Pelle Parafin Startet 24.September.2008 Del på Facebook Startet 24.September.2008 Hva regnes som normal holdbarhet på ett startbatteri 110 amp?Er det noe spesielt merke som kan anbefales, ang. levetid? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 1-10 år - der jeg tror normalen er 5-6 år. Sjekk at du får nye batterier når du kjøper. Batteriene i Windyen vår merket jeg var vårslappe etter siste vinter. Tok noen ladinger før de holdt spenningen. De var vel da inne på sitt 3. år i levende live ombord hos oss. Kan tenke meg det var 4 år siden de ble produsert Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Sørger du for skikkelig lading, sjekker syrenivå med jevne mellomrom, og unngår for mange dyputladinger vil batteriene vare i mange år. Sjøl går min batteribank nå inn i 6. året, og jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne vare i ytterligere 6 år. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Skiftet startbatteriet (i båten) i år da det begynte å bli litt slapt. Da var det 10 år. Sist år skiftet jeg batteriet i bilen etter 11år. Men da hadde jeg drept det ved å la fullt lys stå på i flere dager. Hadde ingen startproblemer før det. Ved godt stell burde ikke dette være uoppnåelig alder for et startbatteri som omtrent ikke tappes ned. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olews Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Dyp utladning er desverre utladning under 50% av kapasiteten og det betyr at man bare har 50% av den installerte kapasiteten til rådighet. På den annen side holder batteriene veldig veldig lenge med en slik snill behandling. Jeg ønsker jeg Li-ion batterier slik som mobilen, laptopen og Tesla bilene har. Disse batteriene tåler dyp utladning og klattladning. De har desverre en for høy prislapp. Nautisk forlag arrangerer noen ganger kurs, et av dem heter strøm ombord og det anbefales på det varmeste. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lars H. Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Dyputlading av et startbatteri i båt er vel svært uvanlig (så lenge det kun brukes til start og ikke til lys som i en bil hvor en kan glemme å slå av lysene). Derfor klarer de fleste seg med et batteri på 60 - 100 Ah. Dersom det ikke er en feil på batteriet, er det dårlig lading med alt for tidlig sulfatering som knekker levetiden. Lars H. Redigert 24.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Sørger du for skikkelig lading, sjekker syrenivå med jevne mellomrom, og unngår for mange dyputladinger vil batteriene vare i mange år. Sjøl går min batteribank nå inn i 6. året, og jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne vare i ytterligere 6 år. I gamlebåten hadde jeg Ladac 1206 som sørget for ladespenningen. Da båten ble solgt i 2005, var batteribanken (4 x 120 Ah + 1 x 120 Ah) 11 år gammel. Jeg traff den nye eieren på Sørlandkysten i sommer, i 2008. Han hadde fremdeles ikke tenkt å bytte batteriene Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Jeg har to stk forbruksbatterier av typen nautilus. Vet ikke hvor gamle disse to forbruksbatteriene er. Er det noen måte jeg kan finne ut dette på? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Forhandler pleier å slå inn måned og år i toppen av batteripolene når du kjøper batteriet. Se om du ser noe der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kurth Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Startbatteriet varer som regel mye lenger enn forbruksbatterier. I den tidligere båten byttet jeg startbatteriet etter 12 år og det kunne sikkert stå en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.