. Får du ikke det til, så kan du ihvertfall stille begge like gærn't. Og håpe at dysene er stillt riktig Du trenger en vakummåler (egentlig to) og så sammenligner du undertrykket bak spjeldet og stiller den som er feil til det samme som det andre. Dersom det er en utjevning/kompensasjons kanal mellom forgasserene må denne blokkeres først. Men dersom en motorsykkel ikke er det samme som en båt, vennligst se bort fra dette. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Takk for innspill. Jeg er helt grønn på synkronisering og trenger å vite hvordan man gjør ting fra A til Å. Som f.eks. om hvilken som helst synkroniseringsklokke kan brukes, hvordan men bruker den... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Nå har jeg synkronisert noen forgasserer på motorsykler i min tid, men på utenbordsmotorer har jeg aldri gjort dette. Prinsippet er vel det samme vil jeg tro? Hele hensikteten er jo at forgasserne skal jobbe så likt som mulig. Man kobler en vacummåler på forgasseren og justerer gassspjeldet slikt at de jobber likt. Hvordan dette gjøres varierer ut fra hvilken forgasser du har. Mitt råd til deg er derfor: få tak i en verkstedbok! Her er det beskrevet hvordan du går frem. husk på at det er lett å skru seg "bort". Legg derfor merke til hvor mye du skrur, slik at du kan gå tilbake til utgangspunket om du skrur deg bort. Om forgasserne har vært helt demontert så begynner du med å synkroniserer forgasserne visuelt. Når du beveger gasshendelen skal portene åpne likt. Når dette er gjort så begynner selve synkroniseringen. Blandeskruene må være likt justert, deretter bruker man vakummåleren til å justere forgasserne likt. På motorsykler er det variasjon på hvilket turtall du skal måle ved. Det er derfor viktig at du får tak i en bok. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Litt klokere nå. Hvor monterer jeg vakuummåleren? Jeg har verkstedhåndbok til Mariner'n, men der er synkronisering faktisk ikke nevnt på noen av sidene som tar for seg forgasserne... Håpet er at noen har gjort denne jobben og har dokumentert det med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Det variere også, noen vakummålere skal settes over hele innsuget på forgasseren, mens noen skal tilbobles en vakumslange. Jeg har begge typer målere. Den som er for påsetting bak på innsuget har et rør med kule inni, og den med slanger er en rekke på 4 klokker med viserere som sitter på en skinne. Jeg har også brukt en med 4 rør, men den var laget spesielt for en type motor. Har du noen uttak på forgasseren som er "blindet" med en propp eller skru? Hvis du ikke har det så kan du i noen tilfeller bruke t-rør, men det betinger at du har like vakumuttak på begge forgasserne. Hvis du ikke har noen av delene så må du ha en måler som sette over hele innsuget på forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Vi bruker ikke synkrometer på påhengere. Du skrur tommgangsskruene helt utså spjelene ligger mot forgasser godsett inne i hullet , så løsner du den skruen øvers på staget som forbinnder begge forgasserne, henter inn event slakk og skrur til igjen. men dette er bare en liten del av synkroniseringen: du må også synkronisere picup punktet på kammen for tenning. Ikke bra forklart men !!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Så det er kun en visuell justering av åpningen? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Nei begge sjeld går helt til lukket stilling. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Gjelder dette for alle typer utenbordsmotorer? Jeg tenker da på både to-taktere og fire-taktere Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Vet ikke har bare skrudd 2t Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 OK, greit å lære noe nytt Vet at på to-takt motorsykler så var det særlig viktig med korrekt justerte forgassere på grunn av temperaturforskjelle mellom sylindrene kunne medføre skjæring. Men det var luftkjølte motorer, og de er jo en "smule" varmere enn vannkjølte. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Er forskjellig fra type til type på outboards også. På en 2000 mod 75 4takt Mercury så må man ta høyde for temp. forskjeller mellom nedre og øvra gasser feks. Det letteste er å få tak i en verkstedhåndbok enten på nettet eller om du får låne en hos en forhandler. I disse bøkene så står det hvilke merker etc. som skal stå ovenfor hverandre. Er masse merker rundt omkring på tenning/gass/vaier stag og koblinger. Hvis du justerer bare gasserne så er det muligheter for at du kommer på bærtur med tenninga osv. Dette er bare eksempler, jeg ekke heeelt sikker på fremgangsmåten på dine motorer. De er forskjellige fra merke til merke, størrelse til størrelse, stort sett. Vi har et ordtak på verkstedet: Les i boka, din snøsokk! Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Nå begynner det å komme inn konkrete bidrag. Fem medlemmer leser dette temaet for øyeblikket - kan tyde på nysgjerrighet og/eller behov for kunnskap på dette området. Flere med erfaringer? Kan jo nevne at diverse søk på diverse søketjenester har gitt 0 (null) treff på veiledning om synkronisering av forgassere for påhengsmotorer. Gjentar: Verkstedhåndboka for Mariner 40 hk tar IKKE for seg synkronisering. