Jump to content

Valg av gennaker?

TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Har nå sjekket rundt omkring i norge, sverige, polen og andre deler av verden ang. bestilling av gennaker.

Har fått tilbakemld. fra flere servicevennlige bedrifter som kommer gode tilbud og noen ikke fullt så gode tilbud.

Mitt spørsmål er rettet mot de som har god peil på valg av seil.

Hva avgjør om gennakeren passer på båten min? Festepunkt eller går det for det samme så lenge størrelsen passer båten min.

Fant en ganske god oppskrift for feste av gennaker på dette forumet: http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar...mpa/strumpa.php

Tror dette skulle fungere bra for meg og mine behov, men tar gjerne imot synspunkter på dette.

Har en Karlskrona Viggen under renovering som er på vei å bli sjøsatt om kort tid. Har funnet frem til at en gennaker på 36,5 kvm. passer båten.

Hvilken type stoff/duk egner seg best. Jeg ser for meg at et lett og holdbart stoff vil være best siden den skal opp i ofte litt lett vind. Et tungt stoff på 1.5 oz (65 gram) pr kvm. vil være litt tungt å håndtere og kan være for tungt i lett vind. Et stoff som veier 0.9 eller 0.75 oz vil være mer egnet. Men hva sier dere erfarne seilere?

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Jeg fikk målet av seilet fra en av firmaene som produserer seil til min type båt. Skulle visstnok være mindre enn spinnakeren som er på 40 kvm. Er det noen annen grunn til at jeg bør måle riggen?

Når det gjelder tykkelsen så holder jeg en knapp på 0.75 oz. Synes 1.5 oz blir unødvendig tykt og tungt. Pluss at jeg er usikker på om 1.5 oz noen gang hadde revnet skulle det skjedd noe uforutsett. Ser for meg pulpit flagrende med seil.

Pluss at 0.75 oz er 50% lettere.. fin i svak vind skulle jeg tro..

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Når det gjelder tykkelsen så holder jeg en knapp på 0.75 oz. Synes 1.5 oz blir unødvendig tykt og tungt. Pluss at jeg er usikker på om 1.5 oz noen gang hadde revnet skulle det skjedd noe uforutsett.

1.5 oz ryker også (før båten). Min gikk i filler i år, men det skjedde i ca. 17 m/s vind og ett fall som skled i avlasteren. Ikke veldig morsomt å berge en spinnaker i mange deler under slike forhold, men alt går.

flott med gode tilbakemeldinger!

Etter å ha sett meg grønn på nett i leting om fordelene med spinnaker og gennaker valgte jeg gennaker av to grunner:

1. Den er enklere i bruk (sies det).

2. Jeg har ikke spinnaker bom eller noen særlig kunnskap om bruk av spinnaker. (virker som det er mer krevende enn gennaker).

Jeg kan godt tenke meg å ha med spinnaker etterhvert, men som mange poengterer skal gennakeren være enklere, særlig for meg som kan tenkes å ta en tur alene i båten under en lang sommerferie (ikke alltid jeg har med fruen eller venner).

Har drevet med luftsport i mange herrens år og er farlig klar over hvor sterk vind egentlig kan være. Og vi opererer med grenser for hvor mye vind vi kan hoppe i. 22 knops vind er en maxgrense for bakkevind. Og bare vinden får fatt i en liten flik av skjermen min ved maxvind kan det fort bli en tur på bakken. Har vært skånet for de værste tilfellene selv, men har sett flere blitt dratt over gjørmete jorder i frantiske forsøk på å stoppe skjermen.

Viggen er ikke en nymoderne båt og jeg kan se for meg at både mast og annen konstruksjon ikke er helt på høyde med moderne standarder. Et seil som er "selvrevende" eller "selvrevnende" skulle det skje noe er kanskje like greit. Og regatta seiling ligger en stund frem i tid (med en annen båt kanskje).

Strømpen var ganske billig fant jeg ut og kanskje grei å ha når jeg skal kose meg alene på sjøen. Har aldri prøvd strømpe før.

Er det noen patenter jeg bør se opp for?

Og er det noen her inne som har noen synspunkter på festingen av gennakeren. Linken er i første innlegget.

Kanskje noen som har en bedre løsning på dette?

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Klart jeg kan, det er vel ingen hemmeligheter. Når det gjelder norske seilmakere er det bare å søke på gulesider.no.

Der spretter det opp mange valg.

Av utenlandske seilmakere er det flere, men de som kom med gode tilbud er: http://www.segelochbat.se/

http://www.qsails.com

De kom med et kjapt svar og er behjelpelig med å svare på flere spørsmål ettersom de dukker opp.

Prisene var også ganske greie.

Send en mail og hør hva de har å tilby.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...