Trinn II Startet 24.September.2008 Link til dette innlegget Startet 24.September.2008 I min Viking 31 har jeg en Mercruiser 4,2L med bravo 3 drev. Ifølge min mekaniker står det såkalte cupa propeller på drevet. Jeg oppnår ikke max turtall på motoren under gange, bare 3200 rpm mot manualens 3800. Mekanikeren mener jeg kan få fjernet cupingen og da muligens oppnå mer turtall. Jeg cruiser i dag på 3000 rpm, og oppnår da en fart på ca 19 knop . skulle gjerne hatt muligheten til å "legge på litt" ved "behov". VIL JEG KUNNE FORVENTE NOE HØYERE TURTALL VED Å FJERNE CUPING??? Kommentar fra moderator:Emnet er stengt da det ikke følger reglene for utforming av titler. Emnestarter oppfordres til å starte et nytt emne iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Det kan være skummelt å presse motoren med for tunge propeller. Cupping utgjør vel bare 100-150 rpm så det vil jo ikke hjelpe nok å fjerne den, men du må ned i størrelse. Brukte propellere er jo dessuten såpass rimelige at det spørs om fjerning av cupping blir like dyrt. Har du 20P cuppa så har du jo feil utveksling i drevet da det ikke finnes mindre propeller å få tak i enn 20P. Hvis du har D-tronic så kan du jo få omprogrammert ECU'en og hente opp turtall og fart med 40-50 hk ekstra. Redigert 24.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.