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Jo det gjør den bakerst i boka . ivertfall min bok Bernt Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Hvis dette ikke står nevnt i boka di så må jeg si at du har fått deg en heller dårlig verkstedhåndbok eller en som ikke er beregna for et verksted. Må ikke forveksles med instruksjonsbok/servicehåndbok som følger med motoren. Alle våre Mercury/Mariner bøker på gassermotorer(og alle andre motorer) har presise justeringsveivisere på alt som har med justeringer å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Kan jo nevne at diverse søk på diverse søketjenester har gitt 0 (null) treff på veiledning om synkronisering av forgassere for påhengsmotorer. Hva med denne? Tar kun for seg et produkt, men FAQ'en og "Carb Tuner Instructions" er nyttige. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det er nok litt mer omfattende å sette opp forgasserne til en flersylindret motor enn det gis uttrykk for her. Men la meg først spørre om hva som er hensikten med at forgasserne skal synkroniseres i dette spesifikke tilfellet? Jeg bare spør fordi jeg har jobbet en del med forgasser reparasjoner og opplever at problemet er den som eier motoren enn selve forgasserne. Det sier seg litt selv at når en motor plutselig begynner å gå feil eller dårlig, så skyldes dette ikke at motoren selv har skrudd på justeringsskruene. En forgasser har flere systemer som overlapper hverandre og hvis man får problemer med et av disse systemene så skal man repparere problemet og holde seg borte fra justeringsskruene. Det blir stort sett mye dyrere å repparere en forgasser som er forsøkt repparert av kunden, for da må man i tillegg til reparasjonen foreta en ny grunnjustering i tillegg til finjusteringen. Den letteste metoden for å avdekke om spjeldene er skrudd ut av stilling og i hytt og pine er å lytte med den ene enden av en plastslange i øret og den andre enden litt inn i innløpet på forgasserne i tur og orden. Det er en av to metoder som klarer å stabilisere forgasserne. Det ene er å kappe av eieren fingrene eller kappe av justerskruene på forgasserne. Det er i disse systemene man oftest finner en eller annen feil, og ingen av disse systemene har noen nevneverdig mulighet for justering med unntak av tomgang. Tomgangssystem. Delgass system. Aksellerasjonssystem. Tilskuddsystem. Kompensasjonssystem. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Takk til trikker'n for lenke. Kan være brukbare veiledninger. Ole Petter: Forgasseren er renset hos merkeverksted som ett av mange tiltak for å rette opp start- og gangeproblemer. Nå gjenstår å få en slitt på at motoren (Yamaha 55) ikke tåler å gå i krypfart når den er blitt varm. Enden på en lang rekke feilsøk selv og hos/i samråd med fagfolk ender opp med at det er synkronisering som skal til. Men, jeg er en tålmodig mann, så kom gjerne råd om andre mulige feilkilder. :-) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Har du sett på pluggene på 55`n etter at den stopper av seg selv ved dorgefart? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Har du sjekket membran i bensin pumpa, det er en vanlig feil på yamahaat den sprekker, Da får du vanskelig tomgang. nedre plugg pleier da å være våt etter en stund på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Nei, jeg har ikke sjekket pluggene etter kjøring i lav hastighet. Følger opp det rådet. Men bensinpumpa er ikke kilden. Den har splitter ny innmat etter at det dukket opp rester av mebran i forgasseren i fjor... Redigert 25.September.2008 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 I dag hadde jeg en flott tur på fjorden med jevn og pålitelig motor! Fikk endelig tid til å foreta noen av de mange råd og tips jeg har fått. Takk til Bernt for konkret og enkel fremgangsmåte. Detaljer: Ingen instrumenter var nødvendig. Startet opp og lot motoren gå seg varm og god. Slo av tenningen. Skrudde av dekslet til luftinntaket og lot choken være åpen med fritt innsyn til forgasser-spjeld. Skrudde tomgangsskruen helt opp, dvs minimalt tomgangsturtall. Løsnet justeringsskrue for øvre forgasser-spjeld og løftet tilhørende stag inntil øvre spjeld lukket seg samtidig med nedre. Skrudde til justeringsskruen. Deretter måtte tomgang justeres på nytt. Gjorde det etter boka, med solid fortøyning og motor i gir. Her var det like vesentlig å justere blandingsskruene. Etter en drøy halvtime putret "55-hestær'n" jevnere enn noen gang. Resultat: Etter en halvtimes tur på fjorden, med innlagt pause der makrellen bet på kastestang, var det mulig å legge til i min trange bås i flytebrygga uten at motoren stanset i krypfart. Nesten håpløst å forklare alle justeringsdetaljer. Ta gjerne kontakt på IM for mer inngående instruksjoner. I den grad jeg er i stand til å bidra med det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.