BårdK Startet 24.September.2008 Del på Facebook Startet 24.September.2008 Dette er litt flaut, men jeg har glemt rutinene siden jeg i fjor høst solgte båten før opplag. Skal ha 1250-timers service på motoren på verksted, så de ornder med vinterkonservering av den. Hva gjenstår da: Tømming av septik og en skvett med frostveske og et par skyll med vann? Tømme vanntank helt? En spray på det elektriske med CRC? Alle løse puter ut? Andre ting jeg bør passe på før jeg leverer den til verkstedet etter helgen (som ser ut til å bli den siste båthelgen for i år ) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Hei Bård: Jeg har komplett "huskeliste" for Rivieraen på en xls-fil hjemme, men pt. er jeg i Bergen, så jeg får ta dette fra fra en lettere formatert hukommelse: Jeg dropper motoren siden den tas på verkstedet. Kople fra slangestussene på vannpumpen. Toalettet: Tøm et par liter ferdig blandet frostvæske i toalettskålen og trekk dette nesten helt ned. Slå 1/2 liter frostvæske i vasken. Skru opp beholderen for gråvannet til dusjen (under trappen) og rengjør denne. Etterpå slår du en 1/2 liter frostvæske i dusjsluket på badet. Skru av dusjhodet og blås vannet "bakover" og ut av slangene. Det samme gjør du med dusjen ute bak. Tøm ut alt vann fra varmtvannstanken. La kranene på bad + kjøkkenbenk stå åpne. Slå litt frostvæske i oppvaskkummen. Anoder utover motoren: Hvis verkstedet ikke skifter disse, så skal du ha anoder følgende steder: Baugpropell (Sleipner) Ytterst på propellaksel, bak propellen (45 mm hylseanode) På flaten oppe på roret (SP3) Begge flaps ( 2 x SP3) Bak på kjølen, mellom flyndre og aksling (SP3) Koble fra alle batterier slik at disse ikke er sammenkoblet. Sjekk vann og topplad hvert enkelt batteri med god lader. Jeg har opplagsplass med strøm og lar derfor 3 frostvakter stå i båten hele vinteren (termostatstyrte, 200 watt) Disse har jeg i motorrom, nederst i skipperlugar og en oppe i salong. Lar derfor alt av tekstiler, m.m. ligge i båten hele vinteren. Har jeg glemt noe? Redigert 24.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 husk også å ta litt frostveske i sluket til dusjen og få det mellom lensepumpa. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Hei Bård: Har jeg glemt noe? Mange gode tips der. Jeg vurderer å ha båten på vannet i vinter. Noen ekstra gode råd i så måte? mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
TideRace Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Jeg vurderer å ha båten på vannet i vinter. Noen ekstra gode råd i så måte? mvh ter-av I tillegg til overnevnte: Etter hver gang du har brukt motoren i kuldeperioder: Fyll ca 8-10 liter ferdigblandet frostvæske rett i motorinntaket i sjøvannsfilteret mens motoren går på tomgang. Slå av motoren umiddelbart etter at væsken er fylt på. Alternativet er å ha elektrisk varme i motorrommet, forutsatt at du vet at strømkilden er pålitelig. ... har jeg glemt noe? Redigert 24.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 hei Sett alle kuleventiler i hav stilling hvis dert er sånne i skrog gjennomføringene.eller andre steder , er de helt lukket eller helt åpne , blir det stengt inne litt vann som fryser, og kranen sprekker. aanton Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2008 Dette var virkelig strålende, Phoebe, hjertelig takk! Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Hei Bård: Jeg har komplett "huskeliste" for Rivieraen på en xls-fil hjemme, men pt. er jeg i Bergen, så jeg får ta dette fra fra en lettere formatert hukommelse: Phoebe, hadde det vært mulig å legge ut eller oversende xls-fila? Jeg har vært Riviera-eier i knappe tre måneder og er noe usikker på om jeg husker alt. Gikk fra enkel snekke til Riviera, det ble noe mere å se etter og har ikke helt oversikten enda. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2008 Gjort det meste, men det var ikke lett å blåse dusjene (etter å ha tatt av dusjhodene), så jeg vet ikke hvor effektivt det var. Glemte derimot å koble fra slangestussene på vannpumpa, men hvor finner jeg denne? Så på de tegningene jeg fikk av forrige eier, men jeg fant ikke noe vannpumpe der. Et annet spørsmål. Førersetet på flyen er litt løst, og ser ut til å være festet med kun en elller to skruer og bare på den ene siden. Forsøkte derfor å demontere hele setet i dag, men det var umulig å komme til de skruene som fester setet i glassfiberen - noen som vet om jeg kommer til via den lille takluka i hovedkabinen eller hvordan jeg gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 (redigert) Hei Bård:... Phoebe, hadde det vært mulig å legge ut eller oversende xls-fila? Jeg har vært Riviera-eier i knappe tre måneder og er noe usikker på om jeg husker alt. Gikk fra enkel snekke til Riviera, det ble noe mere å se etter og har ikke helt oversikten enda. Hei Geir! Den skal du få. Min båt har Yanmar 6LPA-STP -motor, noe servicepunktene også tar hensyn til. Dersom du f.eks. har planende utgave med drev, vil ikke motorservicepunkter stemme. Filen kommer på IM til deg. Skal bare "avluse" den for personlige notater først. Gjort det meste, men det var ikke lett å blåse dusjene (etter å ha tatt av dusjhodene), så jeg vet ikke hvor effektivt det var. Glemte derimot å koble fra slangestussene på vannpumpa, men hvor finner jeg denne? Så på de tegningene jeg fikk av forrige eier, men jeg fant ikke noe vannpumpe der. Et annet spørsmål. Førersetet på flyen er litt løst, og ser ut til å være festet med kun en elller to skruer og bare på den ene siden. Forsøkte derfor å demontere hele setet i dag, men det var umulig å komme til de skruene som fester setet i glassfiberen - noen som vet om jeg kommer til via den lille takluka i hovedkabinen eller hvordan jeg gjør det? Vannpumpen til trykkvannet er vanligvis plassert ca. under byssa. Du finner den ved å gå ned i lasterommet bak på styrbord side og åpne skottet som går fremover til høyre for sjøvannsfilteret. Der inne finner du vannpumpa på venstre side og styrbord dieseltank. Dersom du ikke har koblet fra vannpumpa, har du naturlig nok ganske stor motstand hvis du prøver å blåse vannet fra dusjarmaturene "bakover". Prøv igjen etter at slangestussene er demontert fra pumpa. da skal det gå lettere! Når det gjelder setet, så sender jeg deg en IM, Bård. Redigert 27.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Flott, da skal jeg nok finne den. Burde selvfølgelig forstått at det var en sammenheng mellom det å blåse ut vannet av dusjslangene og vannpumpa . Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Takk Phoebe. Har halvplanende versjon 98/99 mod. med yanmar 6LYA-UTE 315 hk. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Arghhh , vannpumpa var lett å finne. Jubel, kun et par slangklemmer å skru opp og vips - trodde jeg. Fikk ikke av slangene, de er jo så tjukke og stive. Tok i det jeg var kar om, men drar jeg for hardt til risikerer jeg jo å røske ting som ikke skal røskes. Tenkte på å forsøke å skru selve festene på vannpumpa (de har jo mutterform), men det turde jeg ikke. Skulle ha blitt ingeniør eller mekaniker i stedet for professor - selv venner og slekt består også av unyttige akademikere . Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Varmepistol er kjekt, lettere og dra av og montere slanger om man varmer de litt først Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Godt tips, det får jeg prøve! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) STOOOPPPPPPPP!!!!!! Sjekk om ikke vannpumpa er utstyrt med hurtigkoblinger!! Da løfter du kun opp en låseanordning og du kan trekke ut slangene uten verktøy, omtrent som en Gardena-kobling på hageslangen! Alle litt nyere Riviera`er jeg kjenner til har original vannpumpe med slikt system. Redigert 28.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Sjekk om ikke vannpumpa er utstyrt med hurtigkoblinger!! På f.eks. denne pumpen trekker du bare den lille tappen pilen peker på bort fra slangestussen, og så er hele stussen med slange løs fra pumpen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kurth Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Jeg bruker ikke å koble fra slangene på vannpumpa, kjører bare tanken tom og lar alle kraner stå åpne, har gjort det på denne måten i mange år, uten å få noen problem med vannpumpa. Redigert 28.September.2008 av kurth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Flott at mange er opptatt av ferskvannssystemet ombord. Jeg har selv fått ødelagt