Jump to content

Holdbarhet på batterier


Pelle Parafin

Recommended Posts

Sørger du for skikkelig lading, sjekker syrenivå med jevne mellomrom, og unngår for mange dyputladinger vil batteriene vare i mange år. Sjøl går min batteribank nå inn i 6. året, og jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne vare i ytterligere 6 år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Skiftet startbatteriet (i båten) i år da det begynte å bli litt slapt. Da var det 10 år. Sist år skiftet jeg batteriet i bilen etter 11år. Men da hadde jeg drept det ved å la fullt lys stå på i flere dager. Hadde ingen startproblemer før det. Ved godt stell burde ikke dette være uoppnåelig alder for et startbatteri som omtrent ikke tappes ned.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dyp utladning er desverre utladning under 50% av kapasiteten og det betyr at man bare har 50% av den installerte kapasiteten til rådighet. På den annen side holder batteriene veldig veldig lenge med en slik snill behandling.

Jeg ønsker jeg Li-ion batterier slik som mobilen, laptopen og Tesla bilene har. Disse batteriene tåler dyp utladning og klattladning. De har desverre en for høy prislapp.

 

Nautisk forlag arrangerer noen ganger kurs, et av dem heter strøm ombord og det anbefales på det varmeste.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Dyputlading av et startbatteri i båt er vel svært uvanlig (så lenge det kun brukes til start og ikke til lys som i en bil hvor en kan glemme å slå av lysene). Derfor klarer de fleste seg med et batteri på 60 - 100 Ah. Dersom det ikke er en feil på batteriet, er det dårlig lading med alt for tidlig sulfatering som knekker levetiden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sørger du for skikkelig lading, sjekker syrenivå med jevne mellomrom, og unngår for mange dyputladinger vil batteriene vare i mange år. Sjøl går min batteribank nå inn i 6. året, og jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne vare i ytterligere 6 år.

 

I gamlebåten hadde jeg Ladac 1206 som sørget for ladespenningen.

Da båten ble solgt i 2005, var batteribanken (4 x 120 Ah + 1 x 120 Ah) 11 år gammel.

Jeg traff den nye eieren på Sørlandkysten i sommer, i 2008.

Han hadde fremdeles ikke tenkt å bytte batteriene :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...