en varmtvannsbereder pga gjenværende vann i tanken og frostspregning. Det er viktig å få ut alt vann fra berederen, og det kan ofte kreve litt spesielle løsninger for å få dette tilo i forskjellige båttyper. Jeg har ikke sett noe omtale av "konservering" av batteriene i denne tråden. Hver vår er det et "berg" av kondemnerte batterier i bårhavna vår i Sonskilen. Jeg lurer på om flere kunne ha bevart batteriene sine noe lengre ved å sjekke syrenivå ved båtopptak. Jeg kontrollerer syrenivået (syrevekt og fyllingsnivå) minst tre ganger i året: ved opptak, ved utsetting og midt i sommersesonegn. Dette er et enkelt og billig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Vannpumpen er plassert "i kjelleren" og er laveste punkt i forhold til vannkranene på Riviera`en. Selv om vannkranene står åpne og tanken er tom, vil det alltid stå vann i slangene mot pumpehuset dersom ikke slangene kobles av og dreneres. Det kan sikkert gå greit en og to frostvintre uten at dette gjøres, men kulde og frostsprengning ødelegger nok flere vannpumper enn vi båteiere klarer et helt båtliv gjennom vanlig bruk. Illustrasjonen til Lars over viser hvor enkelt det er, vipp opp låsen og ta ut hurtigkoblingen og slangen. Ha alle kranene åpne (midtposisjon - varmt + kaldt) og vannet renner "bakover" og ut av rørene og pumpen. Ha en avkappet 4 liters kanne eller lignende under pumpen, så blir det ikke vannsøl på dørken under. Hele operasjoen tar mindre enn 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Jeg lurer på om flere kunne ha bevart batteriene sine noe lengre ved å sjekke syrenivå ved båtopptak. Jeg kontrollerer syrenivået (syrevekt og fyllingsnivå) minst tre ganger i året: ved opptak, ved utsetting og midt i sommersesonegn. Dette er et enkelt og billig vedlikehold. Enig med deg, Roaldbj. Den forrige batteribanken min på "gamlebåten" var 11 år gammel da jeg solgte den,- og var tilnærmet like god. Jeg tror det kun er godt vedlikehold som muliggjør dette. Vi går mot vinterkonservering; I tillegg til det du nevner, sjekker jeg også jevnlig alle batterier ca. hver annen måned om vinteren, sammen med at jeg topplader ett og ett batteri med en "avansert" lader. Jeg kobler alltid fra hverandre parallellkoblede batterier om høsten (tar vekk ledningene fra polene) slik at ikke et dårlig eller ødelagt batteri skal trekke de øvrige med seg "i døden" dersom noe galt skjer. Det er nok eksempler på at et batteri "dør", men hvor eieren må bytte ut alt fordi dette ene har tappet ned de øvrige over tid. Redigert 28.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jeg "tror" at frakobling mellom batteriene om vinteren er lurt - men det inngår ikke i mine rutiner. Etter at Ingar har gjennomført batteritest med forskjellige typer batterier i samme bank, "tror" jeg ikke lenger på Winges råd om at alle batteriene må byttes samtidig og at nye atteriere må stamme fra samme fabrikkserie. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jeg "tror" at frakobling mellom batteriene om vinteren er lurt - men det inngår ikke i mine rutiner. Etter at Ingar har gjennomført batteritest med forskjellige typer batterier i samme bank, "tror" jeg ikke lenger på Winges råd om at alle batteriene må byttes samtidig og at nye atteriere må stamme fra samme fabrikkserie. Det er en helt annen sak, Roaldbj. Har også sett Ingars syn på dette og betviler ikke hans konklusjoner. Jeg gjør det fordi et batteri med feil kan "ta med seg" resten av banken. Kjenner til flere tilfeller hvor dette har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Her er det bare å ta av seg hatten og takke for gode og viktige råd for oss mer eller mindre glade amatører. Tusen takk igjen Phoebe. Forøvrig ligner vannpumpa på den over, etter at båten blir tatt på land på tirsdag skal jeg ta meg av vannpumpa og varmtvannstanken. Før jeg hørte fra Phoebe trodde jeg faktisk at jeg kunne tømme den ved hjelp av kranene.....smådum, men noe mindre for hver gang man lærer noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 En annen ting som er viktig i forhold til opplag, er å bruke en lettpresenning under den vanlige, slik at en unngår kondens på innsiden av presenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.